alimentatie voor kind dat bij ander ouder is gaan wonen.

guy1970
Topic Starter

alimentatie voor kind dat bij ander ouder is gaan wonen.

#1 , 19 apr 2012 15:24

Beste,

Om lange ellende samen te vatten in enkele zinnen is niet gemakkelijk , maar ik ben ten einde raad en wil het via deze weg eens proberen.

In 1996 ben ik gescheiden van mijn ex en moest voor de 2 kinderen 185 euro betalen , in de loop van de jaren is dit eenmalig verhoogt naar 200 euro.
Mijn zoon kwam elke 2 weken en de vakanties op bezoek , maar mijn dochter heb ik niet meer gezien sinds haar 2 maanden.
De reden hiervoor is dat ze niet mijn dochter is ( dit was ook de reden van de echtscheiding)

Ik heb er nooit geen probleem van gemaakt om te betalen voor haar omdat ze automatisch mijn naam draagt en ik het geld toch in mijn belastingen kan inbrengen.

Nu is mijn zoon 18jaar en vroeg hij aan zijn moeder of hij bij zijn vader mag gaan wonen.
Ze heeft daar slecht op gereageerd en heeft hem direct buiten gesmeten zonder zijn kledij, zijn IDkaart , kortom zijn persoonlijke spullen.

Met uitzondering van zijn kledij heeft hij de afgelopen weken zijn IDkaart en enkele persoonlijke spullen wel teruggekregen.
We hadden mondeling afgesproken dat het alimentatiegeld 100 euro voor de dochter is en zij 100euro betaald voor de zoon

Vandaag krijg ik echter een brief van haar advocaat dat het alimentatiegeld te weinig was over al die jaren en hij 5jaar achteruit een alimentatie van 253euro wil terugvorderen > 3175 direct te betalen.

Ik zit met mijn handen in het haar , hoe kan het mogelijk zijn dat een ex uit pure wraak zoveel geld probeert te vorderen.

Kan iemand me raad geven wat ik moet doen ???

Mvg, Guy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 19 apr 2012 15:58

200 euro voor 2 kinderen is sowieso zeer weinig. Ik hoop alvast dat u bewijzen hebt dat u tenminste dat bedrag betaald hebt al die jaren.

Maar als u wilt weten hoe in uw concrete situatie verdermoet, neemt u best een eigen advocaat onder de arm.

Ex heeft trouwens niet het recht zoon zomaar buiten te gooien, zeker niet als hij nog studeert en dus geen werk / inkomen heeft. Hij zou hierover ook stappen kunnen ondernemen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

eylis

#3 , 19 apr 2012 16:37

was dit alimentatiebedrag vastgelegd bij rechterlijk vonnis? En heeft u dat steeds correct betaald? Zo ja: dan speelt de advocaat blufpoker, want hij/zij heeft niet zomaar ineens een zogezegd achterstallig bedrag te vorderen van u.
U moet er zelfs niet op reageren in dat geval. Als de andere ouder meent dat het vonnis niet correct is/was, hebben ze maar de zaak opnieuw aan te vatten en verhoging te vragen. Maar met terugwerkende kracht zal dat zal hoogstwaarschijnlijk niet lukken. Het enig wat ze kan verwerven dat het bedrag inderdaad verhoogt (want het is wel wat weinig ja) vanaf de maand na het nieuwe vonnis.
En vermits uw zoon weer bij uwoont, kan u dat inroepen in de nieuwe zaak.
Ik zou wel een mail sturen naar de moeder waarin u vraagt dat de zoon zijn kleding kan recupereren.
Indien dit niet het gewenste effect heeft, stuur haar een AS met dezelfde vraag en met de melding dat indien zij de kleding van haar zoon niet aan hem wil/kan teruggeven, u haar uitnodigt voor de vrederechter om samen tot een vergelijk te komen.

courage!

Reclame

guy1970
Topic Starter

#4 , 19 apr 2012 17:30

@Lenny,

Ik heb inderdaad bewijzen dat ik al die jaren betaald heb. ( nog een geluk)

Het is idd zo dat ze haar zoon niet mag buitensmijten maar dit gebeurde op een vrijdagmorgen vooraleer hij naar school ging , na school ben ik hem direct gaan halen .
We hebben dan ook direct kledij moeten kopen , maar ook zijn kamer moest aangepast worden voor permanent te wonen ipv een weekendje te overnachten , treinabbonement....
Mijn zoon volgt automechanica en heeft daarvoor een rijbewijs nodig , dus ook dat financier ik allemaal.

