wanneer "echt" gescheiden

pebbles
Topic Starter

wanneer "echt" gescheiden

#1 , 25 mei 2012 10:00

Beste,
zoals zovelen onder jullie ben ik aan het scheiden.Oorzaak en gevolgen doen er nu niet echt toe.
De zaak echtscheiding werd ter zitting van 23 april behandeld.
De uitspraak is voorzien voor 21 mei as.
Nu heeft mijn werkgever per vergissing mijn verlofgeld op de oude gezamelijk rekening gestort,en weigert mijn ex om het door te storten.

Ik weet dat ze altijd zeggen dat "je niet kunt stelen onder echtgenoten",maar
1)dit komt van mijn werkgever,op mijn naam
2)ben ik al officieel gescheiden,dacht dat dit pas in werking ging bij het inschrijven in de gemeente,nadat ik een deurwaarder met een exploot zou mogen "ontvangen",en die datum is volgens mijn advocaat ergens half juli.
3)ik ben heel braaf geweest,heb niets van huisraad mee,maar als we nog wettelijk getrouwd zijn,kan ik een en ander uit de woning halen,ik ben daar wel niet meer gedomicileerd?

Veel vragen ik weet het,maar nu het eindelijk een beetje rustiger werd,begint die zever nu weer opnieuw.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 25 mei 2012 10:04

Als je schriftelijk aan je werkgever een verandering van rekeningnummer hebt gemeld, is hij verplicht dit recht te zetten.

Ik heb dit zelf een tijdje geleden ook meegemaakt. Gemaild met de nieuwe rekeningnummer. Drie maanden daar het loon op gekregen en de vierde maand ineens niet meer (de secretaresse werd ontslagen en sommige dingen liepen ... fout). Zij hebben dit onmiddellijk recht gezet door het loon die dag nog op mijn juiste rekeningnummer te storten en hebben het eerste loon, op de verkeerde nummer, daarna teruggevorderd.

pebbles
Topic Starter

#3 , 25 mei 2012 10:33

Ik heb het via mail laten weten,dat ik een nieuw rekeningnummer heb.Probleem is,ik ben momenteel in ziekteverlof,dus krijg geen loon,maar blijkbaar wel verlofgeld.
Nu heeft de lokale overheid(waar ik werk) dat niet laten weten aan het sociaal secretariaat in Brussel,met al gevolg dat het op de "oude" gezamelijke rekening gekomen is.

Reclame

duma

#4 , 25 mei 2012 10:35

Volgens mij ligt de fout dan nog steeds bij de werkgever, maar zeker ben ik daar dan niet meer van. Er zal straks nog wel iemand reageren die het beter weet :)

eylis

#5 , 25 mei 2012 10:52

effectief, de werkgever moet dit euvel rechtzetten. Je had dit laten weten en ze hebben dit niet aangepast. Aan hen om het geld van je ex te vorderen :-) Overigens zal hij het dan misschien wél terugstorten.

pebbles
Topic Starter

#6 , 25 mei 2012 11:08

Heb eens in mijn oude mails zitten zoeken,en heb eentje teruggevonden van begin oktober al met volgende "boodschap", naar mijn "eigen" personeelsdienst,

Ik heb een nieuw rekeningnummer,op mijn naam alleen

Dexia BE..........................

Het was toen nog niet duidelijk of er effectief een scheiding zou komen of niet,maar als ik een ander rekeningnummer doorgeef,is dat toch de bedoeling om het te gebruiken dacht ik zo.Heb nu een officeel document moeten invullen,zo gaat dat bij de staat!!-),zelfs de eigen personeelsdienst kan geen adres of andere gegevens wijzigen!

Mariette

#7 , 25 mei 2012 11:45

Over die gezamenlijke rekening:

eigen ervaring: gezamenlijke rekening die diende om mijn loon op te storten, waarvan ook de maandelijkse variabele kosten van werden betaald.
Bij echtscheiding ging ik er - totaal verkeerdelijk - van uit dat de ex echtgenoot zijn eigen rekening ging gebruiken voor zijn eigen kosten, en zijn naam van de gezamenlijke rekening, waar hij nooit op stortte, ging verwijderen.
Ik behield de rekening ook omdat ik een grote som van de belastingen ging terugkrijgen (ex deed geen voorafbetalingen), en die nummer was opgegeven.

MIS POES: hij maakte hopen schulden op die gezamenlijke rekening, en ik kon mijn naam niet verwijderen tenzij ik de rekening had aangezuiverd!

NOOIT meer een gezamenlijke rekening voor mij.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 mei 2012 11:53

Wanneer u "echt" gescheiden bent is voor dit probleem niet relevant.
Volledigheidshalve. Als de uitspraak gebeurt op 21 mei moet het vonnis nog eerst betekend worden door een gerechtsdeurwaarder. Laat ons hopen dat hij dit doet voor het einde van de maand juni. Dan bedraagt de beroepstermijn één maand. Dus eind juli kan de griffie van de rechtbank het vonnis opsturen naar de ambtenaar van de burgerlijke stand. U bent dan "echt" gescheiden enkele dagen later, als het vonnis door de ambtenaar van de burgerlijke stand wordt overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand. Het kan iets sneller, als het vonnis betekend wordt begin juni bent u half juli gescheiden.

