vechtscheiding - spaarrekening MEERDERJARIGE kinderen

teemo
Topic Starter

vechtscheiding - spaarrekening MEERDERJARIGE kinderen

#1 , 07 mei 2012 03:04

Mijn toekomsige is bestolen van haar met de noorderzon verdwenen vader,
zij had op haar 'kinderspaarboekje' een som staan die ze als appeltje voor de dorst bij hield.

niet vermoedend daar haar vader tot zo iets in staat was had ze niet gedacht aan de volmacht van deze 25 jaar oude rekening geopend voor haar door haar destijds gehuwde ouders.

ze heeft geen schulden bij haar vader
ze is meerderjarig op de moment van de feiten
de centen zijn daar door haar gestort

de bank heeft afschriften van deze centen, gestord van spaarrekening naar haar zichtrekening en vervolgens van daar naar een onbekende rekening. ze kunnen ons echter geen handtekening tonen of vertellen wie het geld nu heeft gekregen.

een ouder van een minderjarig kind mag dit niet zonder de toestemming van een vrederechter, hoe zit dit bij ons?

ps. als iemand aan het belgische wetboek aan uitkan, graag een link naar de wettekst inzake dit geval zodat wij zeker zijn van ons gelijk en dus niet onnodig veel geld aan een advocaat uitgeven.

dank u zeer

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 07 mei 2012 08:38

is effectief stelen: ze is meerderjarig; Op dat moment kon géén van de ouders nog eigenmachtig geld afhalen van haar "kinder"spaarboekje.
Ik vermoed dat de bank ook aansprakelijk gesteld kan worden voor deze transactie. De bediende had moeten zien dat de titularis meerderjarig is en bijgevolg moeten eisen van de vader dat hij een akkoord had van de titularis om het boekje leeg te halen.

Maar wat ik niet snap: had de vader dan een volmacht op haar zichtrekening? Hoe kwam die daar aan?

Kingfisher

#3 , 07 mei 2012 09:55

Als de vader een volmacht had, dan is het niet de fout van de bank, en moet zij inderdaad niet zeggen waar dat geld naartoe is. Het is een discussie tussen de twee titularissen. Dan moet je (afhankelijk van de omvang van het bedrag) naar de vrederechter/rechtbank van eerste aanleg.

Indien de vader geen volmacht had, dan is de bank in fout.

Reclame

eylis

#4 , 07 mei 2012 10:09

klopt niet helemaal kingfisher: het gaat over een kinderspaarboekje dat ouders openen als ze een kindje krijgen. tot de meerderjrigheid kunnen ouders dan wel verrichtingen doen "in het belang van het kind"; Maar daarna vervalt die "volmacht".
Bovendien als de vader al een verrrichting mocht/kon doen: is het leeghalen echt geen "verrichting in het belang van het kind".

teemo
Topic Starter

#5 , 07 mei 2012 12:11

Dit heb ik eerder gevonden op dit forum en in de standaard

BRUSSEL _ Ouders hebben in princiep voor de minste geldafhaling van de bankrekening van hun minderjarige kinderen de toestemming nodig van de vrederechter, zelfs als die afhalingen gebeuren in het kader van het goed beheer van het prille ,,vermogen''. Een en ander is het gevolg van twee relatief recente, en volgens de banken erg ondoordachte, wetswijzigingen.

Bovendien is dit maar een advies van de Belgische Vereniging van Banken aan haar leden. Strikt genomen zou zelfs zo'n handeling in strijd kunnen zijn met de nieuwe wettelijke bepalingen. En als het mis loopt kan het kind zich later altijd tegen de bank keren.

Ingevolge een Koninklijk Besluit krijgen ouders dezelfde beperkingen opgelegd als die van een voogd (zie artikelen 378 B.W., 410 B.W. en 776 B.W.).

Als ouder kunt u van betreffende rekening geld nemen om het kind er bijvoorbeeld een fiets mee te kopen. Maar wanneer u echter van de bankrekening van de kinderen geld haalt om er eens goed mij op vakantie te gaan, begeeft u zich op zeer gevaarlijk pad.

Het gaat hier inderdaad over een rekening waar de ouders blijkbaar een volmacht op hebben (word dit automatish veranderd van titularis naar volmacht bij het bereiken van meerderjarige leeftijd? ik moest bij mijn bank destijds hiervoor langskomen, zij echter niet.)

teemo
Topic Starter

#6 , 07 mei 2012 12:19

hebben wij het recht te vragen achter de handtekening op het dubbeltje van deze transactie? want deze transactie is uitgevoerd in naam van mijn vriendin, dit zou dus zelfs valsheid in geschriften kunnen zijn.

het gaat over 5000 euro, een grote som voor ons.

j.demoor

#7 , 08 mei 2012 08:39

“Art.462.Diefstallen gepleegd door...bloedverwanten in de opgaande lijn ten nadele van hun afstammelingen...geven alleen aanleiding tot burgerrechtelijke vergoeding.”(8 juni 1967 Strafwetboek).

“Art.1993.Ieder lasthebber is gehouden rekenschap te geven van de uitvoering van zijn opdracht, en aan de lastgever verantwoording te doen van al hetgeen hij krachtens zijn volmacht ontvangen heeft, al was ook het door hem ontvangene aan de lastgever niet verschuldigd.”(Burgerlijk Wetboek).

Vraag uw vader aangetekend verantwoording te doen van al hetgeen hij krachtens zijn volmacht ontvangen heeft en daag hem voor de rechter bij ontbreken van die verantwoording. Indien de ‘noorderzon’ in België ligt dan kan u die domicilie zo nodig bij een gerechtsdeurwaarder bekomen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”