loonbeslag wegens zogezegd achterstal alimentatie

leeuwke1969
Topic Starter

loonbeslag wegens zogezegd achterstal alimentatie

#1 , 23 mei 2012 13:11

Op 28/03 krijgt mijn man via betekening van een deurwaarder het vonnis binnen ivm omgangsrecht en alimentatie. Hij moet vanaf maart 300€ alimentatie betalen voor zijn beide kinderen beginnend vanaf 06/03/12. Hij krijgt er bovenop nog eens met terugwerkende kracht 1200€ bovenop, zogezegd met terugwerkende kracht. Dat de dochter tot aan het nieuw vonnis nog aan de papa was toegewezen en hij de schoolfakturen heeft betaald terwijl moeder het kindergeld in haar zakken heeft gestoken tot daar aan toe. Papa betaald op 06/04/12 alimentatie voor de maand maart en april. Op 6 mei betaalt hij 300€ voor deze maand. Die 1200€ zou hij liever in stukken betalen omdat dit een groot bedrag is en wij ook kosten hebben.

Vandaag krijgt hij een deurwaardersexploot binnen voor loonbeslag voor de 1200€ + de maanden maart, april en mei !!!!! Dit kan toch niet ??? Alles is doorgestuurd naar de raadsman maar ik kan hem niet bereiken per telefoon. Kan mijn man verzet aantekenen ?? En hoeveel loonbeslag kunnen ze dan aftrekken ?? Ik werk als onthaalouder en heb geen vast inkomen, wij hebben ook kosten...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2012 13:36

Aan welke advocaat gestort die van u of die van tegenpartij.
Wat staat er in het vonnis.

leeuwke1969
Topic Starter

#3 , 23 mei 2012 14:23

De alimentatie werd gestort op de rekening van de moeder, de betalingsbewijzen heb ik samen met het deurwaardersexploot naar de raadsman gestuurd.

In het vonnis staat dat hij tegen de 6e van ieder maand 300€ moet betalen voor beide kinderen. En dat hij 1200€ moet betalen, zogezegd alimentatie van november, december 2011 en januari en februari 2012. Waarom plots nog die 1200€ is ons een raadsel.....

Reclame

Franciscus

#4 , 23 mei 2012 22:54

Staat in vonnis en daar is beroep tegen aangetekend?
Vonnis in kracht/gezag van gewijsde? het vonnis is blijkbaar aan uw man betekend.
Waarom is zijn advocaat niet in beroep gegaan als hij niet akkoord was met het vonnis?
Of was het een vonnis bij verstek... dus uw man (of advocaat) niet aanwezig?

leeuwke1969
Topic Starter

#5 , 24 mei 2012 09:45

Mijn man is in beroep gegaan, wordt vandaag in Gent ingeleid. Waarom is dit van belang ? Kan er uitstel verkregen worden daardoor ?

Vonnis volgt op een procedure in kortgeding die 2.5 jaar heeft aangesleept. Aangezien het vonnis zo vaag is (geen melding vakantieregeling alhoewel dit werd gevraagd enz. ). Mijn man gaat niet in beroep tegen het feit dat hij alimentatie moet betalen, het zijn per slot van rekening zijn kinderen) maar tegen die 1200€ en het feit dat moeder met het vonnis in de hand haar zin doet en het vonnis interpreteert zoals zij dit wenst.

Franciscus

#6 , 24 mei 2012 17:22

Dan is het voor tegenpartij zeer gevaarlijk om nu deze bedragen te eisen.
In beroep kan er een totaal andere uitspraak zijn. En dan is er zo wie zo een terugvordering enz enz

leeuwke1969
Topic Starter

#7 , 24 mei 2012 19:22

Maar ondertussen heeft mijn man wel loonbeslag.... Hoeveel mag er afgehouden worden van het loon bij loonbeslag ? En wat met het bedrag dat verkeerd is ? Ze kunnen die 3 maanden die mijn man heeft betaald toch niet nog eens invorderen ? In prinicpe gaat het enkel om die 1200€. En intussen is de raadsman bezig om aan de tegenpartij een deel van de schulden terug te vorderen die mijn man volledig alleen heeft betaald. Het gaat nog om een bedrag van om en bij de 6000€ die hij kan terugvorderen. De raadsman ging nu proberen om die 1200€ van dit bedrag in mindering te brengen.

Volgens onze raadsman, kan het nog een jaar duren vooraleer er kan gepleit worden in de beroepszaak als de rechter geen hoogdringendheid in de zaak ziet.

j.demoor

#8 , 25 mei 2012 09:05

“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

Een uitvoerbare titel vereist dat het vonnis betekend is en de termijn van een maand van hoger beroep of verzet verstreken is Werd het vonnis geveld ‘bij voorraad’ dan is het voorgaande niet vereist. Zie daartoe dat vonnis.

