vraagske over veranderen regeling van het kind

debnoa
Topic Starter

vraagske over veranderen regeling van het kind

#1 , 26 feb 2007 11:17

Geachte,

Ik ben een alleenstaande moeder van een zoontje van 3,5 jaar oud. De regeling da er nu heerst tss mijn ex en mij voor mijn zoontje is als volgt. Van donderdag tot zondag en dan de week erna van woensdag tot vrijdag. Zo een regeling is gekomen na vele malen dreigen van mijn ex da hij zou mijn kind van me afnemen als ik nie toegaf. Nu sedert september 2006 was deze regeling en dacht ik alles loopt perfect. Ik heb een jaar werkeloos geweest omdat ik echt alleen sta voor de opvang van mijn zoontje. Nu werk ik sedert januari in de verzorging halftijds. Maar nu begint mijn ex weer moeilijk te doen en wil hij naar week week systeem overgaan. Omda het voor hem gemakkelijker zou zijn voor zijn werk en ook in zijn gezinsituatie. Maar dit is iets waar ik al van in het begin tegen ben. Nu is mijn vraag omdat mijn ex terug aan het dreigen is verdere stappen te nemen en jeugdrechter enz aan te spreken. Waar hij al vele malen heeft mee gedreigd. Kan ik dit tegengaan? En wat zijn mijn rechten als alleenstaande moeder. Kan mijn ex zomaar meer en meer eisen en uiteindelijk gans mijn kind van me afnemen. Want daar gaat het zo geleidelijk aan naartoe. Hij weet ook da ik de financiele middellen nie heb om een advokaat en zo in te stellen en me te helpen. Ik weet ook mijn zoontje is deze regeling nu zo gewoon. Mijn kind is ook iemand dat zeer veel structuur nodig heeft. Ik weet ook da mijn kind zowel zijn mama en alsook zijn papa even graag ziet. Oke, ik hoor veel van de mensen dan heb je ook een week u gemak. Maar voor mij haalt dit niets uit dan zit in de week da ik hem da heb helemaal met de miserie. Oplossing is dan voor ikke me were aan den dop zetten. Maar zo ben ik nie ik wil ook werken en ik heb er nu en wil die graag houden. Nu is het zo da mijn zoontje met deze regeling zowel zijn papa en mama nooit te lang moet missen. En ik denk persoonlijk da deze regeling best niet slecht is voor de situatie dat het kind zit. Ik weet wel er is nooit een ideale oplossing in zo een situatie. Ik denk zowel aan mijn kind en aan mezelf. Mijn kind is voor mij mijn alles. Als ik thuiskom dan weet ik da hij er is. Ik vraag me gewoon af kan ik en zal ik moeten toegeven aan een jeugdrechter als het erop aan komt aan de eisen van mijn ex. Heb je als alleenstaande moeder echt maar zo weinig rechten. Ik doe alles om mijn kind een goed leven te beiden, maar ik heb het gevoel da ik alles ga kwijt spelen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 27 feb 2007 11:05

Ik ga ervan uit dat uw ?ex? niet uw gewezen echtgenoot,maar wel uw gewezen ?vriend? is.

?Art.373...Bij gebreke van instemming kan ??n van beide ouders de zaak bij de JEUGDRECHTBANK aanhangig maken...Art.374.Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Het ouderlijk gezag omvat de HUISVESTING.De rechten van BEIDE ouders zijn principieel DEZELFDE,ook inzake huisvesting.

?Art.3.1.Bij alle maatregelen betreffende de kinderen...vormen de belangen van het kind de eerste overweging...?(Verdrag Rechten Kind 20 november 1989).

?Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).
De procedure ?minnelijke schikking? is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van de jeugdrechtbank.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 27 feb 2007 15:11

google "art. 374 BW"

Art. 374 BW
? 1 ... (zie J.Demoor)

? 2. ... Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens ??n van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen.
...

Art. 387bis. ...
Onverminderd artikel 1734 van het Gerechtelijk Wetboek, poogt de rechtbank de partijen te verzoenen. Zij verstrekt hen alle nuttige inlichtingen over de rechtspleging en in het bijzonder over het nut een beroep te doen op de in het zevende deel van het Gerechtelijk Wetboek bepaalde bemiddeling

Concreet: Als de vader 1/2 van de zorg wenst, wees blij dat je met zo een betrokken vader ooit een relatie had. Voor de rest zie ik het echt niet waarom U minder recht zou hebben om Uw zoontje niet te mogen opvoeden. Met betrekking tot werk zal je net als zo velen een prioriteit moeten stellen. Gemakkelijk is dit niet maar een kind opvoeden kost nu eenmaal geld.

