echtscheiding vraag

albertina
Topic Starter

echtscheiding vraag

#1 , 31 jan 2012 20:17

In 2005 erfde ik een som geld van mijn overleden ouders.Woonde in huis dat mijn eigendom was. Ben in 2009 voor de tweede maal gehuwd onder het wettelijk stelsel.Mijn huis werd verkocht om samen met mijn man een nieuwbouwwoning te bouwen op grond van zijn ouders die we betaald hebben.Grond werd in de gemeenschap gebracht.Heb het geld van de erfenis en de opbrengst van mijn eerste huis gebruikt om de nieuwbouw te financieren. Kan ik bij eventuele scheiding deze sommen terugvorderen?? Graag jullie mening. Bij voorbaat dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 31 jan 2012 21:13

1. Erfenissen vormen persoonlijk vermogen. En persoonlijk vermogen kan voorafgaandelijk aan de vereffeninng en verdeling worden teruggevorderd.
2. Wat u bezat voor het huwelijk is eveneens eigen vermogen, en kan eveneens worden teruggevorderd.
3. Eigendom die tijdens het huwelijk wordt verworven is gemeenschappelijk, u verkrijgt daar tijdens de vereffening en verdeling normaliter de helft van. Louter op basis dat de grond door van zijn ouders werd afgekocht verandert daar niets aan.
Mogelijk kan uw echtgenoot aantonen dat de grond aan een vriendenprijsje werd overgedragen. In dat geval loopt de gemeenschap kans een fiscale boete te betalen, dat mes snijdt dus aan twee kanten.
4. "De opbrengst van mijn huis en de erfenis van mijn ouders zijn integraal gebruikt om de nieuwbouw te financieren." Dit zal wellicht het punt van discussie vormen. U zal moeten aantonen dat deze sommen inderdaad op een gemeenschappelijke rekening terecht zijn gekomen, minstens dat deze sommen werden besteeds de nieuwbouw (en bijvoorbeeld niet: de intresten op deze sommen of gelden vanuit de inkomsten van beiden partijen).

Indien u dit daadwerkelijk kan aantonen dan kan u ook de huidige meerwaarde van de nieuwbouw gaan claimen, als herwaardering van uw persoonlijk vermogen. Aldus zou uw ex slechts de helft van de grondwaarde terugkrijgen uit de gemeenschap.

Dit zal tot discussie leiden en ervoor zorgen dat u nog wel enkele jaren uw persoonlijk vermogen zult zien vastzitten in de onverdeeldheid en de onmin. Maar het is uw wettelijk recht om dit alles te eisen.

Of het ook menselijk gesproken gerechtvaardigd zal zijn, dat is iets anders....
Mogelijk heeft uw echtgenoot eveneens arbeid, tijd, en energie in de oprichting en de inrichting van de nieuwbouw gestoken. Nog mogelijk; ook grote sommen vanuit zijn inkomsten, die hij niet meer kan bewijzen...
Dat zou uiteraard een zeer wrang gevoelen opleveren, en voor een blijvende onmin kunnen zorgen...

Indien er nog thuiswonende kinderen zijn, dan moet ook hij de kans krijgen om na het huwelijk zijn ouderrol te behartigen. Alles vrij moeilijk als je opnieuw van niets moet starten....

Enfin, genoeg stof om aan uw advocaat voor te leggen, indien u er samen niet uitraakt via onderling akkoord en/of bemiddeling.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”