familiale systeemtherapie

eylis
Topic Starter

familiale systeemtherapie

#1 , 01 nov 2010 15:31

Hier een héél specifieke vraag waar ik een heel specifiek antwoord op zoek 8_)
Even de situatie sqchetsen:
A en B gaan uit elkaar. er zijn 2 kinderen.
A vraagt bilocatie, B wil dat zomaar niet toestaan (al zijn er geen gegronde redenen)
A hetrrouwt en vormt dus met nieuwe partner, de eigen kinderen én de kinderen van de nieuwe partner een Nieuw Samengesteld Gezin.
Intussen op de Jeugdrechtbank:
Jeugdrechter beveelt psychologische expertise voor het toekennen van bilocatie aan beide ouders.
Uit expertise blijkt dat bilocatie toegestaan kan worden. De negatieve communicatie van ene ouder beinvloedt de kinderen emotioneel en stigmatiseren de nieuwe partner (je mag raden welke ouder dat dus is :mrgreen: . De expertise raadt aan dat er familiale systeemtherpie gevolgd wordt om de relaties te herstellen. Dus, Het vonis vermeld: bilocatie toegestaan onder voorwaarde dat familiale systeemtherapie gevolgd wordt.
Maar hoe wordt familiale Systeemtherapie in dit geval dan concreet georganiseerd?
Ouder A is hertrouwd en vormt met eigen kinderen en kinderen van nieuwe partner een NSG.
Ouder B is niet hertrouwd.
Welk gezin volgt dan de systeemtherapie als het vonnis dat niet preciseert?
Gezin A met alle kinderen?
Gezin B met de 2 kinderen?
Of gezin A+ B +alle kinderen :shock:
Dolle pret wordt dat 8_)
Ik denk eerlijk gezegd dat de systeemtherapeuten zelf met hun handen in hun haar gaan zitten...
Iemand die dit soort vonnis al heeft zien toepassen?

Liever geen reacties over de zin of onzin van familiale systeemtherapie of scheiden in het algemeen, je mag mijn vraag gerust meenemen naar het praatcafé: maar hier zoek ik echt een concreet antwoord op een concrete vraag
thnx bij voorbaat 8_)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Topic Starter

#2 , 06 sep 2012 19:36

En hier pik ik weer in op de vraag die ik (nogal) een tijdje geleden heb gepost.
De jeugdrechter heeft op dit ogenblik zijn vonnis voor verblijfsco-ouderschap nog éventjes :mrgreen: uitgesteld. In dit voorlopige vonnis staat dus dat er familiale systeemtherapie moet gevolgd worden in afwachting van de eindbeslissing...
Wie o wie ketn precedenten met dit soort voorlopige uitspraak? Hoe ,is dat practisch aangepakt? Zoals ik al zei: uit wie bestaat de familie??? Het Nieuw samengesteld gezin (met 4 kideren dus) functionneert inmiddels al 3 jaar in verblijfsco-ouderschap in alternatie met het andere éénoudergezin met 2 kinderen....
De advocaten zitten blijkbaar ook een beetje met hun handen in het haar want ze weten niet eens hoe familiale systeemtherapie wordt aangepakt, laat staan dat ze het kennen.
Ik weet dat er een 5tal stromingen in bestaan en die verschillen ook nog eens in benadering van het probleem.Iemand die precendenten kent van deze tamelijk nieuwe aanpak van PAS?
Wel één pittig detal...de PAS-plegende ouder heeft in de rechtbank luidop gezegd aan de rechter: daar heb ik geen geld voor.
Daar kon de recher niet mee lachen (sic: u moet wel weten wat u wilt mevrouw...procederen tègen dit verblijfsco-ouderschap kost u al veel geld)
Dus als ze weigert mee te werken aan dit voorlopige vonnis (de familiale therapie) ... zou dat een rol in de eindbeslissing kunnen spelen?
Collega's, graag tips!

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”