maatschappelijk onderzoek

mopke
Topic Starter

maatschappelijk onderzoek

#1 , 03 dec 2011 12:30

Hallo allemaal , weet ieman hoe dit eigenlijk in zijn werk gaat en of alleen de ouders worden gesproken of ook de school , familie of anderen ? Is dit ook weer van streek tot streek anders ? Iemand ervaring? Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
stephandr

#2 , 03 dec 2011 14:21

Hangt af van wie het maatschappelijk onderzoek doet. Bij mij hebben ze alleszins contact opgenomen met de school, de crèche en het CLB, ook met het CAW, helaas niet met artsen....Ook de kinderen van mijn nieuwe partner en mijn partner werden ondervraagd. ....De justitieassistent heeft denk ik ruime bevoegdheid in dit soort zaken....
Ik raad je aan om het onderzoek ernstig te nemen. ...Meer info vind je op : http://www.elfri.be/sociaal-onderzoek-m ... e-kinderen" onclick="window.open(this.href);return false;
Wees vooral niet verwijtend naar je ex-partner. Kijk toekomstgericht en toon dat je geen boosheid meer hebt over de stukgelopen relatie. Concentreer je op wat jij te bieden hebt en hoe jij je verdere leven met de kinderen ziet (werk, afhalen kinderen op school, nieuwe partner, enz...)

hendrik1

#3 , 03 dec 2011 17:33

@mopke,

bij mij werd een maatschappelijk onderzoek bevolen door de jeugdrechter destijds.
Een justitieassistent nam dan contact op met beide partijen.
Eerst was er een gesprek, individueel, met die persoon in het justitiehuis. Zo ook apart met mijn ex.
Nadien kwam die justitieassistent op huisbezoek, zowel bij mij als bij mijn ex (wanneer de kids aanwezig waren!). Tijdens dat huisbezoek ging de justitieassistent eens naar de kamers van de kinderen kijken en had hij met de kinderen elk apart een kort gesprek op hun kamer.
Nadien een gesprek met mezelf (hier thuis dus).

Enkele weken later gingen ik en mijn ex elk apart terug naar het justitiehuis waar de assistent zijn bevindingen kenbaar maakte. Deze bevindingen werden dan naar de jeugdrechter gestuurd en kwamen aan bod in een later vonnis.

Ik heb hier zeker géén negatieve ervaring mee, maar ik weet dat er zeker ook andere gevallen zijn!

succes

Reclame

PAPA EN ZOON

#4 , 04 dec 2011 20:37

Bij mij is het net hetzelfde gelopen als bij Hendrik1,

mijn ervaring ermee was positief, zeg eerlijk hoe jij het ziet en wat je wil.

In de rechtbank hebben ze met veel rekening gehouden wat in het onderzoek stond, maar niet met alles.

Grt,
CARPE DIEM

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 dec 2011 20:55

Bij een vriendin waren haar ex- schoonouders net op bezoek. Deze moesten ook gehoord worden (adoptiezaak).
Vraag ... a jullie komen nog bij elkaar?..... na een gezamenlijk gesprek met koffie en koekjes was er ineens nog een apart gesprek met de schoonouders.
Ook allemaal heel positief.

Tattie

#6 , 07 dec 2011 11:29

Hier niks positief te melden integendeel... Wij worden als bezorgde ouder met de vinger gewezen...ikzelf als stiefouder die alles doe en over heb voor het kind word tussen de regels door aanzien als oorzaak van alle comminicatieproblemen tussien die twee...
Geestig om dat te lezen...
Ondertussen kregen we het verslag te lezen, en ik weet niet wat ervan te denken...er staan voor ons bruikbare elementen in ja maar hoe de jeugdrechter ze zal volgen weten we niet...dat was normaal voor vandaag maar door de ongelooflijk rappe werking van de maatschappelijke word het uitgesteld omdat het verslag te laat binnen kwam...

1 ding weet ik wel...mijn strijd is het niet meer, ik zit er door en de commentaar van de sociale deed de emmer overlopen...want dat hebben ze wel hoor, op alles een antwoord zodat ze altijd gelijk emme...tja...

Allezins veel succes gewenst!

mopke
Topic Starter

#7 , 07 dec 2011 13:34

tja , heb al eens een onderzoek gehad van een gerechtspshychiater , eerder positief voor mij maar daar is dus geen rekening meegehouden .Gevolg , geen kids meer bij mij :mrgreen: Vraag me vooral af of je eerlijk mag zijn over gebeurde feiten en hoe je dat dan kan doen zonder iemand slecht te maken he . In ieder geval , voor mij staat het vast ik blijf mezelf en zal gewoon eerlijk zijn , dat duurt het lagst .

lucgescheiden

#8 , 08 dec 2011 04:22

Ik denk dat mensen die dergelijke onderzoeken dagelijks afnemen, zeer gauw merken wanneer je je anders gedraagt dan je bent.
Wat je niet mag weerhouden om te laten zien dat je een rots bent.
De waarheid een beetje positief verwoorden langs jouw kant, kan
zonder dit uittespreken; de vinger wel op de pijnlijke plek van de tegenpartij leggen.
Het in de verf zetten van je prima kookkunsten, kan een deskundige bijvoorbeeld aanporren om;
de belabberde eetgewoontes bij de tegenpartij te onderzoeken...
De kracht van het woorddt is soms niet te onderschatten!
Handige documenten voor Personenrecht

