huis in onverdeeldheid na scheiding

bieke77
Topic Starter

huis in onverdeeldheid na scheiding

#1 , 15 jun 2012 19:01

> we zijn 3 jaar uiteen en sinds vorig jaar wettelijk gescheiden met onderlinge toestemming. Mijn ex-man is in onze woning gebleven samen met ons 2 meerderjarige zonen.Woning is volledig afbetaald. In scheidingsakte staat geschreven dat de woning 5 jaar in onverdeeldheid blijft en dat woning daarna moet verkocht worden. Ik huur nu bijna 3 jaar een appartement zonder woonstvergoeding te krijgen.In ruil moet ik wel geen allimentatie betalen voor mijn jongste , nog studerende zoon, maar ik betaal wel de helft van al de schoolkosten, waaronder het studentenkot .Ik heb in deze regeling toegestemd enkel omwille van de kinderen die in hun ouderlijke huis wilden blijven wonen.Nu is mijn ex-man ondertussen bij zijn nieuwe vriendin ingetrokken en heeft hij de kinderen alleen achter gelaten in hun huis. Hij komt enkel nog de weekenden naar huis.Nu is mijn vraag of ik niet kan eisen dat hij de woning nu al verkoopt, in plaats van binnen 2,5 jaar zoals het staat geschreven ? Dan kan ik ook beginnen uitkijken naar een andere woonst waar plaats is voor mijn kinderen, zodat ze terug bij mij kunnen wonen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jun 2012 19:20

Staat in de akte dat hij daar mocht wonen met de kinderen.
Staat in de akte dat hij daar MOET wonen?
Of dat u daar niet meer mag wonen?

bieke77
Topic Starter

#3 , 15 jun 2012 20:00

er staat letterlijk in de akte : de heer X heeft het uitsluitend en kosteloos genot van de woning tot de verkoop uiterlijk op 1 dec 2014.

Reclame

Bintje 59

#4 , 22 jul 2012 02:33

Ik zit net met hetzelfde probleem en wou dit net plaatsen toen ik jouw bericht hier zag. Dit is exact hetzelfde verhaal van mij, alleen dat het bij ons twee dochters zijn. Ik heb ook mijn toestemming gegeven en staat in de akte dat mijn ex (gratis) zou mogen wonen, zoalng de kinderen daar ook woonden. Sinds september vorig jaar woont de oudste bij haar vriend en de jongste huurt samen met haar vriend een studio omdat ze beiden nog studeren. Doch blijven ze beiden officieel hun adres hebben bij mijn ex, zodat die nu verder van een gratis woonst kan profiteren en de woning niet verkocht kan worden. Bovendien krijgt die nog het kindergeld en alle voordelen qua belastingen enzo. Hij heeft zelfs een vriendin die hij officieel niet laat inwonen (omdat de woning dan ook verkocht zou worden én zij ook haar sociale woning niet mag houden). Ik zou ook graag weten wat mijn rechten hierin zijn .

Bintje 59

#5 , 22 jul 2012 21:34

Oeps iedereen is her blijkbaar nog in vakantie ?

roharro

#6 , 22 jul 2012 23:14

Aangezien één van de kinderen nog studeert kan die perfect zijn domicilie behouden in het ouderlijk huis. Ook normaal wat kindergeld betreft en ten laste zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bintje 59

#7 , 22 jul 2012 23:24

Misschien wel.maar in de overéénkomst staat , dat de woning na 5 jaar verkocht zal worden, of vroeger wanneer één van de kinderen het huis verlaat. De jongste die studeert kan , als ze dat wil, eventueel bij één van ons beiden komen wonen. Zodat de woning uiteindelijk verkocht kan worden en ik ook verder kan uitzien naar iets anders.

roharro

#8 , 22 jul 2012 23:53

Het domicilie of de verblijfplaats is de plaats waar je in het bevolkingsregister bent ingeschreven. Dat is de plaats waar je je hoofdverblijf hebt, de plaats waar je effectief verblijft. Voor studenten geldt echter een speciale regeling.In principe blijven studenten ingeschreven in de gemeente en op het adres van hun ouders. De wet beschouwt studenten als tijdelijk afwezig uit hun hoofdverblijfplaats. Hoe studenten wonen, is evenmin relevant: op een gewone kamer, in een gemeenschapshuis, in een studio,een appartement…
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bintje 59

#9 , 23 jul 2012 00:23

Dat is zo ja. Maar mijn verhaal gaat over het feit dat mijn exman daar nu gratis woont en de woonst niet verkocht kan worden zolang de kids daar officieel wonen. Als ik de woning zou inkopen, kunnen de kinderen nog bij mij officieel blijven wonen als ze dat willen. Dan kan mijn ex tenminste niet van de hele situatie meer profiteren. hij profiteert van alle voordelen, terwijl ik niets heb en moet werken om te kunnen leven.

JPV

#10 , 23 jul 2012 16:54

De kinderen wonen daar officieel, dus kan de woonst niet door uw toedoen verkocht worden. Indien de kinderen beslissen om daar niet meer te wonen, kan u de woning wel verkopen. Ik zie geen enkel alternatief.

Bintje 59

#11 , 23 jul 2012 17:30

Als een persoon een officieel adres heeft, moet die persoon daar ook wonen, tenzij ze nog studeren en op kot zijn. Als er in de akte staat, dat als een kind de deur uitgaat, de woonst verkocht zal worden, dan zal dat ook zo zijn. De woonst blijft 5 jaar in onverdeeldheid, dus ook al staan ze daar nog ingeschreven, dan word het verkocht over een x aantal tijd. Ze kunnen dan evengoed nog bij èèn van de ouders terecht. Het kan toch ni zijn dat, wanneer de kids het huis niet uitgaan, dat èèn van de partners daar heel zijn leven nog gratis mag blijven wonen hè.

Terug naar “Echtscheiding”