Concreet: Tracht met de vader overeen te komen. Als je stelt dat je er alles aan wil doen om je zoontje een goed leven te bieden is dat de eerste en belangrijkste opgave en ben er me van bewust dat dit niet altijd een eenvoudige opgave is.

RR

Reclame

debnoa
Topic Starter

#4 , 03 mar 2007 09:28

het is degelijk mijn ex man
maar ik heb me ook verder geinformeerd en met de nieuwe wet sta ik zo goed als machteloos
ja, ik ben blij dat mij ex man zo goed voor mijn zoontje zorgt. Ik heb al vele andere verhalen gehoord.
Maar ik denk da de regeling die nu heerst nie echt verkeerd is. Als ik hoor van een rouwtherapeut da eigenlijk het beste is 9 dagen mama en dan 5 dagen papa. Zit ik met mijn regeling er nie ver naast. Mijn kind mag later als hij groter is daar vrij in kiezen, maar ik ken mijn kind. Ik ken mijn ex en als moeder en ex vrouw weet ik goed waarom.
En ja, ik werk maar ik werk halftijds omdat ik echter niet anders kan. Ik wil gerust voltijds werken, maar de dagen dat mijn kind bij me is wil ook da ik bij hem kan aanwezig zijn en niet da hij steeds in de opvang of bij andere mensen moet zitten. Ik kan er niet aandoen da ik alleen ben komen te staan met een kind. Ik verhelp me en heb het niet gemakkelijk, maar daar slaag ik me wel door. En ja, een kind kost geld en het heeft zeker niets tekort.

roderidder

#5 , 03 mar 2007 19:55

en met de nieuwe wet sta ik zo goed als machteloos

Wat bedoel je met machteloos?
De wet lijkt me niet meer dan fair dat er gekozen is voor een norm met als het kan 50/50 verdeling vader/moeder voor de kinderen

Dit blijkt de beste formulle te zijn dat de rust tussen de ouders het snelt weerkeert. Het wil overigens niet zeggen dat er geen 9 dagen hier en 5 dagen daar regeling kan, maar dan moet er een zinnige uitleg voor zijn.

Je hebt er toch geen enkele baat bij (en je kinderen ook niet) dat het rechtbank in rechtbank uit is, waarbij de zwartmakerij tussen de ouders maar blijft oplopen om op die manier te winnen... toch?

RR

debnoa
Topic Starter

#6 , 04 mar 2007 11:29

ja, ik heb geen problemen met de wet verre van die is fair en zo krijgen de mama's en papa's eerlijkheid. maar ik denk nie da je mag denken da de rust daarmee terugkeert met deze wet. Er zijn vele mama's die deze wet nie zo fantastisch vinden. Kan je het ons kwalijk nemen denk ik wel niet. Ik heb deze scheiding totaal nie gewild en ik moe steeds meer en meer afgeven. En ja, miss hecht ik me aan mijn kind. Hij mag zijn papa zien ik hou da zeker nie van hem vandaan. Maar ik ben van mening da ex eens moet stoppen met eisen. Hij heeft van dag ??n alles beslist en zijn kind in zo een situatie gestoken. hij wil naar zijn kind toe zijn schuldgvoelens wegsteken en tonen aan de buitenwereld van ik ben er graag voor mijn kind. Da is hij ook wel en hij ziet zijn kind graag. Maar ik ken mijn ex en ook mijn kind en ik vind da er soms daareens naar geluisterd moet worden.

roderidder

#7 , 04 mar 2007 22:58

Beste,
een zoontje van 3,5 jaar oud
Beslist is het enorm zwaar om alle gevoelens die bij een scheiding komen kijken vlug te verwerken. Met de scheiding zelf kan een kind van 3.5 jaar relatief goed verdragen, maar wat het voor het kind niet te verdragen is, zijn die aanhoudende ruzie's en getouwtrek. Een kind wil zijn beide ouders liefhebben en dat is niet gemakkelijk voor het kind.

Overigens mag men niet te veel druk leggen op zo een jong kind. Het is heel normaal dat het vb. bij papa boodschappen geeft dat het meer bij hem wil zijn, en dat is ook zo bij de moeder.

Wat men dus moet vermijden is dat ouders blijven strijden om zorg en omgang, beter is dat daar duidelijkheid is, en als de nieuwe wet correct wordt toegepast zullen heel wat meer kinderen contact blijven houden met hun beide ouders.

