Betalen allimentatie

albertmotar
Topic Starter

Betalen allimentatie

#1 , 10 jan 2007 13:55

Hallo,

Een vraag je ivm allimentatie:

Vonnis vrederechter op 8 juni 2006 zegt:

"Veroordeelt mij tot het betalen van X allimentatie met terug werkende kracht vanaf april ."

Dus ik betaal twee maanden allimentatie terwijl ik nog thuis woonde.

Vonnis rechtbank eerste aanleg op 22 juni 2006 zegt:

"Veroordeelt mij tot het betalen van x allimentatie vanaf 1 juni 2006"

Heb ik dan twee maanden (zijnde april en mei ) teveel betaald of blijft de uitspraak van de vrederechtbank gelden voor deze van rechtbank van eerste aanleg ??? Normaal vervalt die dan toch ??

Graag een positief antwoord (begrijpelijk)

AM

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jan 2007 16:53

Is het vonnis van de rechtbank van eerste aanleg uitgesproken in beroep tegen het vonnis van de vrederechter of is dit een uitspraak in kort geding?

Gelet op de data vermoed ik het laatste. In dat geval blijft het vonnis van de vrederechter geldig voor de periode tot 1 juni 2006.

scorpioen

albertmotar
Topic Starter

#3 , 11 jan 2007 09:53

Thx voor reactie,

Ma zal ik die maanden mei en april niet terug kunnen krijgen als het gaat om een vonnis uitgesproken door de rechtbank van eerste aanleg?
Of kan ik misschien twee maanden uitstel krijgen van betaling aangezien ik die twee maanden teveel heb betaald?

Volgens mij vernietigd die toch de uitspraak van de vrederechter .

Graag nog reactie aub
(is een redelijke som vandaar mijn blijvende vraag )

Groeten

AM

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jan 2007 16:29

Ik probeer het nog eens:

Er zij twee mogelijkheden:

- de uitspraak van "de rechtbank van eerste aanleg" waarover u spreekt is er in feite een van de voorzitter in kort geding: u krijgt april en mei niet terug. Het vonnis van de vrederechte wordt immers niet hervormd.

- de uitspraak van "de rechtbank van eerste aanleg" waarover u spreekt is er ??n van de rechtbank, met drie rechters zetelend in graad van beroep tegen het vonnis van de vrederechter: u moet april en mei niet betalen. Het vonnis zal normaal vermelden dat het het vonnis van de vrederechter hervormt/vernietigt.

scorpioen

albertmotar
Topic Starter

#5 , 18 jan 2007 07:44

Goede morgen ,

Om op uw vraag te antwoorde Sc. het is wel degelijk in kortgeding het tweede vonnis.
Maar nu weet ik nog steeds niet of het eerste vonnis van vrederechtbank vernietigd wordt door vonnis rechtbank eerste aanleg.
En of ik uitstel kan hebben voor twee maanden ?
Dus bij deze graag nog even verduidelijking aub , het gaat om een redelijk som Euro's !!!
Alvast bedankt.

AM.

:!: :roll:

guggenheimer

#6 , 18 jan 2007 08:46

en nu probeer ik het nog eens:

zoals u hierboven zult lezen, meneer, hangt het antwoord op die vraag dus af van de vraag of de rechtbank van eerste aanleg zetelde in beroep of als kortgedingrechter.

u zult het antwoord op die vraag ook hierboven vinden. wat u bedoelt met "vernietigt" heet hervormt.
u verwart de twee procedures. in een procedure van hoger beroep wordt het vonnis inderdaad hervormd, en vervallen alle bepalingen van het vonnis, tenzij ze worden hernomen in het vonnis in beroep.
het vonnis in kortgeding hervormt helemaal niet. met andere woorden, de regeling die voorafgaat aan het vonnis blijft gelden. u zegt zelf dat het een procedure was in kortgeding, dus de twee maanden blijven verschuldigd.

Terug naar “Echtscheiding”