Ik wilde echter niet dat hij vervreemde van zijn moeder en trachtte dan ook om de scherven te lijmen tussen die twee > al was het maar dat hij in de weekends haar ging bezoeken
Echter verloren moeite , ze heeft hem gezegd dat hij dood is voor haar.
Ongelooflijk , ik kan er met mijn verstand niet bij hoe je je kind zo kan buitenzetten.

Als mijn zoon 14jaar was wilde hij al bij mij komen wonen , maar dat heeft ze toen kunnen verhinderen door te zegggen dat hij zijn halfzussen nooit meer zal zien en dat ze mij zal pluimen tot de laatste euro.
Door deze chantage heeft ze toen mijn zoon kunnen beinvloeden om daar te blijven, maar nu hij 18jaar is lukt die chantage niet meer ...
Toen mijn zoon me vroeg om bij mij te komen wonen (sinds 20/03/12) heb ik hem gevraagd om er eerst met zijn moeder over te spreken en haar uit te leggen waarom .

DIt liep echter direct slecht af , en ze heeft hem direct buitengezet.
De reden voor dit is omdat door zijn vertrek zij geen recht meer heeft op kindergeld voor 3 kinderen of grote familie-voordelen

@Eylis, Ik zal idd een advocaat moet consulteren maar het probleem is dat dit allemaal zoveel geld kost.
Mijn loon is te hoog om te genieten van goedkopere rechtsbijstand , maar te laag om te kunnen zeggen dat ik een paar 100 euro kan missen.

Ik overweeg nu om mijn auto te verkopen om geld vrij te maken. (geen plezante keuze daar ik deze ook nodig heb voor mijn werk)

Als iemand me bijkomende raad kan geven of me geruststellen , graag een reactie want ik weet niet hoe er hier uit te geraken zonder persoonlijk faillissement .

Mvg, Guy

eylis

#5 , 19 apr 2012 17:45

maar belangrijke info die ik je vroeg: was de alimentatie die je steeds betaalde vastgelegd per rechterlijk vonnis bij de echtscheiding?
Want dan heeft ze via haar advocaat géén eis tot achterstallige verhoging te eisen. Daarvoor moet ze langs de rechtbank (en dan moet ze het nog krijgen: nu je zoon bij jou woont, kan jij alimentatie vragen :-)

guy1970
Topic Starter

#6 , 19 apr 2012 18:07

Bij de scheiding met onderling akkoord werd er een bedrag vastgelegd (185 euro)
Een 5tal jaar geleden is ze naar de rechtbank gegaan en toen werd dit bedrag op 200euro gezet.
Ik zal wel even al de papieren terugmoeten zoeken want dit dateert van 16jaar geleden

Voor haar zoon zal ze idd moeten betalen maar er is ook de dochter die op mijn naam staat , waarvoor ik moet betalen.

Het speelt me ook zo geen rol dat ik alimentatie moet betalen ( dit hoort nu eenmaal bij mijn plicht als vader)
Maar ik heb wel een probleem dat ze er probeert geld uit te kloppen op elke manier.

Van iemand heb ik nu vernomen dat ze wel een zaak heeft , daar ik elk jaar de indexering zelf had moeten aanpassen.
Nu indexering ok , maar 3175 euro is geen indexering meer

eylis

#7 , 19 apr 2012 18:54

voor zover ik weet: als er in het vonnis NIET stond dat er een jaarlijkse index toegepast moest worden, dan moet er ook geen toegepast worden. (kenners, verbeter mij als ik me vergis)
dus zoek eerst dat vonnis nog eens op.
als je altijd goed uitgevoerd hebt wat er in stond, heb je momenteel géén probleem.
en als je zoon nu bij jou gedomicilieerd is, kan je herziening aanvragen bij de rechtbank: dan moet je zelfs géén alimentatie meer betalen voor hem.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 apr 2012 19:14

Hoe komt die advocaat aan het bedrag van 3.175 euro. Geeft hij een berekening van achterstallige indexaanpassing?