RR

debnoa
Topic Starter

#8 , 06 mar 2007 10:14

kijk, ik wil wel duidelijk zeggen ons zoontje ondervindt niets van dit getouwtrek alles gebeurd buiten zijn weten om. Wat ik ook zo wil behouden. Ik denk nie da je 100 procent mag zeggen dat een kind geen last heeft van 3,5 jaar van een scheiding. Mijn zoontje weet maar al te goed da een papa en mama eigenlijk wel samenhoren. Dat weet ik door de spelletjes dat hij speelt en de woorden dat hij dan zegt.
Ook ziet mijn zoontje da papa en mama nog praten met elkaar op vriendelijke manier. En dat is iets da we beiden willen aantonen naar ons zoontje toe het is niet omdat het tss mama en papa niet meer klikt dat we nie meer kunnen overeenkomen.
Je mag het nog draaien en keren wat is steeds het beste voor een kind dat mama en papa samenblijven he. En als het niet meer kan zoals in mijn situatie moeten we proberen het beste van te maken voor het kind. En dat is wa ik voor ogen houdt. Ik wil geen proces, geen rechtzaak om mijn kind. Dan pas begint het getouwtrek om een kind en dat laat ik nie toe. Ik zie mijn kind graag en ook de papa en hij ziet hem 13 dagen in een maand en ikke 14 dagen. Dus denk nie da we te klagen hebben.

Heye

#9 , 06 mar 2007 13:27

hallo,

Ik heb het debat hier wat gevolgd en moet zeggen dat ik het niet eens ben met de stelling van RR.

Waarom:

Wanneer een koppel met kinderen scheidt, en zij beschikken over het nodige gezonde verstand, dan hebben kinderen daar niet zoveel last van.Dit omdat de ouders zich ervan moeten vergewissen dat kinderen geen zaken hebben in de beslissingen van hun oudrs. Ongeacht hun leeftijd. Ruzies, twisten enz... worden uit het gezichtsveld van de kinderen gehouden.
Wie zijn kinderen betrekt in een scheiding is m.i. een onverantwoordelijke ouder.
Wat het "trauma" betreft. Kinderen verwerken zoiets heel snel, en wel op hun eigen manier.
Ik wil maar zeggen dat kinderen van gescheiden ouders niet anders zijn, maar gewoon anders worden bestempeld, en betutteld.

Dit gewoon even terzijde.

Met vriendelijke groeten.
Heye Andy

debnoa
Topic Starter

#10 , 06 mar 2007 13:50

kijk, ik kan je zeggen da ik ook een kind ben van gescheidden ouders en ik heb daar lange tijd moeten overdoen om het te aanvaarden en heb daar zeer veel problemen door gehad.
Kan je zeggen da mijn zoontje er geen gevolgen heeft aan overgehouden ben ik niet zo zeker. Mijn zoontje zit met enorme scheidingsangsten en gaat daar ver in. Komt dit door de scheiding of zou mijn zoontje zowiezo zo geweest zijn is iets da we nooit zullen weten. Ik vermoed wel als een kind op jonge leeftijd in zo een situtatie komt en de ouders komen overeen dat het kind zich er vlug overheen zet. Maar je hebt ook kinderen die meer moeite hebben al komen de ouders overeen da zie ik in mijn vriendinkring wr aantal alleenstaande moeders tss zitten. Ik heb al vele andere situaties gezien. Ik wilde mijn kind nie aandoen wat ik heb meegemaakt.Geef deze raad ook door aan vrienden van probeer alles buiten de kinderen om te doen. Wat doe je met het feit vn veel wisselende partners zien. Mijn kind heeft bij mij nog geen enkel eventuele partner gezien van ikke. Ik moet eerst zeker zijn over mijn eventuele relatie eer ik mijn kind ga voorstellen. Ik heb vrienden en jeetje, de kinderen zitten nu al aan hun 3 de verschillende partner bij een persoon in een tijd vn 2 jaar. Oke, ik weet da je nooit garantie hebt op slagen, maar ik vind het best als je alles doet op een goede manier. Je kan afspreken met iemand samen met je kind, zoda er wel een contact is, maar alles op het gemak denk ik de beste manier. Of ben ik daar verkeerd in???????

Heye

#11 , 06 mar 2007 14:15

Hallo,

Ik vind het zeer verantwoordelijk en wijs van U dat U uw kind zo weinig mogelijk betrekt in de scheiding. Kijk vroeger was een kind van gescheiden ouders een buitenbeetje in zijn leefwereld (school, creche, vriendenkring enz...). De dag van vandaag is dat veel minder. Ik neem fictieve cijfers, stel in een klas van 10 kinderen zijn er ZEKER 5 kinderen bij waarvan de ouders gescheiden zijn, terwijl er dat vroeger 1 max 2 waren.
Ik wil maar zeggen dat scheiden erbij hoort de dag van vandaag en kinderen passen zich vlugger aan dan je zou denken.
Ik persoonlijk vind het wat overroepen dat de kinderen het slachtoffer worden van de fouten van hun ouders.M.I. zijn het de ouders die het hun kinderen onaangenaam maken. Een mooie regeling en goede afspraken en het kind zal er niet zo "getraumatiseert" vanaf komen geloof mij.

