scheiden zonder huwelijkscontract

gewoon iemand
Topic Starter

scheiden zonder huwelijkscontract

#1 , 30 apr 2012 14:20

hallo,

mijn papa wil van mijn moeder scheiden maar hij wil niet de helft van de eigendommen afgeven.
Ze zijn getrouwd zonder huwelijkscontract. Maar mijn mama wil niet meer werken sinds een paar jaar. Dan verdiendt ze toch niet de helft van het geld. Ook heeft ze mij al paar keer, al veel eigenlijk geslaan of zonder reden heel boos geworden. Is er echt geen mogelijkheid om minder te moeten betalen, want dit is het enige dat mijn papa tegenhoudt om van haar te scheiden. Het is ondraaglijk hier thuis. Zijn er misschien nog andere dingen waarvoor het geld kan verminderen. Misschien is het van toepassing.
Ook zou ik graag weten hoe je eventueel zou kunnen bewijzen dat mijn mama niet meer wil werken. Want als we dat kunnen bewijzen zou dat een goed deel zijn.

Help me aub.

alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 30 apr 2012 16:45

Helaas, als je ouders zonder huwelijkscontract getrouwd zijn: dat heet het universeel stelsel: in gemeenschap van goederen, dan zullen alle inkomsten en goederen die ze tijdens het huwelijk verzameld, gekocht, gekregen en verworven hebben in twee verdeeld worden bij een scheiding.
Of een partner nu wel of niet werkte, of niet wilde werken: wordt niet in overweging genomen bij de verdeling.
In dit huwelijk zijn alle inkomsten gemeenschappelijk; dat wil zeggen: niet van je papa of van je mama. Maar van hen samen. Het verhaal over je mama kan niet als argument gebruikt worden om haar een deel af te nemen, dat zou tegen de wet indruisen.

De ruzies en conflicten zijn wel een teken dat jij en je papa best snel een voorlopige beslissing nemen om de kalmte te laten terugkeren.
Maar ze kunnen niet gebruikt worden om je moeder een deel van de bezittingen te ontnemen.

roharro

#3 , 30 apr 2012 19:00

Aangezien de moeder geen eigen inkomen heeft zal de vader voor haar ook onderhoudgeld moeten betalen......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

gewoon iemand
Topic Starter

#4 , 30 apr 2012 19:17

pfft, kweet echt niet meer wat te doen. Men papa wil ni scheiden omdat ze zoveel geld krijgt, dat ze eigenlijk helemaal niet verdiend.
Is er nu echt geen mogelijkheid.. Ik had gedacht om me van haar gezag te ontdoen, dat ik alleen onder verantwoordelijkheid van hem kan staan. maar hij zegt dat dat niet mogelijk is omdat ze getrouwd zijn. Haar buitenzetten is ook geen optie.
Kwil echt dat ze scheiden, klinkt misschien wel raar e. Maar kben echt oud genoeg om da te beseffen. Ik ben 20 jaar, wordt er 21 van de jaar. Kan ik zelf ook niets ondernemen?

Bedankt voor de reacties.

Jerommeke

#5 , 30 apr 2012 23:36

Ik had gedacht om me van haar gezag te ontdoen

Kwil echt dat ze scheiden, klinkt misschien wel raar e. Maar kben echt oud genoeg om da te beseffen. Ik ben 20 jaar, wordt er 21 van de jaar. Kan ik zelf ook niets ondernemen?
Je bent oud genoeg om op jezelf te gaan wonen.

gewoon iemand
Topic Starter

#6 , 01 mei 2012 15:26

Ik had gedacht om me van haar gezag te ontdoen

Je bent oud genoeg om op jezelf te gaan wonen.
ja kweet het, maar ik ben nog student hé, ik heb nog geen geld genoeg. En ze wil me niet financieren moest ik dat doen.

roharro

#7 , 01 mei 2012 19:46

ja kweet het, maar ik ben nog student hé, ik heb nog geen geld genoeg. En ze wil me niet financieren moest ik dat doen.
Uw moeder zou u niet moeten financieren aangezien ze geen inkomen heeft. Uw vader zou u dan moeten financieren aangezien hij de enige kostwinner is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Echtscheiding”