co-ouderschap stopzetten

hannah86
Topic Starter

co-ouderschap stopzetten

#1 , 04 jun 2012 09:16

hey

4 jaar geleden zijn mijn ex en ik uiteengegaan, en hebben we voor onze dochter co-ouderschap aangevraagd.
Het betreft hier een week om week regeling, met haar domicilie bij hem.
Hij heeft echter nooit zijn deel van de notariskosten betaald, dus deze zal niet betekend zijn door de rechter.
Nu blijkt steeds meer en meer dat hij qua opvoeding tekort schiet. Ik heb een jaar geleden al eens een proces verbaal laten opmaken omdat hij tot midden in de nacht op café zat met haar op een schooldag en dat zij bijgevolg ook veel te vaak afwezig was op school. Ook heb ik dan vermeld dat ik een vermoeden had van druggebruik en dat hij mentaal nogal onstabiel was. (bedreigingen ivm zelfmoord enz). De politie is er dan geweest, en ik had het idee dat hij na deze waarschuwing wat beter op weg was.
Jammer genoeg was dit van korte duur. De laatste tijd als ik haar ophaalde was het daar huisje vol met nogal louche typen. Nu is hij opgepakt vrijdag wegens drugsfeiten en zit in voorhechtenis. Dinsdag moet hij voor de rechter. Gezien ik geen familie ben, zal ik ook wel geen details krijgen over zijn dossier, maar ik vraag me nu af hoe het verder moet met mijn dochter. Als hij dinsdag zou vrijkomen, moet ik haar dan meegeven?
Ik heb liever niet dat zij nog langer aan deze situatie wordt blootgesteld. Ik zal hem nooit verbieden haar te zien, het blijft haar papa, maar ik moet haar belang toch voorop stellen.
Ik had al gedacht misschien de sociale dienst van de politie te contacteren, maar zou niet weten wat ik voor de rest moet doen, onmiddelijk advocaat contacteren? of eerder bijzondere jeugdzorg?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 04 jun 2012 09:33

co-ouderschap hebben jullie standaard sowieso (gezamelijke ouderlijk geag) het is de omgangsregeling nl: verblijfsco-ouderschap die jullie samen beslist hebben.
Het is inderdaad wenselijk dat je even contact neemt met de sociale dienst van de potitie. Vraag hen tevens of je de volgende verklaring (op PV) kan afleggen: dat je gezien de gebeurde feiten (zijn drugsgebruik in haar omgeving, voorhechtenis) het wenselijk vindt voor het welzijn en de veiligheid jullie dochtertje dat ze bij jou voorlopig verblijft, maar dat de vader in deze voorlopige regeling ten allen tijde de kans krijgt om contact te hebben met zijn dochter op neutraal terrein. Na de uitspraak kan verder bekeken worden welke stappen ondernomen moeten/kunnen worden. Ondanks de tamelijke ernstige feiten kan bemiddeling ook overwogen worden: bijvoorbeeld dat de vader op papier laat zetten dat hij in medische begeleiding gaat om zijn drugsprobleem op te lossen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jun 2012 16:04

Is er een vonnis inzake co-ouderschap of is er alleen maar de authentieke akte van de notaris?
Nu beide kunnen dienen als basis voor aangifte bij de politie.
Verwittig ook de school dat dochter nu bij u verblijft. Deel hen eventueel de beslissing van pdK mede.

Reclame

hannah86
Topic Starter

#4 , 05 jun 2012 20:58

Het is een een akte van de notaris.
Nu het is dinsdagavond en nog niks gehoord, dus hij zal dan wel net vrij zijn zeker.
De politie heeft me aangeraden zo vlug mogelijk contact te zoeken met een advocaat.
Vroeg me nu wel af wat de gangbare tarieven zijn voor zo'n zaken.

Terug naar “Echtscheiding”