Waarom kan men niet zeggen, luister we gaan uit??n jij ??n week de kleine en ik een week. Is dat zo moeilijk.Wat de regelingen betreft van de gescheiden ouders vind ik het triestig dat men zijn kind plaatst op de tweede, derde plaats. VAak komt de nieuwe partner en het werk vooraan.

Nogmaals dit even terzijde wil hier geen overhitte posting van maken want ja, wie ben ik.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

debnoa
Topic Starter

#12 , 06 mar 2007 20:23

kijk, mijn kind komt op de eerste plaats. Want ik heb geen nieuwe partner en ik werk speciaal halftijds zoda ik ook nog sociale contacten heb en ook tijd heb voor mijn kind. Waarom ga ik nie akkoord met week week systeem, omda ik wil da de regeling da nu heerst blijft. Want in die 2 jaar is ze waarschijnlijk al 3 keer veranderd op vraag van de papa. Mijn zoontje is het nu zo gewoon en dat wil ik zo houden. Ik denk in de eerste plaats steeds aan mijn kind. Ja , en soms als je als slachtoffer uit een scheiding komt denk je ook eens aan jezelf.

roderidder

#13 , 06 mar 2007 21:04

Echtscheidingsonderzoeker Ed Spruyt zet hier de feiten even op een rijtje:

http://www.f4j.be/video/scheiden_feiten_op_een_rij.wmv (7min40)

een citaat
journalist: "nou komt scheiden steeds vaker voor, dan wordt het misschien ook wat gewoner, dan zijn de schadelijke gevolgen minder. Is dat zo?"

Ed Spruyt
"Hadden we gedacht. Ook als wetenschappers hadden we dat gedacht maar dat is niet helaas niet zo. De gevolgen worden voor kinderen zeker niet lichter"

Een litteratuuronderzoek/rapport van Spruyt over recente sociaal wetenschappelijke literatuur met betrekking tot omgang na scheiding is geschreven in opdracht van het Nederlandse Hoofdkantoor van de Raad voor de Kinderbescherming.

http://www.f4j.be/doc/pdf/021101_Het_verdeelde_kind.pdf

en in dit rapport kan U de Vlaamse cijfers vinden mbt. de omvang van scheiding

http://www.f4j.be/doc/pdf/060701_Kinder ... Gewest.pdf

wil je weten waarom de bilocatie meer voordelen dan nadelen voor het kind heeft google dan
"Is co-ouderschap in het belang van het kind?"
OOk volgende links wijzen in diezelfde richting
http://www.f4j.be/doc/Annotated_bibliog ... idence.doc

http://www.f4j.be/doc/pdf/020101_bauserman.pdf

daar staat het allemaal vrij uitvoerig behandeld en hieronder staat de link "welzijn van het kind" waar men haarfijn uitlegt waarom men precies een bilocatiewet wilde invoeren
http://www.belgium.be/eportal/applicati ... ocId=37161

Wat is het belangrijkste van al die onderzoeken?
Kinderen houden van vrede tussen hun ouders, en kunnen moeilijk om met die langdurige ruzie's (wie is de beste ouder?...) Tracht in de mate van het mogelijke dus zo goed als kan met de andere ouder overeen te komen en dat kost zeker inspanningen zowel voor de getrouwde ouders als voor gescheiden ouders

RR

debnoa
Topic Starter

#14 , 07 mar 2007 11:07

kijk, da was we proberen zogoed mogelijk overeen te komen en ik denk wel da bij ons de grote storm weer voorbij is, want alles loopt weer van een leiendakje. Enkel vraag ik me gewoon af hoelang alles zo zal lopen. Als het van mij afhangt voor eeuwig want zo ben ik met iedereen. Ik heb graag iedereen te vriend en nie te vijand. Al heeft mijn ex me verlaten voor een ander, doch probeer ik alle gevoelens aan de kant te schuiven als mijn kind erbij is. Ik raad dit iedereen aan, maar ik denk da je niemand mag kwalijk nemen als ze eens de situatie nie te baas kan. Mensen bestaan uit gevoelens en zijn geen machine.

Groetjes D

roderidder

#15 , 07 mar 2007 15:34

Ik denk dat je een schat van een moeder bent Debnoa :-)

RR

Terug naar “Echtscheiding”