echtscheiding

gisteren
Topic Starter

echtscheiding

#1 , 21 apr 2012 19:51

Beste

Kan iemand raad geven op mijn verhaal, of heeft iemand ervaring met de zelfde situatie!
Echtscheiding is nog niet uitgesproken, maar door koortgeding is mijn kleinkind toegewezen naar de moeder, vader heeft de kleine om de viertien dagen weekend, en de half
van de vakantie!
Vader woont al bij zijn nieuwe vriendin naar waar de kleine niet wil mee gaan! Vader kan en mag kontact houden met het kind, maar buiten de toegevezen weekends laat hij van zich niks
horen, en als de kleine met hem niet mee wil naar zijn vriendin (niemand houd het kind tegen) elke keer loopt hij naar de politie.
Voor de kind, voor de moeder, en voor ons grootouders is dit een heel vervelende zaak. Het kind is bijna 12 jaar.
Wat kan dit met zich meebrengen in de toekomst?
Beleefde groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 21 apr 2012 20:11

miserie

RR

lucgescheiden

#3 , 22 apr 2012 20:19

Beide ouders hebben wellicht co-ouderschap en dienen zich bovendien aan het vonnis te houden.

Stel u even voor dat u beiden niet de ouders van de moeder zouden zijn, doch deze van de vader.
Uw zoon zou zijn kind niet eens op bezoek kunnen brengen bij jullie. louter omdat; uw kleinkind
een ekel heeft aan uw 'nieuwe schoondochter'.

In dat geval zou u uw zoon mogelijks aanmoedigen om:
de moeder duidelijk te maken dat zij zich aan het vonnis dient te houden.
En u zal er wellicht oog voor hebben dat niet alleen iemand fysiek tegenhouden, uw kleinkind
voor een onoverbrugbaar dillema kan plaatsen, waardoor hij niet komt ....
Tegen een goed co-ouderschap in!

Maar zoals RR reageert, dit betekent dikke miserie!
Mss kunnen jullie, in het belang van jullie kleinkind, verzoenend optreden door:
eens met de ouders van de vader te gaan praten, alsook met uw kleinkind zelve.

Dit is uiteraard louter mijn gedacht...
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

gisteren
Topic Starter

#4 , 22 apr 2012 21:13

Lucgescheiden

Mag ik attent maken opnieuwd mijn vraag lezen, hier is geen co ouderschap, hier houd de moeder zich aan de regels, vader kan en mag contact houden met zijn kind,
maar hij doet geen moeite buiten de viertiendaagse weekends. Hij heeft maar een doel zijn kind meekrijgen naar de vriendin, en als hij van het kind zelfs vraagt, gaat jij mee? en
het antwoord neen is, loopt hij naar de politie.
Wijn zijn de ouders van de vader.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 apr 2012 23:02

Er is altijd co-ouderschap of de rechtbank moet het ouderlijk gezag hebben ingekort.
Er is geen bi-locatie en kind is meer bij moeder dan bij vader.
Moeder moet alles in het werk stellen dat dochter wel meegaat.
Misschien dat er toch eens naar een therapeut moet gestapt worden ..dochter zit misschien in de knoei met de nieuwe situatie en rollen.
Desnoods neemt vader de dochter mee naar de grootouders....

duma

#6 , 23 apr 2012 10:01

Als grootouders kunnen jullie eventueel ook bezoekrecht vragen via de rechtbank.

Het lijkt mij echter ook wel aangewezen om eerst eens rond tafel te gaan zitten met jullie zoon en hem duidelijk maken dat zijn gedrag niet kan. Als ik het zo goed lees, doet de moeder niets verkeerd en wil zij het kind wel meegeven, maar is het de vader die voor het minste naar de politie loopt? Neemt hij zijn kind dan mee? Want ik lees hier dat als het kind 'neen' zegt, de vader naar de politie stapt. Ik neem aan dat hij zijn kind dan ook niet meeneemt?

Uw verhaal is een beetje onduidelijk, dus misschien kan u proberen wat duidelijkheid te brengen?

gisteren
Topic Starter

#7 , 23 apr 2012 14:01

Verhaal is de volgende.
Kind is naar de moeder toegewezen, Vader heeft het kind om de viertien dagen van zaterdag middag tot maandag 'smorgens, en de half van de schoolvakantie.
Moeder en schoonouders wonen in een zelfde blok. Tot de scheiding is uitgesproken moest vader bij zijn ouders gaan wonen,(uitspraak van het gerecht) omdat door zijn beroep alleen in de weekend thuis was.
Moeder houd zich aan de regels en geeft het kind mee, voor ons grootouders, omdat vader bij ons woont. Ondertussen leert vader iemand kennen, kind maak kennis met nieuwe partner, drie a' vier keer gaat alles
goed, maar verder wil kind niet mee naar de vriendin met zijn vader. Dus blijft bij ons grootouders. ( en dat is al zo van af verleden jaar oktober) Vader neemt het kind ook niet tegen wil en dank mee, maar loopt elke keer naar de politie, (nu zo al de vierde keer) en dient klacht in tegen zijn ex. Waarom?????????
Niemand houd het kind tegen, en mijn kleinzoon wil contact hebben met zijn Vader, alleen wil hij niet mee naar de vriendin, bij wie ondertussen vader is ingetrokken zonder iemand te verwittigen of een adres achter te laten.
Wat kan hij er mee bereiken ?en wij vinden voor de kind, voor de schoondochter, en voor ons dit zeer vervelend.De rest zoekt hij geen contact met zijn kind!
Hoop dat ik nu een beetje duidelijk ben......

roderidder
Contacteer: Website

#8 , 23 apr 2012 19:58

Magistraten hebben als ze naar een zaak voor zich hebben waar een minderjarige in betrokken is meer dan eens een juridische bril op hun neus staan. Bij co-ouderschap betekend dit dat beide ouders verantwoordelijkheid moeten dragen voor de opvoeding van het kind.
Kortom als het misloopt dat beide ouders die verantwoordelijkheid moeten delen.

Zo kan het zijn dat vb. het kind iets uitsteekt of betrokken is geraakt en er schade is ontstaan vb. reed met de fiets tegen een bushokje (fiets + bushokje kapot)
Over de kosten van de fiets moeten co-ouders het maar uitmaken zoniet beslist de rechter. Over de kosten van het bushokje: wel ongeacht bij welke ouder dit voorval is gebeurd zijn het de ouders die de verantwoordelijkheid dragen -lees ouderlijk gezag hebben- die hun portomonee moeten opendoen.

Als een kind niet naar de woonplaats van ouder z wil gaan gelet de nieuwe partner A dan kan ik mij voorstellen als ik een juridische bril opzet dit als "ontvoering" of "weerspannigheid van het kind" kan of zal beschouwen. De vraag is dan wie is daar verantwoordelijk voor?
Dat is niet eens simpel om dat te beantwoorden omdat de eerste ingeving is dat beide ouders hun ouderlijk gezag moeten aanwenden dat het vonnis zou worden nagekomen.

Maak jezelf niets wijs een kind kan niet kiezen en heeft geen inspraak die nota bene boven de rechter zou steent, m.a.w. ook al komt het kind huilend thuis -en is weggelopen bij ene ouder- en je houd het zelf bij en doet het niet terug naar de andere ouder- dan nog ben je of riskeer je als ouder dader te worden verklaart door de rechtbank van het misdrijf omschreven in art. 432 SW

RR

Terug naar “Echtscheiding”