Onderhoudsgeld

MATTERHORN
Topic Starter

Onderhoudsgeld

#1 , 14 mei 2012 14:40

Hallo,
Mijn dochter die gescheiden is, met 3 kinderen ten laste, trekt geen kindergeld meer voor haar zoon (20 jaar) maar ook geen wachtuitkering en dit door een geschil met de VDAB omtrent het zoeken naar werk.
MIJN VRAAG IS NU :
-de vader is toch nog verplicht onderhoudsgeld te betalen voor zijn zoon omdat de zoon bij zijn mama woont( zijn domicilie is daar gevestigd)en geen enkel inkomen heeft!!!
-indien mijn kleinzoon nu gaat werken moet de vader geen onderhoudsgeld meer betalen, maar wat te doen indien de kleinzoon na 1 maand wordt afgedankt dus terug werkloos is (heeft geen recht op werkloosheidsuitkering!) moet de vader dan terug gedwongen worden om te betalen of bestaat er een procedure om dit soort zaken te regelen.
Iedere raad is welkom
Vele groeten
PLUK DE DAG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 14 mei 2012 15:03

De vader is onderhoudsplichtig tot uw kleinzoon een diploma heeft dat toegang geeft tot de arbeidsmarkt. Is dit het geval, moet uw kleinzoon instaan voor zijn eigen inkomen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 14 mei 2012 15:23

En gezien het een discussie gaat over al dan niet inspanningen doen om werk te zoeken, zal de vader ook geen onderhoudsgeld moeten betalen indien de zoon door zijn eigen fout geen recht op een wachtuitkering heeft.

Reclame

Moraelin

#4 , 14 mei 2012 17:27

Cru gezegd moeten noch vader noch moeder instaan voor de zoon daar hij nu in zijn eigen inkomen zou moeten kunnen voorzien. Indien de moeder of vader dus wel beslissen te willen instaan voor hem, dan is dat enkel uit eigen keuze.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mei 2012 18:45

Alimentatie valt weg bij bereiken van een bepaalde leeftijd, het verkrijgen van een diploma, het stoppen met studeren en zich al of niet laten inschrijven bij VDAB.
Dus indien kinderbijslag is weggevallen wil dat zeggen dat hij nu in principe beschikbaar is voor de arbeidsmarkt.

Wederzijdse onderhoudsplicht (dus niet de bij vonnis bepaalde alimentatie) tussen kinderen en ouders bestaat ook ...

MATTERHORN
Topic Starter

#6 , 15 mei 2012 08:59

Hallo Turaki / JPV / Moraelin / Franciscus

Hartelijk dank voor jullie reactie

Ik wacht nog af om te zien of er nog eventuele reacties binnen komen.
Vele groeten
PLUK DE DAG

Terug naar “Echtscheiding”