afkoop vruchtgebruik

zoltan
Topic Starter

afkoop vruchtgebruik

#1 , 28 apr 2012 09:06

Ik ben samen met mijn broer blote eigenaar van een woonst die niet meer dient als gezinswoning . Mijn vader is 86 jaar en verblijft definitief in een rusthuis.

Kan mijn broer de verkoop van de woning eisen voor een rechtbank als dit gaat over de niet-gezinswoning ? Dient hij ook geen rente te betalen aan mijn vader ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 apr 2012 19:34

Een verblijf in rust- of ziekenhuis verandert niets aan de situatie van 'gezinswoning'. Uw vader is nog steeds vruchtgebruiker van een gezinswoning en kan niet verplicht worden tot verkoop. Men kan natuurlijk idd de woning reeds verkopen maar alleen mits akkoord van vader. Hij zal dan ook moeten vergoed worden voor zijn vruchtgebruik. Dit zou nog wel eens kunnen tegenvallen. Volgens de tabellen van J Schryvers bedraagt dat vruchtgebruik toch nog 12 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

zoltan
Topic Starter

#3 , 29 apr 2012 20:55

vader is wel degelijk ter definitieve tittel opgenomen in een rusthuis. Er kan dus volgens onlangs ingewonnen informatie geen sprake meer zijn van de gezinswoning . Om de term gezinswoning te gebruiken moet men er verblijven en ook gedommicilieerd zijn. Mijn broer kan dus wel de verkoop van de woning eisen voor de rechtbank als dient daar een lijfrente voor betaald te worden aan vader
Ook heeft mijn broer zonder medeweten van mij en mijn vader de woning leeggemaakt ook al hoorde dit tot het nalantensschap Daar is PV voor opgesteld

Reclame

j.demoor

#4 , 30 apr 2012 13:36

“Art.745quater...§ 4. Het vruchtgebruik van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap het gezin tot voornaamste woning diende, en van het daarin aanwezige huisraad, kan niet worden omgezet dan met instemming van de langstlevende echtgenoot.”(Burgerlijk Wetboek).

Vereist is daartoe dus niet dat de langstlevende echtgenoot de voornaamste woning nog bewoont.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

zoltan
Topic Starter

#5 , 30 apr 2012 18:37

ANTWOORD HEDEN ONTVANGEN VAN DE NOTARIS .....

Geachte heer,

Als het niet om de gezinswoning gaat, dan kan uw broer in principe de omzetting eisen van zijn blote eigendom (voorzover bv. niets ander voorzien was in het huwelijkscontract). Concreet betekent dit dat het vruchtgebruik van de langstlevende echtgenoot wordt omgewisseld in volle eigendom van de erfgoederen, of in een som geld of in een gewaarborgde en geïndex. Als jullie niet ovreenkomen zal uw broer naar de rechtbank moeten stappen en die zal de knoop moeten doorhaken. De bal ligt dus in zijn kamp, niet bij jullie…

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 30 apr 2012 19:04

Als het niet om de gezinswoning...

Maar juridisch gezien IS het de gezinswoning. Wat notaris schrijft is dus niet van toepassing in dit geval.
Indien de woning op ogenblik van overlijden van de echtgenote NIET de gezinswoning was dan zou hetgeen de notaris schrijft WEL van toepassing zijn.
Het venijn zit in de details!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

zoltan
Topic Starter

#7 , 01 mei 2012 08:14

wij kunnen niet bewijzen dat het de gezinswoning is omdat mijn vader op een paar andere adressen heeft gewoond oa met mij. De woning is trouwens al jaren verhuurd maar nu dringend aan renovatie toe . Dat is de belangrijkste reden waarom mijn broer wil verkopen omdat dit niet economisch haalbaar is .

Terug naar “Echtscheiding”