Maar ik zei al dit is niet relevant Want tussen de echtgenoten werkt de echtscheiding, wat hun goederen betreft, terug tot op het ogenblik van het indienen van het verzoek tot echtscheiding. Dus dat geld is persoonlijk geld van u. Alhoewel het op een gemeenschappelijke rekening gestort werd komt het niet aan de huwgemeenschap toe maar aan u persoonlijk.

Werd de rekening geblokkeerd? Als u zelf geld kan overschrijven van deze rekening kan u dat geld naar uw persoonlijke rekening overschrijven. Als u dat niet kan, laat dan in ieder geval de rekening blokkeren als dit nog niet gebeurd is. U hebt het recht te eisen dat dit geld naar u wordt overgeschreven. Dit kan u doen in het kader van de vereffening en verdeling van de huwgemeenschap. Indien er hoogdringendheid is kan u die maatregel ik kort geding vorderen.

pebbles
Topic Starter

#9 , 25 mei 2012 12:00

Nee,de rekening is niet geblokkeerd.Ik heb enkel toen ik de woning verliet mijn bankkaart achtergelaten.Maar de rekening staat nog steeds op alletwee onze namen,dus in principe zou ik gewoon dat geld kunnen overschrijven??
Zal nog een paar dagen wachten,heb intussen via mail een kopie van de berekening en het bedrag ontvangen,en de mededeling dat de storting op 15 mei gebeurde.
Kan ik eigenlijk de rekening alleen voor "mijn naam" laten blokkeren?Want mijn ex wil die rekening verder gebruiken.

Groetjes

pebbles
Topic Starter

#10 , 25 mei 2012 12:02

Nog een opmerking over die "hoogdringendheid" via kortgeding,scheiding en kortgeding voor huisvesting kinderen en alimentatie voor mij werden alletwee begin januari opgestart,intussen zijn we mei,en is er nog steeds geen uitspraak via het "kortgeding"!Als dit zo doorgaat zal de scheiding er eerder door zijn,dan de tijdelijke voorwaarden tot aan de scheiding???

scorpioen

#11 , 25 mei 2012 12:12

Het is lang niet abnormaal dat de scheiding vlugger gaat dan het kort geding.

Beiden worden meestal in deze akte (dagvaarding - verzoekschrift) aanhangig gemaakt bij de rechtbank.

Als partijen lang genoeg feitelijk gescheiden zijn kan er over de echtscheiding geen discussie zijn en wordt die op de inleidingszitting als behandeld. Over de maatregelen in kort geding is vaak wel discussie, de zaak wordt uitgesteld omdat partijen conclusies willen neerleggen en dus gepleit na de echtscheiding.

scorpioen

#12 , 25 mei 2012 12:13

Nee,de rekening is niet geblokkeerd..Maar de rekening staat nog steeds op alletwee onze namen,dus in principe zou ik gewoon dat geld kunnen overschrijven??
Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. En aangezien het uw geld is ....

pebbles
Topic Starter

#13 , 25 mei 2012 12:23

Ja,maar intussen krijg ik dus nog steeds geen alimentatie,en oké,het gaat met terugwerkende kracht,maar ik zit nu toch maar iedere maand weer in de problemen!

Mariette

#14 , 25 mei 2012 12:42

Nee,de rekening is niet geblokkeerd.Ik heb enkel toen ik de woning verliet mijn bankkaart achtergelaten.Maar de rekening staat nog steeds op alletwee onze namen,dus in principe zou ik gewoon dat geld kunnen overschrijven??
Zal nog een paar dagen wachten,heb intussen via mail een kopie van de berekening en het bedrag ontvangen,en de mededeling dat de storting op 15 mei gebeurde.
Kan ik eigenlijk de rekening alleen voor "mijn naam" laten blokkeren?Want mijn ex wil die rekening verder gebruiken.

Groetjes
natuurlijk. het is een gezamenlijke rekening, waar UW inkomen op werd gestort.

U kan uiteraard UW inkomen onmiddellijk (waarop wacht je) van die rekening weghalen + alle bedragen waarop u meent recht te hebben. Nadien laat u uw naam verwijderen. dit kan zolang de rekening niet in het rood staat.
Zoals ik reeds schreef had mijn ex de rekening geplunderd tot het maximum bedrag dat we in het rood konden gaan (hij had nergens recht op: het was mijn loon, en normaliter had hij nog deels de lening moeten afbetalen in die tussenperiode, eerder dan mijn inkomen waarvan ik de kinderen moest onderhouden, ook nog te vervreemden - maar het was een gezamenlijke rekening, dus.... ) en toen kon ik enkel mijn naam verwijderen als ik dat bedrag had bijgepast tot de rekening op 0 stond.

Indien U netjes wil zijn: haal vandaag nog de bedragen die van U zijn eraf, en laat uw naam schrappen. Probleem opgelost.

U kan ook - onbestraft - niet netjes zijn zoals mijn ex. Maar daarvoor moet je het juiste "karakter" hebben neem ik aan.

leeuwke1969

#15 , 25 mei 2012 13:25

Nog een opmerking over die "hoogdringendheid" via kortgeding,scheiding en kortgeding voor huisvesting kinderen en alimentatie voor mij werden alletwee begin januari opgestart,intussen zijn we mei,en is er nog steeds geen uitspraak via het "kortgeding"!Als dit zo doorgaat zal de scheiding er eerder door zijn,dan de tijdelijke voorwaarden tot aan de scheiding???
Mijn man zijn 'kortgeding' duurde 2.5 jaar !!!!! ik wil maar zeggen......

Terug naar “Echtscheiding”