Verkoop woning

Pater Trappist
Topic Starter

Verkoop woning

#1 , 30 mar 2012 10:21

Hoi,

Even schetsen. Gescheiden met EOT vorig jaar. Woning in onverdeeldheid gehouden en bewoond door ex met 2 meerderjarige kinderen. Zij mag deze bewonen zonder daarvoor een vergoeding te betalen. Volgens de akte moest zij de hypotheek op haar naam laten overzetten. Omdat ze een te laag inkomen heeft weigert de bank dit toe te staan. Hierdoor staat deze lening nog steeds op mijn naam en kan ik geen nieuwe hypotheeklening krijgen om een nieuwe woning voor mezelf aan te schaffen.
Ik betaal ook nog onderhoudsgeld en alimentatie.

De enige manieren om volgens mij toch aan het geld te geraken zijn;
-mijn ex koopt mij uit (maar dat kan ze niet)
-de woning wordt verkocht en ik krijg mijn deel (dit weigert ze)

Ik heb voorgesteld dat zij mij het maandelijkse onderhoudsgeld kwijtscheldt in ruil voor de volledige eigendom van de woning. Dit weigert zij ook.
Ik dacht dit toch als redelijk aanbod te zien.

Rest mij dan niets anders dan de woning te laten verkopen met een openbare verkoop via de rechtbank?

Graag jullie reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 30 mar 2012 11:16

voor zover ik de materie ken, en je ex weigert alle mogelijke voorstellen om dit voor beide partijen op te lossen én ze weigert te handelen volgende de EOT-akte
( in deze situatie ben je duidelijk wel benadeeld: ze zou je maandelijks ook een vergoeding voor de woonstderving van jullie eigendom kunnen/moeten betalen)
dan is gedwongen openbare verkoop via de rechtbank de enige oplossing.
-je kan dan zelf je woning kopen: ook met de verminderde registratiekosten
- vermoedelijk gaat de woning dan goedkoper weg: is voordeel voor jou en nadeel voor haar.

lucgescheiden

#3 , 31 mar 2012 12:40

Mijn inziens moet u er niet op rekenen dat de rechtbank eerst een EOT goedkeurt, waarmede jullie beiden rekening hielden met de belangen van de kinderen, om daar vervolgens op terug te komen, omdat u geen tweede hypotheeklening krijgt.

Wanneer jullie meerderjarige kinderen nog niet op eigen benen staan, bv nog studeren, dan
komt het erop neer dat u een overeéénkomst tekende, waar u, eens de nadelen voor jou zichtbaar worden,
éénzijdig afstand van wilt nemen.
Een argumentatie die uw ex ongetwijfeld zal hanteren....

Eylis heeft gelijk dat u wettelijk niet in onverdeeldheid dient te blijven, doch u koos hier mede voor, en
liet deze overeenkomst aldus registreren.

Het lijkt me dat u, zoals u zelf reeds aangaf, beter een eis stelt tot een vermindering van het onderhoudsgeld, en
dit op basis van de geplande aankoop van eigen woning.
Het aanbieden van woongelegenheid aan u kinderen, zou daarbij een pluspunt kunnen betekenen....
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”