Mijn zoon, 22 jaar krijgt schoolboeken niet van vader

cocohilde
Topic Starter

Mijn zoon, 22 jaar krijgt schoolboeken niet van vader

#1 , 22 apr 2012 13:48

Mijn zoon van 22 jaar die bij de vader verblijft is gisteren na hoogoplopende ruzie vertrokken.
Hij wil zijn schoolboeken en zelf betaalde laptop afhalen, maar vader heeft zijn slaapkamer/studeerkamer vergrendeld en ook dreigementen geuit.
Welk advies kan ik mijn zoon geven, wat kunnen we ondernemen om spullen terug te krijgen. Is dringend, mijn zoon zit in laatste jaar van hogeschool en
weldra zijn examens. Mijn zoon is nog steeds bij vader gedomicilleerd. Ik kan hem wel huisvesten, maar als hij domicillie verandert wat zijn dan nog zijn rechten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 22 apr 2012 19:59

Hoe gek het ook mag klinken, maar vader heeft niet het recht zijn zoon toegang te weigeren.

Mss dat u zich beter rechtstreeks tot de vader richt om een totaal oplossing te bedingen, wanneer
zoon dan toch bij u zou dienen te verblijven de rest van zijn studies.

Mocht dit u te zwaar vallen, kan u, mijn inziens, uw zoon duidelijk maken dat:
hij zich, met hoogdringendheid tot de politie dient te wenden, gezien hij hier onwettelijk wordt behandeld.
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 apr 2012 22:07

Inderdaad naar politie en deze vragen mee te gaan.
Wat de vader doet is onwettig gezien zoon daar woont.
Politie kan trouwens ook (trachten te) bemiddelen.
Gezien er geen huurcontract is kan vader wel via vrederechter de zoon laten buitenzetten, dat duurt natuurlijk enige tijd.
En gezien zoon nog studeert zal vader ook moeten meebetalen voor het nieuw onderkomen.

Reclame

j.demoor

#4 , 24 apr 2012 09:21

“Art.584.De voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg doet, in gevallen die hij spoedeisend acht, bij voorraad uitspraak in alle zaken, behalve die welke de wet aan de rechterlijke macht onttrekt...De zaak wordt vóór de voorzitter aanhangig gemaakt in kort geding of, in geval van volstrekte noodzakelijkheid, bij verzoekschrift...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘Men kan zijn toevlucht nemen tot het kort geding wanneer de gewone rechtspleging niet bij machte is het geschil tijdig op te lossen,wat maakt dat de rechter in kort geding over een ruime beoordelingsmacht beschikt en,binnen de juiste maat,over de grootste vrijheid‘(Cass. 21 mei 1987,R.W. 1987-88,1425-1426;Cass. 13 september 1990,Bull. 1991,41).

‘Er is een spoedeisend geval wanneer een onmiddellijke beslissing wenselijk is om schade van een bepaalde omvang dan wel ernstige ongemakken te voorkomen.Wanneer bij de voorzitter in kort geding door de dagvaarding van de eiser een vordering wordt aangebracht in een geval waarvan de eiser stelt dat het spoedeisend is,is hij bevoegd om van die vordering kennis te nemen. Wanneer de voorzitter in kort geding het geval niet spoedeisend acht,beslist hij dat hij het gevorderde zoals het bij hem is aangebracht,niet kan toekennen. Hij oefent dan zijn rechtsmacht volledig uit door de vordering ongegrond te verklaren‘(Cass. 11 mei 1990,R.W. 1990-91,987-989,noot LAENENS,J.).

‘Is dringend, mijn zoon zit in laatste jaar van hogeschool en weldra zijn examens‘.

Uw zoon kan daartoe vrijwel zeker een pro deo -advocaat bekomen op de plaatselijke advocatenbalie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”