school keuze in co ouderschap

mayana
Topic Starter

school keuze in co ouderschap

#1 , 22 mar 2012 08:07

mijn kinderen gaan naar een school die erg duur is, ze niet gelukkig zijn, en ik ook niet tevreden van ben; kortom wij zijn het eens dat ze in september van school willen veranderen.
maar... ik heb een definitief vonnis van co - ouderschap. mijn ex wil ze persé op die school houden.
alvorens mijn advocaat te raadplegen ( die is nog met een andere zaak van mij bezig ) wilde ik hier eens polsen.
ik kan erbij vertellen dat ik de kinderen op mijn adres ingeschreven heb staan, ik het kindergeld ontvang en de fiscale voordelen gedeeld zijn.
er staan geen clausules in het vonnis dat er uitdrukkelijk niet veranderd mag worden van school enz... heb ik hier dan vrij de keuze in?
of het uiteindelijke beslissingsrecht?
of moeten de kinderen door de advocaten gehoord worden?

ik zit met vragen en zou opgelucht zijn moest ik een beetje weten welke weg ik uitkan of niet uitkan...

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marijkealleen

#2 , 22 mar 2012 08:22

Belangrijk is wel dat de school die u kiest op een redelijke afstand van de woonplaats van de papa is. Is er een reden waarom hij niet wil wijzigen van school ?

eylis

#3 , 22 mar 2012 09:01

precies,

als de kinderen al wat groter zijn (ouder dan 10 jaar) zou ik het volgende voorstellen:
je spreekt af met de andere ouder om dit te bespreken. Je vraagt de kinderen om vooraf (en persoonlijk) 2 lijstjes voor te bereiden met de voor/tegens huidige school en de voor/tegens nieuwe school. Vraag dat ook aan de vader voot jullei samenzitten.
Iedereen moet voor beide scholen zowel + als - argumenten/redenen oplijsten.

vandaaruit kan je overleggen wat de beste oplossing is.
Mayana, je springt al een stap te ver om dit probleem op te lossen: je gaat meteen over naar de juridische kant van de zaak terwijl jullie eerst binnen het kader van co-ouderschap zouden moeten analyseren wat de pijnpunten zijn in deze beslissing.
je weet bijvoorbeeld niet (zoals marijke pertinent aangeeft) waarom de vader er tegen is. Woont hij inderdaad verder van die nieuwe school? Dan is dat bijvoorbeeld een zeer valabele reden om ook rekening mee te houden. Misschien zijn er nog andere scholen die aan jullie gezamelijke wensen/noden voldoen.

Mag ik je er ook op wijzen dat jullie vonnis er één is van VERBLIJFSco-ouderschap. Het co-ouderschap staat niet in het vonnis: dat co-ouderschpa is er standaard bij wet.
dus da's de eerste stap die nu genomen moet worden:samen overleggen.
en dan geraken jullie daar wél van uit.

Nog een belangrijke: ik weet niet hoe oud je kinderen nu zijn. Maar een kind geeft een opinie van een kind die natuurlijk mee in overweging kan genomen worden in een ouderlijke beslissing. Maar probeer superobjectief te staan tegenover deze wensen/opinies. Je moet vermijden dat je je wens/opinie laat bekrachtigen door wat je kind vind.
Dat is een zeer moeilijke oefening, maar we het is een klassieke "val" van het co-ouderschap. Probeer dus zeer goed te luisteren naar de redenen van de vader en geef hem het duidelijke signaal dat je zijn redenen ook aux serieux neemt en dat jullie heir dus samen een beslissing moeten nemen.

En dan heb ik nog een pertinente vraag: een ERG dure school? bij mijn weten zijn er wel wat verschillen in kostprijs mogelijk, maar nooit extreem. Het is misschien een privéschool?

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 mar 2012 09:02

Mayana, ik speel hier even de advocaat van de duivel (niet noodzakelijk de advocaat van je man ;)).

-> Kan je de redenen van je ex om ze op die school te houden geven en/of weerleggen?
-> Wat is de "dure school". Gaat het over middelbaar, lager, ... Heb je gevraagd aan de school om rekening te houden met de maximumfactuur of proberen ze die te omzeilen (indien lager)?
-> wat zijn de kosten die het zo duur maken? Facultatieve zaken (bvb internaat, skiklassen, ...) of verplichte zaken (bvb verplichte aankoop van boeken elk jaar, ...)?
-> De school die jij zou willen, ligt die verder of kan die op een of andere manier nadelig zijn voor je ex?

Zijn allemaal zaken die een rechter zeker zal bekijken en die héél belangrijk kunnen zijn als (tegen)argument.

Vrije keuze heb je niet, gezien de opvoeding waarschijnlijk in co-ouderschap is. Ik vermoed dat deze regelgeving nog altijd geldt: http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;

duma

#5 , 22 mar 2012 09:43

En als toevoeging op eylis: Neen, je mag dat niet alleen beslissen. Dat ze bij jou staan ingeschreven of jij het kindergeld ontvangt, maakt hierbij niets uit. Jullie hebben co-ouderschap, wat dus inhoudt dat jullie samen moeten beslissen.

Ik hoop dat jullie er uit geraken.

Terug naar “Echtscheiding”