Scheiding na samenwonen?

Anonymous
Topic Starter

Scheiding na samenwonen?

#1 , 25 jan 2007 18:35

Beste,

Vrienden mijn mij, S en I, wonen al 3 jaar samen. Ze hebben samen een huis gekocht en een baby ter wereld gebracht. Helaas gaan ze nu scheiden.

Hoe verloopt de scheiding als men niet getrouwd is? Kan men overspel plegen als men niet getrouwd is? Is een advocaat nodig om de scheiding te regelen? Hoe zit het met het bezoekrecht van het kind?

Hartelijk bedankt,

Jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 26 jan 2007 13:43

Het lijkt me opvallend dat steeds meer vrienden hier raad/advies komen vragen. In de eerste plaats lijkt me dat ze (met steun van anderen) dit zelf moeten trachten op te lossen.

Het geheel van zaken en emoties bij een scheiding is heel complex en is individueel verschillend.

De verdeling van Huishoudelijke taken zoals (af)wassen, strijken of een lekkende kraan repareren vult ieder gezin voor zichzelf in. Van de week nog ergens gelezen dat aan iedere keukentafel daarover wel eens woorden gevallen zijn.

Vraag is of je je vriend(in) een gunst doet om ertussen te komen als je 1 ouder hierin steun verleent. Bij een (echt)scheiding liggen de kaarten nu wel anders.

Op de vraag "kan men overspel plegen als men niet getrouwd is?" zou ik als eerste reflex antwoorden, jazeker! Maar dat is vanuit een psychologische hoek bekeken, juridisch kan het zeker niet omdat men geen plechtigheid bij het gemeentehuis heeft gehouden. Men heeft dus geen belofte gedaan van trouw met de getuige en een stempeltje van de burgemeester erbij. Juridisch gezien kan men moeilijk iemand verwijten van contractbreuk als er nooit sprake is geweest van een contract.

Heeft men advocaten nodig? Goei vraag. Nee ga er bij een scheiding van lopen zo hard je kan, tenzij je samen naar dezelfde advocaat stapt. Probleem is als de ene begint, ben je als andere ouder haast verplicht om er ook een te nemen. In vele gevallen gaat het goed, maar bij conflict kan het zijn dat de advocaten het conflict willen gaan hanteren wat tot grote frustraties van beide ouders kan leiden.

Beter is op zoek gaan naar een bemiddelaar met opleiding als hulpverlener. Deze kunnen tijd maken voor te luisteren naar het verhaal achter de scheiding. Tijd maken voor de voorstellen uit te werken die door beide ouders zelf aangedragen worden.

Wat bezoekrecht betreft: Bezoekrecht? bezoekrecht is sinds april 1995 uit de wet verdwenen, laat ons dat zo ook houden. Iedere Belg gelijk dus is het aan de ouders om zelf een regeling uit te werken. Ook dat aspect zal zeker bij een bemiddelaar ter sprake komen. Tegenwoordig is er een wet welke op 4 september 2006 in het Staatsblad verschenen is.

Dat laat op het eerste zicht niet veel aan duidelijkheid te wensen over welk signaal de wetmakers hebben willen geven

Afbeelding

RR

j.demoor

#3 , 27 jan 2007 17:35

Zonder huwelijk is er ook geen echtscheiding en geen overspel en er is daartoe evenmin een advocaat nodig.

Wat het kind betreft geldt:?art.374.Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan ??n van beide ouders.?(Burgerlijk Wetboek).

Zie daarover ook Wet 18 juli 2006.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Anonymous
Topic Starter

#4 , 29 jan 2007 17:57

Hartelijk bedankt voor de antwoorden!

Ik stel de vragen in de plaats van S. omdat hij niet zo computer-literair is als ikzelf, en omdat ik er niet emotioneel bij betrokken ben.

Een laatste (?) vraagje:

I. heeft haar 'man' het leven zo zuur gemaakt, dat hij het zo beu was dat hij een apartementje gaat huren en alleen gaat wonen. Speelt dat in zijn nadeel met het argument dat hij ahw. zijn kind in de steek liet?

In ieder geval, we nemen de goede raad van de rode ridder ter harte en gaan een bemiddelaar zoeken..

Bedankt,

Jan

bemiddelaar

#5 , 29 jan 2007 21:11

Een bemiddelaar in familiezaken is te vinden via

www.juridat.be/bemiddeling
www.bemiddelingvzw.be
www.caw.be

Terug naar “Echtscheiding”