alimentatie voor mijn zoon

papske
Topic Starter

alimentatie voor mijn zoon

#1 , 18 okt 2011 17:01

Ik zou graag de alimentatie die ik al jaren naar mijn ex-echtgenote geef, rechtstreeks naar mijn zoon geven, of beter : op zijn rekening storten, als hij 18 jaar wordt, zodat ik zeker ben dat mijn bijdrage hem te goede komt.
Het is een fatsoenlijke, hard studerende jongen waar niets op aan te merken valt.
Kan dit zomaar of moet ik hiervoor een aanvraag indienen ? Mijn zoon woont nu bij mijn ex en is in het weekend bij mij.
De verstandhouding met mijn ex is niet goed, enorm veel meningsverschillen waaronder o.a. de besteding van mijn alimentatie voor onze zoon.
In de wandelgangen hoor je al eens iets, en nu dus dat vanaf 18 jaar het wettig zou zijn dit rechtstreeks naar de jongen zelf te geven.
Kan iemand me vertellen of dit idd. zo is ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 18 okt 2011 19:38

Wellicht hebt u een vonnis waarin beschreven staat dat aan wie u de alimnetatie dient over te maken.
Dit vonnis dient te worden nageleefd, of ... aangevochten.
Handige documenten voor Personenrecht

papske
Topic Starter

#3 , 19 okt 2011 08:06

Bedankt voor uw antwoord, maar ik denk dat het niet zo simpel in elkaar zit.

Reclame

eylis

#4 , 19 okt 2011 09:27

Kan je vertellen waarover je met de mama meningsverschillen hebt mbt de alimentatie?
Ik denk dat we best even definieren waarvoor kinderalimentatie dient, want daarnaat bestaan ook de "gedeelde biezondere kosten".
misschien kan je ook even omschrijven hoe je kind leeft en waar het zelf voor moet zorgen (als 18jarige)

- Je 18jarige zoon: zit hij op kot, moet hij zelf zijn potje koken, school-transport- en medische kosten betalen?
-Of woont hij bij mama, doet ze zijn was, plas, kookt ze voor hem en betaalt ze zijn school-transport- en medische kosten?
aIn het eerste geval is het vanzelfsprekend dat hij de kinderalimentatie rechtstreeks gestort krijgt. In het tweede geval is het evident dat de mama het krijgt: want daar dient de kinderalimentatie ook voor.

Het onderscheid kinderalimentatie en "gedeelde biezondere kosten" zit 'm in het volgende: kinderalimentatie zijn de middelen waarvan het kind "leeft": de dagelijkse kosten (voeding, kleding, gezondheid, energie, onderdak, vrijetijdsbesteding etc...) 'biezondere kosten" worden meestal apart verrekend en samen gedeeld: uitzonderlijke medische kosten, orthodontie, biezondere schoolkosten (boeken, inschrijvingsgeld, schoolexcurdsies )en dergelijke.

In het geval je zoon echt nog onder dak is bij de mama en zij alles betaalt is het eigenlijk evident dat zij ook de gewone kinderalimentatie krijgt. De biezondere kosten: dat betaal je normaal gezien samen. Maar dat hangt natuurlijk af hoe de alimetnatie bij jullie zijn gededineerd in het vonnis.

papske
Topic Starter

#5 , 02 aug 2012 15:40

Sorry, ben even in het ziekenhuis geweest. Mijn zoon is intelligent en wil verder studeren, hij heeft nog nooit een jaar overgeslagen en ik steun hem daarin. Zijn mama heeft zelf nooit verder gestudeerd en ziet het nut er niet echt van in (iets wat ik niet snap in deze tijd, maar ja...), en indien hij het toch wil doen moest hij maar zorgen dat hij elke dag over en weer ging zodat het haar niet teveel ging kosten. Ondertussen is mijn zoon bij mij komen wonen en ligt de situatie natuurlijk weer anders. Ik heb met de mama afgesproken dat ik hem VOLLEDIG onderhoud tot hij afgestudeerd is. Wel, zoals nogal voorvalt meen ik, met de nodige ruzies over de centen die ze nu moet ontberen, maar de centen dienden voor onze zoon, niet voor haar. Ik heb nooit onderhoudsgeld voor haar moeten betalen, en ik vraag van haar ook niets, voor mij is de kous af. Het gaat me wel wat kosten, maar het lijkt me een goede investering in zijn toekomst.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 aug 2012 20:17

Ander vonnis vragen dus terug naar de rechtbank kortste pijn want anders zal u de alimentatie toch nog aan ex moeten storten OOK al woont de zoon nu bij u en is hij meerderjarig.

Terug naar “Echtscheiding”