Allimentatie vraagje

Allimentatievraag
Topic Starter

Allimentatie vraagje

#1 , 07 mar 2012 03:56

Allereerst mijn excuses als dit topic in de foute rubriek is geplaatst.

Ik heb een paar vraagjes.
Als je zoon (21) is en pas afgestudeerd, kan je dan alsnog allimentatie vragen aan de vader? Hij heeft mijn zoon nooit erkend. Kan ik hem dwingen via rechtsgeldige weg om een DNA-test af te leggen en om nadien allimentatiegeld op te eisen? Of lijkt dit voor jullie een onmogelijke zaak?

De vader heeft dan ook nooit allimentatie betaald.

Er is een relatie tussen hun bewijsbaar (via foto's, etc) toen mijn zoon nog maar twee jaar was.

Kan ik via terugwerkende kracht alsnog het allimenatiegeld opeisen dat hij nooit betaald heeft?

Alvast bedankt!!

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Allimentatievraag
Topic Starter

#2 , 07 mar 2012 17:34

niemand?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mar 2012 18:25

Tja wij hebben van tijd tot tijd ook nog wat anders te doen
De vragen op deze site worden beantwoord door (goedbetaalde) vrijwilligers.
En om 03.56 lag ik in mijn bed ...

Nu uw vraag.
Je zoon is al 3 jaar meerderjarig dus moet hij zelf opkomen voor zijn rechten.
Er is nooit een erkenning geweest.... maar is de zoon erkend door een andere man of bestaat er een bezit van staat
Wiens naam draagt hij?
foto's ..... ? wel dan zou een kind dat je mee op vakantie neemt en waarvan vele foto's bestaan met jouw dat ook kunnen beweren.
U hebt al die jaren nooit iets gedaan?

alimentatie

http://www.babyboom.be/nl/content/volge ... e-de-vader" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 27&t=35687" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 27&t=28933" onclick="window.open(this.href);return false;

na lezing van bovenstaande topics ben je misschien al wat verder in het verhaal.

Reclame

j.demoor

#4 , 08 mar 2012 09:21

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien zijn wederkerig.”(Burgerlijk Wetboek).

“Hoewel de rechtsspreuk 'onderhoudsgeld kent geen achterstallen' geen rechtsregel met algemene toedracht van het positief recht uitmaakt,dient uit de art.205 tot 211 te worden afgeleid dat de onderhoudsgelden in principe slechts verschuldigd worden wanneer zij door de schuldeiser aangevraagd worden. De in de art.203 en 303 vermelde verbintenissen ten behoeve van de kinderen bestaan echter afgezien van elke vordering die ingesteld wordt ten einde de uitvoering ervan te krijgen“(Cass. 2 juni 1978,Pas. 1978,I,1142,Arr.Cass. 1978,1173,R.W. 1978-79,904;Cass. 6 februari 1986,J.T. 1987,464).

“Art.322.Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, noch op grond van een erkenning, kan het bij vonnis worden vastgesteld onder de bij artikel 332quinquies bepaalde voorwaarden...Art.324...Bij gebreke van bezit van staat wordt de afstamming van vaderszijde door alle wettelijke middelen bewezen. Behalve wanneer er twijfel over bestaat, wordt het vaderschap vermoed wanneer is komen vast te staan dat de verweerder gedurende het wettelijk tijdperk van de verwekking gemeenschap heeft gehad met de moeder. Art.331octies.De rechtbanken kunnen, zelfs ambtshalve, een bloedonderzoek of enig ander onderzoek volgens beproefde wetenschappelijke methode gelasten. Art;332quinquies.§ 1. De vorderingen tot onderzoek naar het moederschap of het vaderschap zijn onontvankelijk indien het meerderjarige of het ontvoogde minderjarige kind zich daartegen verzet...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”