‘Op 28/03 krijgt mijn man via betekening van een deurwaarder het vonnis binnen ivm omgangsrecht en alimentatie’

Dit vonnis ging dus in kracht van gewijsde op 2/3 + 1 maand = 02 april 2012,zodat hiertegen daarna geen verzet of hoger beroep meer toegelaten is.

‘vanaf maart 300€ alimentatie betalen voor zijn beide kinderen beginnend vanaf 06/03/12. Hij krijgt er bovenop nog eens met terugwerkende kracht 1200€ bovenop‘(=november, december 2011 en januari en februari 2012).

‘Papa betaald op 06/04/12 alimentatie voor de maand maart en april. Op 6 mei betaalt hij 300€ voor deze maand’

Blijft verschuldigd : november, december 2011 en januari en februari 2012 = 4 x €300 = € 1200.

“Art.1498.In geval van zwarigheden bij de tenuitvoerlegging kan iedere belanghebbende partij zich wenden tot de beslagrechter, evenwel zonder dat het instellen van deze vordering schorsende kracht heeft. De beslagrechter beveelt de opheffing van het beslag indien daartoe grond bestaat.”(Ger.W.).

‘Vandaag krijgt hij een deurwaardersexploot binnen voor loonbeslag voor de 1200€ + de maanden maart, april en mei’

De maanden maart,april,mei zijn niet meer verschuldigd zodat toepassing van voornoemd art.1498 vereist is.

Krachtens art.1412 Ger.W. kan ONBEPERKT uitvoerend beslag gelegd worden voor onderhoudsgeld.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

leeuwke1969
Topic Starter

#9 , 25 mei 2012 10:19

“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

Een uitvoerbare titel vereist dat het vonnis betekend is en de termijn van een maand van hoger beroep of verzet verstreken is Werd het vonnis geveld ‘bij voorraad’ dan is het voorgaande niet vereist. Zie daartoe dat vonnis.
Beroep werd tijdig ingezet, gisteren kwam de zaak een eerste keer voor maar werd er nog niet gepleit. Er is dus nog geen uitspraak in beroep wat dus eigenlijk wil zeggen dat de ex voorbarig reageert. Als de beroepsrechter beslist om anders te oordelen dan moet zij terugbetalen, maar ze heeft geen cent, dus ziet mijn man zijn geld nooit terug.

‘Op 28/03 krijgt mijn man via betekening van een deurwaarder het vonnis binnen ivm omgangsrecht en alimentatie’

Dit vonnis ging dus in kracht van gewijsde op 2/3 + 1 maand = 02 april 2012,zodat hiertegen daarna geen verzet of hoger beroep meer toegelaten is.

‘vanaf maart 300€ alimentatie betalen voor zijn beide kinderen beginnend vanaf 06/03/12. Hij krijgt er bovenop nog eens met terugwerkende kracht 1200€ bovenop‘(=november, december 2011 en januari en februari 2012).

‘Papa betaald op 06/04/12 alimentatie voor de maand maart en april. Op 6 mei betaalt hij 300€ voor deze maand’

Blijft verschuldigd : november, december 2011 en januari en februari 2012 = 4 x €300 = € 1200.

“Art.1498.In geval van zwarigheden bij de tenuitvoerlegging kan iedere belanghebbende partij zich wenden tot de beslagrechter, evenwel zonder dat het instellen van deze vordering schorsende kracht heeft. De beslagrechter beveelt de opheffing van het beslag indien daartoe grond bestaat.”(Ger.W.).

‘Vandaag krijgt hij een deurwaardersexploot binnen voor loonbeslag voor de 1200€ + de maanden maart, april en mei’

De maanden maart,april,mei zijn niet meer verschuldigd zodat toepassing van voornoemd art.1498 vereist is. Mijn man heeft alle gegevens naar de raadsman gestuurd samen met de betalingsbewijzen van de maanden maart/april/mei
Mijn man betaalt tijdig de alimentatie, maar als hij loonbeslag heeft, kan ze dan meer dan 300€ per maand krijgen ?? En wat als die 1200€ betaald is, wordt het loonbeslag dan opgeschort ??? Ze zal er alles aan doen om mijn man zo veel mogelijk geld af te troggelen en als ze meer kan krijgen dan 300€ zal ze het zeker niet laten
Krachtens art.1412 Ger.W. kan ONBEPERKT uitvoerend beslag gelegd worden voor onderhoudsgeld.

mava105

#10 , 25 mei 2012 11:23

[. Als de beroepsrechter beslist om anders te oordelen dan moet zij terugbetalen, maar ze heeft geen cent, dus ziet mijn man zijn geld nooit terug. [/color]

]
Kan toch worden opgelost door een aantal maanden daarna GEEN alimentatie meer te betalen.

leeuwke1969
Topic Starter

#11 , 25 mei 2012 13:49

En dan krijgen wij het zoontje niet mee en kunnen we weer naar de politie stappen om klacht neer te leggen wetende dat daar toch geen gehoor wordt aangegeven......

Terug naar “Echtscheiding”