scheiden als zaakvoerders van een eenmanszaak

zobie
Topic Starter

scheiden als zaakvoerders van een eenmanszaak

#1 , 17 apr 2012 09:47

Wie kan me helpen met volgend probleem:
Een koppel heeft samen een éénmanszaak, dus het huwelijk aangegaan in gemeenschap van goederen, is eigenlijk 'de zaak'.
Het koppel gaat scheiden, dus moet de zaak dan een BVBA worden waarin ze elk aandelen gaan hebben.

Is het zo dat de ene partner, de andere niet kan dwingen de zaak (zijn aandeel erin) te verkopen aan de ander? Maw blijven ze voor altijd zakenpartners?

De man wil scheiden, de vrouw niet. Tegen scheiden kan ze zich niet blijven verzetten maar ze weigert wel uit de zaak te gaan. De man zit dus voor altijd vast aan de vrouw in de zaak.

Ik ben de toekomstige partner en zie het totaal niet zitten dat ze samen die zaak blijven doen. Mijn partner beweert dat hij zijn vrouw niet kan dwingen uit de zaak te gaan. Klopt dit? Heeft iemand ervaring met zo'n regeling?

Met dank en vriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 17 apr 2012 10:02

kan dat?
-> een koppel heeft samen een éénmanszaak (vanaf meer personen was dat toch sowieso een BVBA?)
-> het huwelijk is de zaak (tiens, heeft dat zo zijn voordelen?)

zobie
Topic Starter

#3 , 17 apr 2012 10:26

Beste Eylis,

Dat weet ik niet, ik kan enkel zeggen wat zij me vertellen, nl dat het een eenmanszaak is an bij scheiding een bvba moet worden. Is misschien fout uitgedrukt "het huwelijk is de zaak" maar het komt erop neer dat ze samen als één man, dus door hun huwelijk, de zaak hebben.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”