Bewijskracht geluidopnames

PAPA EN ZOON
Topic Starter

Bewijskracht geluidopnames

#1 , 18 feb 2012 09:13

Hebben geluidopnames van gesprekken enige bewijskracht?
CARPE DIEM

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 18 feb 2012 10:04

ja, zolang een van de deelnemers van het gesprek toestemming heeft gegeven voor de opname. Maar het zal uiteindelijk de rechter zijn die beslist of het bewijs is
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 18 feb 2012 15:01

Hangt van de aard van het misdrijf af. Stel je wilt scheiden van je vrouw.
Gekreun van een vrijpartij en verklaren dat je niet de man bent waarmee ze sex had >> nee telt niet mee
Bepaalde (ernstige) misdrijven onder bepaalde omstandigheden kunnen dat wel zijn. vb. je vrouw gaf opdracht (cfr. Kasteelmoord) om je te laten opruimen.

Wat je wel kan doen is de gesproken tekst uitschrijven, op zich is dat nog geen bewijs maar dat ontkennen voor een rechter kan, maar is voor de meeste toch al iets lastiger dan gewoonlijk.

RR

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2012 17:13

De originele opname is datgene wat telt.
Als men deelneemt aan het gesprek.
Opname waaraan men niet deelneemt of waarbij geen van de deelnemers een toelating heeft gegeven zijn waardeloos.
Tenzij de opname gebeurde met een wettig en gemotiveerd bevel van een rechter.

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 18 feb 2012 23:18

Opname waaraan men niet deelneemt of waarbij geen van de deelnemers een toelating heeft gegeven zijn waardeloos.
Niet helemaal eens: Stel > binnen in het strafrecht (wat nuttig kan zijn binnen de scheidingsprocedure) loop je tegen een audio/videoopname aan die bewijslast is voor ontvoering (art. 432SW). Dit kan een voorbeeld zijn van zo een misdrijf...

Er zijn mogelijks wel enkele vw. aan dacht ik vb. onmogelijk om het bewijs op een andere manier te bekomen ... etc.
Een vb. dat ik aanhaal zijn de - beelden-en audio- die gemaakt zijn met een "verborgen camera" van Gaia inzake het hishandelen van die koeien. Bijna heel Belgie had ze gezien maar de Rechter in 1é instantie weigerde "het bewijs", in beroep kregen ze wel gelijk aan de hand van de audio/beelden

Nu hebben we het hier al vaker gehad over het misdrijf dat je kind (meer dan 5 dagen) verborgen wordt gehouden voor diegene die het recht van bewaring heeft, wel dan is de minimum gevangenisstraf 1 jaar. Dus als je via een iphone een opname hebt die "bewijst" dat de andere ouder voor een hele week wil gaan skieen met de kleine dan kan dat juridisch perfect.

Probleem is wel dat magistraten die wet massaal en totaal willen boycotten of negeren... maar het staat wel degelijk in de wet en juridisch ben ik vrij zeker dat het kan.

Een ander vb. Telma&Louisa overvallen een bank... ze roepen tegen elkaar... Telma ga jij naar de kluis dan zal ik het geld van de bankbediende nemen. Alles wordt keurig gefimd ... denk je echt dat de advocaat van Telma&Louisa de video/audioopname uit het dossier kan laten weren alsdat het waardeloos zou zijn? Dat zou mij althans verbazen.

Misschien allemaal wat vergezocht met een gestelde vraag binnen "echtscheiding", maar in het strafrecht kan het in bepaalde omstandigheden een rol spelen.

RR

Terug naar “Echtscheiding”