Kan een ex nog een deel verkoop woning opeisen

DominicG
Topic Starter

Kan een ex nog een deel verkoop woning opeisen

#1 , 02 mei 2012 14:46

Bijna 10 jaar geleden ben ik geschieden met onderlinge toestemming.
Ik heb destijds mijn vrouw haar deel uitbetaald van de woning.
Deze prijs was bepaald door een schatter die zij had aangesteld. Van deze geschatte prijs is vervolgens de opstaande lening afgetroken en het restant door 2 gedeeld. Dit bedrag heeft zij destijds (afgerond naar boven) gekregen. Ongeacht dat ik meer verdiende, het zelf gebouwd had enz...

Nu 10jaar later verkoop ik het huis tegen een prijs die comfort de huizen markt van nu is
en waar ik gedurende die 10 jaar veel geld heb in gestoken.

Wellicht heeft de vraagprijs haar gestimuleerd, want nu beweert ze dat volgens een advocaat ze recht heeft op een deel van de verkoopprijs omdat ze nu vindt dat ze destijds te weinig gekregen heeft, we toen niet met een advocaat gescheiden waren en meer nog ze beweert dat ze recht heeft op smartegeld en eerroof ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 02 mei 2012 14:52

Bent u officieel volledige eigenaar?

DominicG
Topic Starter

#3 , 02 mei 2012 14:54

Ja, de volledige naakte eigenaar , geen kinderen samen.
Bovendien ben ik ondertussen al 5 jaar hertrouwd.

Reclame

eylis

#4 , 02 mei 2012 15:23

blufpoker...op welke poot kan ze nu nog staan?
- ze was toen akkoord met de voorgestelde uitkoopsom
-jullie zijn gescheiden
-u bent enige eigenaar
enne: hoe gaat ze weten aan hoeveel dat jij JOUW huis verkoopt? Dat gaat haar NIET aan :-)

Laat ze maar wat verder pruttelen. Valt wellicht vanzelf stil.

Turaki

#5 , 02 mei 2012 15:24

Volgens mij heeft uw ex indertijd te weinig gekregen: u moest haar de helft van het geschatte bedrag, niet de helft van de rest na afbetaling lening.

Echter, als u daarna de lening volledig verder alleen afbetaalde (moet ook in een akte opgenomen zijn), moest uw ex u wel de helft van de lening, zodat dit netto wel klopt met uw berekening.
Bijkomende vraag, die dan meteen uw vraag beantwoordt: staat u alleen in de hypotheekakte en bij de bank als ontlener?

DominicG
Topic Starter

#6 , 02 mei 2012 15:32

@turaki: enkel het openstaand bedrag van de lening is er vanaf getrokken. Enja ik heb de lening volledig over genomen en bovendien een bijkomende hypotheek genomen om haar te kunnen uit betalen.
De huidige hypotheken staan (stonden) volledig op mijn naam, mijn huidige vrouw is er 4jaar later aan toegevoegd.

Turaki

#7 , 02 mei 2012 15:36

Dan ben ik benieuwd naar haar argumenten waarom u haar toen te weinig heeft betaald.
Ook het smartengeld lijkt mij uit de lucht gegrepen, tenzij ze de geleden immateriële schade kan aantonen. Ik neem aan dat u haar niet publiekelijk vernederde of iets dergelijks?

DominicG
Topic Starter

#8 , 02 mei 2012 15:42

- Te weinig heeft ze, als ze eerlijk is zeker niet gehad. Want ik heb de volledige reuwbowu samen met mijnn vader gedaan, verwarming, sanitair, dakwerken, had ik dat niet gedaan, dan had dat huis er nooit gestaan, ten met een zwaardere lening en bijvolg zou het netto resultaat voor haar alleen maar lager geweest zijn.
- Nee, ik heb haar nooit publiekelijk zwart gemaakt of wat dan ook.
- Het feit dat zij nu geen kinderen heeft en ik ondertussen wel, ziet ze als smartepijn.
Ja, wat kan ik eraan doen als zij na onze scheiding dadelijk een relatie aangaat met iemand die zich heeft laten steriliseren en daar mee samen blijft tot ze te oud wordt voor kinderen en daardoor haar kinder wens alsnog in dromen opgaat.

Turaki

#9 , 02 mei 2012 15:49

Sterk, u moet haar dus nog betalen voor haar persoonlijke keuze.

DominicG
Topic Starter

#10 , 02 mei 2012 15:59

Ja, ik ben er alles behalve gelukkig mee, dat iemand 10jaar na datum, nog komt dreigen over dingen waarover ze 10 jaar geleden een akkoord gaf, het tot 2 maal toe in de rechtbank bevestigd heeft en waarbij een over tijdspanne van 13maand het bedrag ok was. Zelf haar familie vond toen dat ik een zeer eerlijke prijs gaf. Dat ik mijn leven ondertussen terug op de sporen heb en nieuw geluk gevonden heb, ja ik kan me voorstellen als je eigen relaties dan telkens falen, je afgunstig wordt of zo. Maar nu komen eisen stellen over haar eigen beslissingen en verder nog, dreigen om bij mijn thuis langs te komen. Kan ik hier trouwens iets tegen doen ? Bij elke gebeurtenis : toen ik mijn huidige vrouw leerde kennen, als ik hertrouwde, als ik papa werd, nu ik mijn huis verkocht, ... telkens opnieuw gaat mijn GSM.
Ben ik hier niet eerder degene die last heeft van laster.

eylis

#11 , 02 mei 2012 16:06

tip: verander je, GSM-nummer...
lijkt inderdeed beetje op stalking

DominicG
Topic Starter

#12 , 02 mei 2012 16:22

Mijn GSM nummer ben ik van plan om te veranderen als echter de verkoop van mijn huis en gelijkertijd aankoop van ons nieuw huis definitief klaar, lastig om nu dus van nummer te veranderen.
Is heb bovendien verstandig/zinvol om er alsnog melding van te maken bij de politie ?

Turaki

#13 , 02 mei 2012 16:26

Ja: niet dat er meteen iets aan gedaan gaat worden, maar u kan zo al een dossier samenstellen.

DominicG
Topic Starter

#14 , 02 mei 2012 16:41

Even terug tot de kern van de zaak:
Eens een echtscheiding is uitgesproken en in dit geval, het afgesproken bedrag is uitbetaald dan is de kous toch af ?

Of zijn er inderdaad achterpoorten dat men alsnog jaren na datum kan gaan eisen?
Ja, wat is dan
a) het nut nog van dergelijke rechterlijke/notariele akten
b) het aantal te heropenen echtscheiding zaken zal nogal toenemen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 mei 2012 18:37

Zaak afgesloten .... als alles in de echtscheidingsakte en of de verkoopakte en of hypotheekakte opgenomen is zoals u verteld heeft ze geen poot om op te staan.
U lastig vallen aan de deur of via GSM of op eender welke wijze: aangifte bij de politie voor stalking en lastig vallen, mogelijk zelfs voor bedreiging...hangt ervan af wat ze juist gezegd heeft en hoe.
Stalking is een echt 'Klachtmisdrijf' dus duidelijk in de aangifte vermelden dat u vervolging wenst.
In de meerderheid van de gevallen is dat het einde van het lastig vallen. Zeker als de politie het heel 'diplomatisch' aanpakt.
(art 442bis SW)

Terug naar “Echtscheiding”