extra kosten niet akkoord gaan scheidingsaanvraag?

pebbles
Topic Starter

extra kosten niet akkoord gaan scheidingsaanvraag?

#1 , 07 jan 2012 16:50

Hallo

Na heel veel "gezever" heb ik vorige week een deurwaarder aan mijn deur gehad,mijn man heeft dus de scheiding aangevraagd.Maandag moet ik naar de rechtbank,alleen,...... ik weet niet of ik akkoord zal gaan.
Heb blijft volgens mij de foute beslissing,ik gooi niet zomaar mijn gezin en 20 jaar huwelijk "overboord",voor 1 rampjaar.

Als ik maandag weiger,is er een uitstel van 6 maanden dacht ik,want nu woon ik sinds augustus alleen,gedomicileerd sinds oktober.Dus augustus dit jaar woon ik een jaar alleen, kan ik niets meer tegenhouden? Of zie ik dit mis?

In kortgeding zou ik alimentatie moeten krijgen? ,ik hoop dat alles dan rustiger zal worden,en ik wil die 6 maanden extra benutten om te zien of een scheiding echt onvermijdelijk is.

Zijn er daar,buiten een extra keer rechtbank/advocaat extra kosten aan?

Vriendelijke groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 07 jan 2012 17:50

enkele vraagjes: je woont sedert een jaar op een ander adres, bent er zelfs gedomicilieerd. Ik ga er dus van uit dat jullie eigenlijk al feitelijk gescheiden zijn. Waarom zou je administratief de titel "gehuwd met" willen blijven voeren, zonder dat dat de werkelijke situatie is?
Gehuwden zijn elkaar bijstand, steun (in emotionele en financiele zin) verplicht én ook samenwoning. Als één of meerdere aspecten niet meer van toepassing zijn, kan men verwachten dat de éne of andere partner dit administratief ook wil laten wijzigen. Wellicht om een mogelijke volgende nieuwe partner te kunnen huwen.
Wil je de huwelijkse status blijven voeren ook al leef je niet samen? Kan je ook uitleggen waarom? Want dat is een beetje vreemd. Dat wil ook zeggen dat als je een nieuwe relatie met iemand zou beginnen, je nieuwe partner heel erg benadeeld kan worden als er jou iets overkomt...Want dan houdt je "echtgenoot" van wie je dan al jààren gescheiden leeft erfenisrechten. Ook op datgene wat je niewe partner en jij samen opgebouwd hebben.
Wellicht wil je man een feitelijke situatie gewoon administratief laten bevestigen.
en ja, na feitelijke scheiding lukt dat zelfs heel snel.

pebbles
Topic Starter

#3 , 07 jan 2012 18:04

Ik woon pas sinds augustus "alleen",min of meer "gedwongen".Na zeer ernstige gezondheidsproblemen van vooral onze zoon,ben ik er compleet onderdoor gegaan,en heb ik in augustus zelfmoord willen plegen.Op dat moment kreeg ik van mijn man te horen "jij moet buiten".Ik weet nu dat hij op dat moment ook in shock was,en er oud verdriet(dodelijk ongeval met vriendin in zijn tienerjaren) "wakkergemaakt" is,hij kan bovendien heel moeilijk omgaan met emoties.
Ik ben dus in een gemeubeld appartement gaan wonen,omdat het maar "tijdelijk" was.

Bedoeling was om iedere 14 dagen af te spreken,maar het initiatief kwam altijd van mijn kant.Op maandag had ik nog een "gewoon" gesprek,had ook gezegd dat als hij iemand anders had,ik hem zou gerust laten,gevolg,de vrijdag had hij iemand anders,maar dat is intussen ook al over.Daarop ben ik naar een advocaat gestapt,mijn "eisenpakket" overgemaakt aan hem,en dit is nu het gevolg.

Mijn eerste reactie na het aantreffen van zijn vriendin was,ik wil nu echt wel scheiden,want jij laat mij al maanden emotioneel,matrieel en financieel in de steek,nu na een paar weken weet ik het niet meer.Blijkbaar is er deze zomer iets "wakkergemaakt",en neemt hij nu vrijwillig afstand van mij,omdat hij bang is dat ik nog een poging zou ondernemen.Aan de andere kant,hij weigert psychologische begeleiding,en wil zelfs geen "poging" doen om te zien of ons huwelijk te redden is.

Moet wel zeggen dat ik nogal veel,heel veel venijnige mails gezonden heb,in de trant van "je neemt mijn kinderen af" enz.

Daarom wil ik die paar extra maanden,als ik hem "gerust" laat,zal hij misschien toch inzien dat dit niet de juiste beslissing is.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”