Scheiden als partner in buitenland verblijft?

WendyVP
Topic Starter

Scheiden als partner in buitenland verblijft?

#1 , 02 feb 2012 09:55

Ik wil zo snel mogelijk scheiden van mijn partner.
Het gaat al meer dan een jaar slecht, maar nu heb ik net vernomen dat zij geseind stond en nu in legale problemen zit, in haar geboorteland...

Wat kan ik doen om te scheiden? Ik wil niet echt dat ze nog naar België komt, en in haar land is ons huwelijk niet eens wettig.
ik denk niet dat ik voldoe aan de eisen om het huwelijk te annuleren, en scheiden met onderlinge toestemming kan misschien nog lukken,
maar moet zij dan niet hier aanwezig zijn? Zowel bij de opmaak van de documenten, als bij uitspraak, etc.

Ik heb al navraag gedaan bij mijn gemeente, maar zij gingen me iets laten weten. Heb dit gisteren gedaan, dus kan nog een paar dagen duren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 03 feb 2012 10:26

Ik ga ervan uit dat uw echtgenote niet-Belgische is en in het buitenland verblijft.

“Art.42.De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende...de echtscheiding...indien :...2° de laatste gemeenschappelijke gewone verblijfplaats van de echtgenoten zich in België bevond, niet meer dan twaalf maanden voorafgaand aan de instelling van de vordering; 3° de echtgenoot die de vordering instelt, bij haar instelling sedert ten minste twaalf maanden zijn gewone verblijfplaats in België heeft; of 4° beide echtgenoten bij de instelling van de vordering Belg zijn.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

U kan dus steeds echtscheiding vorderen op grond van onherstelbare ontwrichting van het huwelijk(art.229 Burgerlijk Wetboek),ook al verblijft uw echtgenote in het buitenland en heeft zij niet de Belgische nationaliteit.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Jackrussell

#3 , 14 mar 2012 09:48

Ik wil zo snel mogelijk scheiden van mijn partner.
Het gaat al meer dan een jaar slecht, maar nu heb ik net vernomen dat zij geseind stond en nu in legale problemen zit, in haar geboorteland...

Wat kan ik doen om te scheiden? Ik wil niet echt dat ze nog naar België komt, en in haar land is ons huwelijk niet eens wettig.
ik denk niet dat ik voldoe aan de eisen om het huwelijk te annuleren, en scheiden met onderlinge toestemming kan misschien nog lukken,
maar moet zij dan niet hier aanwezig zijn? Zowel bij de opmaak van de documenten, als bij uitspraak, etc.

Ik heb al navraag gedaan bij mijn gemeente, maar zij gingen me iets laten weten. Heb dit gisteren gedaan, dus kan nog een paar dagen duren.
Staat uw partner nog ingeschreven op hetzelfde adres? Zo nee, dan onherstelbare ontwrichting aanvoeren en dan is het zo klaar. Zo ja, de echtscheiding aanvragen en uw partner dagvaarden. De rechter houdt de zaak dan één jaar aan en daarna wordt de echtscheiding uitgesproken.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mar 2012 15:02

Om te zien of de Belgische rechtbanken bevoegd zijn moet in eerste instantie gekeken worden naar de Brussel IIbis verordering.

Zie Hof van Justitie, 29 november 2007, zaak C‑68/07
De artikelen 6 en 7 van verordening nr. 2201/2003 betreffende de bevoegdheid en de erkenning en tenuitvoerlegging van beslissingen in huwelijkszaken en inzake de ouderlijke verantwoordelijkheid, moeten aldus worden uitgelegd dat, wanneer de verweerder in het kader van een echtscheidingsprocedure niet zijn gewone verblijfplaats in een lidstaat heeft en geen onderdaan van een lidstaat is, de rechterlijke instanties van een lidstaat hun bevoegdheid om kennis te nemen van de ingestelde vordering niet kunnen baseren op hun nationale recht wanneer de rechterlijke instanties van een andere lidstaat bevoegd zijn krachtens artikel 3 van deze verordening.

Volgens de duidelijke bewoordingen van artikel 7, lid 1, van deze verordening wordt de bevoegdheid in elke lidstaat namelijk slechts door het nationale recht geregeld wanneer geen enkele rechterlijke instantie van een lidstaat bevoegd is op grond van de artikelen 3 tot en met 5 van deze verordening. Volgens artikel 17 van de verordening moet voorts de rechterlijke instantie van een lidstaat waarbij een zaak aanhangig is gemaakt waarvoor zij krachtens de verordening niet bevoegd is, zich ambtshalve onbevoegd verklaren wanneer een rechterlijke instantie van een andere lidstaat bevoegd is krachtens deze verordening.

Het bepaalde in artikel 6 van de verordening doet aan deze uitlegging niet af, aangezien de toepassing van de artikelen 7, lid 1, en 17 ervan niet afhangt van de hoedanigheid van de verweerder, maar uitsluitend van het antwoord op de vraag of een rechterlijke instantie van een lidstaat bevoegd is krachtens de artikelen 3 tot en met 5 van de verordening, die tot doel heeft uniforme conflictregels in echtscheidingszaken in te voeren teneinde het vrije verkeer van personen zo ruim mogelijk te verzekeren De verordening is dus ook van toepassing op onderdanen van derde staten die een voldoende sterke band met het grondgebied van een van de lidstaten hebben overeenkomstig de in de verordening geformuleerde bevoegdheidscriteria, welke criteria zijn gebaseerd op het beginsel dat een reëel aanknopingspunt moet bestaan tussen de betrokkene en de lidstaat die de bevoegdheid uitoefent.
Pas als volgens deze verordening geen rechtbank van de Europese Unie bevoegd is, moet gekeken worden naar het Wetboek IPR.

Brussel IIbis invullen op Google en u hebt de verordening.

Terug naar “Echtscheiding”