Man verlaat huis, nog geen ander adres

krisje1973
Topic Starter

Man verlaat huis, nog geen ander adres

#1 , 04 feb 2012 20:16

Mijn vriendin en haar man zijn uit elkaar.

Binnenkort is er een zitting op het vredegerecht voor dringende voorlopige maatregelen.

Haar man heeft op 6 januari de woonst verlaten en heeft sindsdien niets van zich laten horen.

Tot op heden heeft zij de post die voor haar man toekwam op haar adres, afgegeven aan haar schoonmoeder.
De kwartier agent is ingelicht dat hij er niet meer woont maar is dit nog niet komen vaststellen.
Bewijs van gezinssamenstelling is nog steeds hetzelfde, haar man heeft nog wijziging aangevraagd voor ander adrs.

De brievenbus van haar appartement kan niet slot vast.
Iedereen kan er in zonder sleutel.
Ook haar man dus.

Er komen zeer regelmatig brieven van de politie en boetes.
Verwacht word dat de oproepbrief voor het vredegerecht één dezer dagen zal komen.
De postbode aldaar neemt het niet te nauw met aangetekende schrijvens en heeft haar al verschillende keer aangetekende schrijvens laten aftekenen voor haar man, omdat, zo zegt de postbode, zij getrouwd zijn en dit mag.

Mag zij de post voor haar man in de brievenbus laten zitten?
Of moet ze dit, zoals nu, aan haar schoonmoeder geven.
Stel dat de schoonmoeder de post niet doorgeeft, is het toch haar woord tegen dat van mijn vriendin.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 05 feb 2012 01:37

Ik meen dat zolang u gehuwd bent dat u tot wederzijdse hulp verplicht bent.
U kan uw echtgenoot evenmin de toegang ontzeggen tot de echtelijke woning, zonder toestemming van de vrederechter.

Daaruit volgt dat: u een vonnis van de vrederechter dient af te wachten.

Indien u meent te weten dat uw echtgenoot bij zijn moeder verblijft, dan kan u eventueel de oproepingsbrief van de rechtbank aan hem overmaken.
Dit kan u, mijn inziens, beter doen via een aangetekende zending.

Indien hij niet aanwezig is op de rechtbank, dan zal hem een verstekvonnis te beurt vallen, en vanaf dan kan u handelen volgens dit vonnis.
Handige documenten voor Personenrecht

krisje1973
Topic Starter

#3 , 05 feb 2012 02:40

Ook zijn schoonmoeder weet niet waar hij verblijft.
We veronderstellen dat hij om de paar dagen ergens anders gaat slapen.

Maar heb geen antwoord op mijn vraag.
Mag zij de post laten zitten in de brievenbus?
Hij is nooit bereikbaar op het nummer dat zij heeft als ze eens belt voor de kinderen.

En mijn vriendin mag toch de aangetekende zending voor haar (ex) man niet aanvaarden?

Reclame

jinan

#4 , 05 feb 2012 12:55

Het is niet haar ex man, ze zijn niet gescheiden, hij is gewoon weg.
Sommige postbodes doen moeilijk andere niet, maar zij zou wel kunnen weigeren te tekenen in zijn plaats.
Het zou te gek zijn als zij tekent voor ontvangst van de oproep van de vrederechter die aan hem gericht is.

lucgescheiden

#5 , 05 feb 2012 16:04

Inzake het aftekenen van aangetekende zendingen aan de echtgenoot gericht;
die hoeft zij idd niet af te tekenen.

Correspondentie die in haar brievenbus wordt gedeponneerd; lijkt zij noodzakelijkerwijs wel te moeten openen, al
was het om zich te overtuigen dat deze niet handelen over gemeenschapsbelangen.

Waar, bijvoorbeeld, een gezinswagen op naam van uitsluitend één der gehuwden kan staan;
vomen de rekeningen inzake deze wagen toch gemeenschappelijke schulden.
Al deze rekeningen komen dus aan op naam van één van de gehuwden, maar
vormen toch een gemeenschappelijke schuld...
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”