Lening en eigendomsakte overzetten

Snoezie
Topic Starter

Lening en eigendomsakte overzetten

#1 , 04 mei 2012 19:15

Hallo,

Ik heb een jaar geleden een huis gekocht met mijn toenmalige partner.
Vlak daarna zijn wij uit elkaar gegaan, maar het huis was nog niet afgewerkt, dus de lening loopt nog steeds.
Nu heb ik iemand nieuw leren kennen en we zouden graag zowel de lening als de eigendomsakte laten overzetten naar ons beiden.
Heeft iemand enig idee hoe dit juist in zijn werk gaat.
Moet ik hiervoor boete betalen?
Moet ik de lening tussen mij en mijn ex-partner stopzetten en een nieuwe aangaan met mijn nieuwe partner of gewoon de lening die ik nu heb overnemen?
Ik ken hier absoluut niks van en had graag wat meer duidelijkheid gehad.

Mercietjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vdhk

#2 , 04 mei 2012 21:13

Ik zit halvelings in dezelfde situatie. Je ex partner moet ontslagen worden van hoofdelijke aansprakelijkheid. Daarvoor zal er nagegaan worden of jij en je nieuwe partner genoeg gezamelijk inkomen hebben. Jullie zullen dus beiden je loonstrookjes moeten afgeven enz... Als dit voldoende blijkt kan je ex ontslagen worden en kan je nieuwe partner aangesteld worden als hoofdelijk aansprakelijk. Qua kosten blijkt dat nogal af te hangen van bank tot bank. In mijn geval zijn de administratiekosten 250€. Het kan zijn dat de bank een taxatierapport vraagt wat ook wat geld kost. In ieder geval begint de hele procedure met een gesprek met de bank en als alles in orde is en iedereen werkt vlot mee, kan dat redelijk snel gaan.

Ivm met eigendom moet je zeker langs bij de notaris. En weer geldt: als iedereen lief is voor elkaar kan dat heel vlot gaan..

Moraelin

#3 , 09 mei 2012 12:55

Klopt volledig maar er staan toch wel nog wat vragen open :

Hoeveel tijd is er overgegaan tss het uit elkaar gaan en nu ? Wie heeft ondertussen in het huis geleefd ? Is uw ex akkoord met de lening op te geven en dus uitbetaald te worden door u of wil hij/zij het huis verkopen ?

Mijn raad: ga gewoon eens langs bij een notaris en vraag om uitleg, kost niets. Maar wat Vdhk hierboven zegt is idd hoe het zou gebeuren indien iedereen akkoord is. Met dat dat u afhankelijk van bepaalde factoren (hoe lang loopt de lening al, wie heeft in het huis gewoond,...) een bepaald bedrag moet uitkeren aan uw ex.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”