Franciscus

#9 , 19 apr 2012 19:20

Gelet op feit dat ieder nu een kind heeft .... kan u aan de rechtbank vragen dat tegen elkaar te laten wegvallen.
Is er iets voorzien voor de bijzondere kosten.
Gezien uw zoon meerderjarig is ... had hij zolang hij daar was ingeschreven desnoods met politie zijn goederen kunnen gaan ophalen. Het achterhouden van zijn goederen... hier ook kan men desnoods via rechtbank ( na aangetekende ingebrekestelling) met dwangsom deze opeisen.

guy1970
Topic Starter

#10 , 19 apr 2012 20:43

@ Eylis ,
Het alimentatie werd steeds correct betaald met uitzondering dat ik niet wist dat je zelf de indexering moet aanpassen.
Of dit ook zo is in mijn geval zal ik pas morgen weten, ik zal in mijn oude dossiers moeten terugzoeken naar de rechtsuitspraak.
Voor zijn persoonlijke spullen ga ik haar een aangetekend schrijven sturen met een lijst die volgens mijn zoon , zijn personnlijke voorwerpen zijn ( als ze daar niet of slecht op reageert, kan ikook dit meenemen naar de advocaat.
Ik heb intussen een naam van een advocaat gekregen via iemand die aan het scheiden is en deze advocaat zou niet te duur zijn

@scorpioen
De advocaat van mijn ex gaf enkel op dat volgenszijn berekening 3175€ moest betalen binnen de 14dagen
Ik denk dat hij zich baseert zich op het volgende :
200€ is te weinig 253 € zou de correcte prijs zijn...
53€ is dus de indexering sinds 5jaar > hij berekend dus 5 jaar x 12 maanden x 53€ = 3175 €

Maar zijn berekening klopt niet volgens mij :
Want als ik bv :2007 : 200€ moest betalen
dan zou het jaar nadien er enkele euro's bijkomen
en het jaar erop weer , enz enz....
Maar hij berekend 53€ erbij vanaf dag 1 van de 5jaar die hij naar achter gaat.

@ franciscus
Die afspraak hadden we mondeling gemaakt en ze vond dit ok in het begin
Er zijn ook geen bijzondere kosten voorzien
Ja mijn zoon is nu zacht uitgedrukt zeer boos , en wil klacht indienen tegen zijn moeder omdat ze hem het huis heetf uitgezet zonder iets
Ik ben hier niet echt voorstander van omdat ik van mening ben dat het nog altijd zijn moeder is.

Voor diegene die bedenkingen hebben dat ik mijn zoon op de hoogte heb gebracht van datgene zijn moeder nu vraagt , ik heb altijd een open communicatie gehad met hem en in de twee richtingen hebben we altijd heel eerlijk geweest en elkaar altijd gezegd wat we denken of voelen
Als ik dit zou verzwijgen , dan zou hij me dit kwalijk nemen ( maar ik heb er wel aan gedacht om hem niets te zegen om hem van de extra spanningen te ontzien, want ook hij ziet af bij dit hele gebeuren )

Mvg, Guy

scorpioen

#11 , 19 apr 2012 21:13

Vraag aan de advocaat een duidelijke afrekening.

Franciscus

#12 , 19 apr 2012 21:51

Hij moet zich niet laten doen .... en het zijn zijn rechten maar minnelijke regeling is altijd beter en hij moet zich er goed bij voelen.
(of geen belang aan de goederen hechten)
De politie gaat mee ter beveiliging en om te zorgen dat andere partij toch ook weet wat er gedaan wordt niet de goede manier is.
Als je nog zou kunnen werken met een bemiddelaar die weg eerst betrachten
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bemiddelingvzw.be/index.php? ... &Itemid=28" onclick="window.open(this.href);return false;

guy1970
Topic Starter

#13 , 22 apr 2012 02:16

Update:
Woensdag heb ik een afspraak met de advocaat.
Ik heb de echtscheidingspapieren gevonden en er is enkel melding van een vaste prijs voor de alimentatie
De laatste herziening dateert van 2007 (via rechtbank ) maar buiten de uitnodiging in de rechtbank , vind ik het vonnis niet meer terug

Ik hou jullie alvast op de hoogte

, Guy

Terug naar “Echtscheiding”