renovatie werken uitvoeren tijdens scheiding

home
Topic Starter

renovatie werken uitvoeren tijdens scheiding

#1 , 12 mar 2012 21:23

Beide partners blijven lening afbetalen tot de echtscheiding(EOT) is uitgesproken. Mag de overnemende partner tijdens deze periode werken uitvoeren aan de woning ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
leeuwke1969

#2 , 13 mar 2012 09:50

ik heb gewacht tot na de scheiding en tot mijn ex uitbetaald was. Als het werken zijn die noodzakelijk dan zou ik ze uitvoeren maar met andere zou ik wachten.

lucgescheiden

#3 , 14 mar 2012 13:49

U stelt hiermede tevens een belangrijk wapen in vechtscheidingen in vraag.
Immers met welke gelden gaat u renoveren?

Gelden afkomstig uit het gemeenschappelijke vermogen?
Zoja dan dient u niet alleen over de zekerheid te beschikken dat u de woning kan en mag overnemen,
maar tevens hebt u het akkoord nodig met tegenpartij, zowel de woning als de centjes behoren wettelijk immers aan beiden.

Persoonlijke gelden: dan investeert u persoonlijke vermogen in de gemeenschappelijke eigendom.
Daarmede verhoogt u het tevens het waardeaandeel van de tegenpartij en loopt u het risico de uitkoop voor uzelf onmogelijk te maken!

Dergelijke pat-situatie kan jaren aanslepen, een voorbeeldje van de gevolgen zijn zonnepanelen:
U wacht tot na de vereffening, en verliest hierdoor de subsidies van de overheid (werden intussen afgeschaft)
Over enkele jaren zijn de energiecertificaten weerom een pak minder aantrekkelijk,
Inmiddels staat het gemeenschappelijk vermogen (daarmede ook uw part) onderhevig aan inflatie,
De hogere energiekosten blijven inmiddels lastens de bewoner (wellicht de potentiële overnemer),
aldus wordt het persoonlijk vermogen van de overnemer constant aangetast door de slepende onverdeeldheid.
En geen rechtbank die zich daarvan iets aantrekt...!

In geval van EOT, lijkt de mogelijkheid voorhanden om voorafgaandelijk een deel-overeenkomst te sluiten,
echter zolang de echtscheiding niet is uitgesproken, loopt u risico's!
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”