Tattie

#9 , 08 dec 2011 12:48

De kracht van het woord.... Mja... Wij gaven idd zulke voorbeelden zoals jouw kookkunsten enz.... We kregen als antwoord: het kind bestaat uit de helft uit bollekes en een helft uit streepkes, wij zijn de streepkes, de moeder de bollekes... Al hetgeen wat in de week van de bollekes gebeurt moeten wij ons niet aantrekken want moeder doet het op haar manier en die manier is blijkbaar volledig anders dan de streepkesmanier, maar het feit dat moeder met momenten geen huiswerk maakt, niet naar de dokter gaat en het kind niet verzorgt moeten wij ons niet aantrekken want das de bollekesmanier.... Uhu akkoord maar tis dan wel de streepkes hun probleem dat dat huiswerk nog moet ingehaald worden, dat zij alsnog naar de dokter mogen lopen en dat wij de extra verzorging nodig om het kind weer toonbaar te maken op zich krijgen.... Maar dat wou ze niet horen natuurlijk.... De sociale dikke zever ja...

lucgescheiden

#10 , 08 dec 2011 15:00

Daar ging u blijkbaar de mist in, je had de streepkes niet mogen vernoemen.... :roll:

Mss de volgende maal een barcode-scanner bovenhalen? :-)

stephandr

#11 , 09 dec 2011 08:31

"Authentiek blijven " is de boodschap meen ik !

Maar wees je wel bewust van het feit dat het zeer slecht overkomt om zware kritiek te geven op je ex. Dat zegt meer over jezelf dan over hem of haar. Wel kan je duidelijk maken dat je je ongerust maakt over een aantal toestanden, zonder te overdrijven of te emotioneel te worden.
Probeer ook aan te tonen wat jij allemaal gedaan hebt om iets aan de negatieve toestand te veranderen.
Praat over de toekomst, pin je niet vast op al wat fout ging in het verleden
Benadruk de positieve punten.

Zeg ook goede dingen over je ex, -- als je dan daarna wat negatieve punten aanhaalt, komen die veel waarachtiger over....

Verplaats je ook even in de huid van een justitieassistent die naar twee onbekenden moet luisteren en een "neutraal verslag" moet opmaken. Die veegt kritiek naar de ex gewoon van de tafel.

lucgescheiden

#12 , 09 dec 2011 12:03

U zegt het de justitieassistent MOET een neutraal verslag opmaken.

Mijn vraag is dan waarom dergelijke onderzoeken nog worden gevorderd en geoordeeld?
Beide partijen zijn op de hoogte dat het onderzoek er komt, kunnen zich daarop afdoende voorbereiden.
M.a.w. beide partijen zullen in normale omstandigheden positief worden geëvalueerd...
Waar dient dan dergelijke onderzoek nog toe?
Tenzij om de zoveelste mening van een zoveelste 'deskundige' bij in de discussie te proppen...???

ovan

#13 , 09 dec 2011 19:39

.... We kregen als antwoord: het kind bestaat uit de helft uit bollekes en een helft uit streepkes, wij zijn de streepkes, de moeder de bollekes...
Bij ons was hetzelfde...een doos vol met bollekes en hier en daar een streepke. De moeder kreeg ook nog een gom om alle streepkes uit te wissen....tot het gewoon letterelijk en figuurlijk een "bollenwinkel" geworden was. Na haar veroordeling kunnen we terug enkele streepkes zetten, maar ze hebben hare gom niet afgenomen en zij kan sneller gommen dan dat wij streepkes kunnen zetten.....

maatschappelijk onderzoek?
...Waar dient dan dergelijke onderzoek nog toe?Tenzij om de zoveelste mening van een zoveelste 'deskundige' bij in de discussie te proppen...???
Streep erover?
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

lucgescheiden

#14 , 09 dec 2011 21:27

Streep erover?

Ik eigen zaak oordeelde de rechtbank; kinderen worden in het bevolkingsregister ingeschreven op adres van de moeder.
Dit ondanks zij effectief in de echtelijke woning verbleven (hun VERTROUWDE omgeving) en het appartementje,
waarmede hun moeder gezinsverlating pleegde, te klein was om hen allen te slapen te leggen.
Na een jaar oordeelt dezelfde rechtbank een 2/12 regeling waardoor ik mijn kinderen slechts bij mondjesmaat te zien krijg.

Wanneer een rechtbank reeds tot dergelijke vonnis DURFT te komen, welk effect gaat een deskundig onderzoek dan nog hebben?
En neen, dit was geen jeugdrechtbank, daar zijn we tot nog toe niet geraakt, net wegens dit onbevoegd vonnis van Kort Geding.

Streep erover? Neen hoor, de eerste rechter die ons tot dergelijk onderzoek durft te veroordelen, nagel ik persoonlijk aan het kruis!

lucgescheiden

#15 , 09 dec 2011 21:38

P.S. dat laatste is dan figuurlijk bedoeld, daar ik nog geen geschikte lasbagetten mocht vinden.

Terug naar “Echtscheiding”