wat mag ik en wat mag ik niet???

ingiewingie
Topic Starter

wat mag ik en wat mag ik niet???

#1 , 25 jun 2012 16:03

hoi,

ik vroeg mij eigenlijk een paar zaken af. ik en mijn vriend zijn sinds 1j uit elkaar, wij hebben een dochter van 7.
die staat op mijn adres, bij mij ten laste en de omgangsregeling is dat ze 1x per 14dagen een weekend naar haar vader gaat.
zo heeft hij dat gekozen.

tot op vandaag is er ook nog niets beslist via het gerecht dit is enkel mondeling beslist.

Nu mijn ex heeft mij ook wel zwaar in de schulden gestoken en ik zou willen verhuizen naar de minder dure kant west-vlaanderen, dat in voordeel vooral voor mijn dochter. zodat ik haar toch nog iets kan geven.

mag ik zomaar van vlaams-brabant verhuizen naar west-vlaanderen? zonder zijn toestemming?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 25 jun 2012 16:10

U mag altijd verhuizen, maar weet wel dat hij dan kan eisen dat u alle bijkomende lasten hiervoor op u neemt.

Mocht er op een bepaald moment beslist worden dat ze ook tijdens de week bij hem kan verblijven, kan hij dan ook eisen dat er een school dichter bij hem wordt gekozen.

Zorg dus best dat je ook een afspraak hebt hierover. Laat deze ook bekrachtigen door de jeugdrechter (samen met alle andere afspraken), dan zijn deze bindend.

ingiewingie
Topic Starter

#3 , 25 jun 2012 16:15

momenteel is er niets uitgesproken, dus alles is mondeling verlopen

en de omgangsregeling is geen co-ouderschap dan ben ik hem toch niets verplicht? hij wil zijn dochter niet vaker dan dat hij ze nu heeft... het is nu al een last voor hem...

ook is zijn nieuwe vriendin recent bij hem gaan wonen, hij woont op een 1 slaapkamer appartement mag dat zomaar? is hij niet verplicht van een slaapkamer extra te hebben voor haar????

Reclame

Turaki

#4 , 25 jun 2012 16:19

Tenzij anders vastgelegd, is er verblijfsco-ouderschap, en dus ook co-ouderschap. Het is niet omdat de verdeling niet 50-50 is, dat dit niet zo is. Hij heeft evenveel recht op zijn dochter als u, en als u verhuist, bent u degene die dit laatste moeilijker maakt, en dus voor de lasten zal moeten opdraaien.

Zorg toch dat alles bij de jeugdrechter vastgelegd is, zo moet hij zich aan de afspraken houden. Anders kan hij van vandaag op morgen een 50-50 regeling eisen, en u kan dan niet anders dan dit toestaan, of een zaak starten voor de jeugdrechter (met heel wat meer kosten).

ingiewingie
Topic Starter

#5 , 25 jun 2012 16:45

een 50/50 regeling gaat hij zowiezo nooit aanvragen. hij werkt in de horeca en hij kan ze gewoon al die tijd niet bijhouden en hij wenst ook niet van werk te veranderen voor haar vaker bij hem te hebben.
maar ik ga idd misschien best alles voorleggen aan de advocaat en alles laten vastleggen dan ben ik zeker dat hij mij nooit niets lapt al is het puur kloterij want daar is hij wel toe in staat :s jammer genoeg...

ik ben zelf een kind van gescheiden ouders en ik ga mijn dochter niet de dupe maken van alles maar soms heb ik wel de indruk dat het zijn intentie wel is jammer genoeg...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jun 2012 17:58

U kan er ook op staan dat hij zijn dochter 50% van de tijd bij hem neemt.

Bijtje

#7 , 25 jun 2012 19:09

Franciscus als ik me niet vergis kan je dat niet afdwingen, je kan wel vragen om de kosten te delen maar niet dat hij zijn kind vaker bij hem heeft dan hij zelf wil. Dat heb ik zelf altijd absurd gevonden. Want zo verplicht je de andere ouder om er bijna alleen voor te zorgen.

Maar : ik zou absoluut vermijden dat de afstand met de papa te groot wordt om regelmatig te verplaatsen. Ooit wil uw dochter misschien het openbaar vervoer nemen om heen en weer te gaan. U zorgt best dat ook dit mogelijk blijft

Bijtje

#8 , 25 jun 2012 19:11

Ook nog eens in detail : co-ouderschap heeft men altijd. Tenzij de rechter daar anders over beslist. Aangezien er bij jullie (nog) geen rechter aan te pas kwam heeft hij dus alle rechten die u ook heeft. Dit heeft niks te maken met hoe vaak jullie kindje bij u of uw ex verblijft (dit heet verblijfsco-ouderschap)

ingiewingie
Topic Starter

#9 , 25 jun 2012 22:57

zowiezo wil ik geen 50/50 afdwingen zeker ni...
maar mij hebben ze gezegd, dat hij mij niets kan maken. enkel later als hij wel de 50/50 zou aanvragen zoals hierboven reeds vermeld.
nu ik ga donderdag toch maar eens eerst juridisch advies inwinnen...

Terug naar “Echtscheiding”