Sis-kaarten en pasjes

defoo
Topic Starter

Sis-kaarten en pasjes

#1 , 27 jun 2012 09:45

Nu de vakantie binnenkort aanbreekt, nog snel even deze vraag :

Stel dat de andere ouder weigert om sis-kaarten en reispasjes van de kinderen mee te geven als ze naar de andere ouder gaan, wat doe je dan ?
Kan je hiervoor bij de politie een PV laten opmaken ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jun 2012 10:39

Mogelijk niet houden aan voorwaarden vonnis.

eylis

#3 , 27 jun 2012 10:56

practische tip:
De mutualiteit kan een gratis document maken dat voor een 3tal maanden als SISkaart gebruikt kan worden.
Wat de reispas betreft: je kan gerust met je kind een nieuwe reispas gaan aanvragen. Zelfs als het kind niet bij jou gedomicilieerd is. levertijd wel 2 weken.
Als de ouder een document dat bij een kind hoort Weigert mee te geven is dit op zich al een misdrijf. De SISkaart is nodig voor medische zorgen etc.
Daar kan je bij de politie gerust klacht voor neerleggen; Indien mogelijk breng je dan ook afschrift vonnis mee naar het politiekantoor waaruit blijkt dat er een omgangsregeling is;
Wat voor loeten zijn dat toch...

Reclame

Lucke

#4 , 27 jun 2012 11:10

Hangt van de politie af... bij mij wou de politie niets doen en heeft de mama meer dan een jaar geweigerd de kids ID en SIS kaart mee te geven.
Dat document voor de SIS kaart heb ik dan ook laten aanmaken en moet om de 6 maanden vernieuwd worden.

eylis

#5 , 27 jun 2012 11:30

lucke, sorry maar dan heeft de politie zijn taak niet naar behoren ingevuld.
Als er een omgangsregeling is, moeten de nodige identiteits/medische documenten uieteraard meegegeven worden met het kind;
De politie had een PV moeten opstellen.
Dat kan je aankaarten bij de corpschef.

defoo
Topic Starter

#6 , 27 jun 2012 13:57

Bedankt voor de info !
ik vind het jammer dat sommige exen menen dat ze dit alles niet mee hoeven te geven....Ik zal nu stelselmatig een pv laten opmaken....ook al staat in mijn (voorlopig) vonnis niets over het meegeven van sis-kaarten, enz.
Of het wat zal uithalen denk ik niet....
Jammer van de tijd die je erin steekt ook natuurlijk, want dat is dubbel genot voorde geweldpleger. Tja, die geweldplegers halen het ook altijd omdat het gerecht zich niet (of te laat) met dergelijke zaken wil bemoeien....

Franciscus

#7 , 27 jun 2012 14:21

SIS kaart en identiteitskaart zijn EIGEN aan het subject dus de kinderen.
U kan voor de kinderen ook zoals Eylis zegt een reispas laten maken .... en die bijhouden ... vraag info bij de gemeente.

Rechtbank kan maar werken ALS er iets gebeurd is ...ik zie niet graag proactieve arrestaties of vonnissen horen niet thuis in een democratie.
Feit is dat recht en rechtsleer GEEN vak in school is... zou mogelijk HEEL veel problemen oplossen.
Ook ontbreekt er dikwijls een goed dossier en goede begeleiding van partijen.... alle diensten, instanties maar ook verdediging laat daar toch steken in vallen.
Verder heeft men zowel de rechten van het slachtoffer als van de verdachte.. en bij kinderen deze hun rechten ook.
Kinderen zijn geen en mogen geen pasmunt zijn in een echtscheiding.... Rechtbanken nemen soms voor de mensen rare beslissingen die veel uitleg vereisen.
Taalgebruik is er een van.... Zo is er jaren geleden een tekst gepubliceerd met een verklaring van een procedure... met denk ik zo'n 25 verwijzingen onderaan naar verklarende uitleg. Ook in die verklarende uitleg nog een tiental verwijzingen naar verklaringen...

En uiteraard dient u voor ELK feit dat niet in regel is of niet overeenkomt met een vonnis is aangifte te doen. Zo bouwt u een dossier op.
Mijn ervaring is .... dat er dan wel resultaat is ... niet direct maar wel op een 'iets' langere termijn.

Dus indien nog tijd aangifte wegens niet navolgen vonnis .... politie kan aan andere partij eens vragen waarom documenten NIET worden meegegeven.
Een op dat ogenblik ( hangt wel een beetje af van de situatie) opmerking ... u kan ze NU meegeven met de inspecteurs die NET aan uw deur komen kan wonderen doen...

Lucke

#8 , 27 jun 2012 14:42

@Franciscus

Mijn ervaring:
- PV's omwille van het niet naleven van de omgangsregeling
- PV's omwille van slagen en verwondingen (incl. foto's)
- PV's omwille van het kind mee naar het buitenland te nemen zonder de vader / school op de hoogte te brengen + aangetekende brieven + officiële briefwisseling door advocaten
- PV's omwille van het weigeren van documenten (SIS kaart / Kids ID mee te geven) + aangetekende brieven + officiële briefwisseling door advocaten
- Aangetekende brieven + officiële briefwisseling door advocaat wegens het niet naleven van het ouderlijk gezag
- Brieven van de huisdokter die de situatie zorgwekkend vindt (huisdokter door de moeder aangesteld!!!)
- Schrijven van de bemiddelaar
- Opmerking van de deskundige die duidelijk stelt:' Of de moeder meewerkend is zal blijken of er wel dan niet gestart wordt met de uitbreiding van de bezoekregling in augustus 2011'.. wel de moeder heeft dit pas toegestaan in Februari 2012, één week voor de laatste hoorzitting. Antwoord rechter:' Mijnheer X, van één weekend kunnen we nog niet veel zeggen'.
- Duidelijke bewijzen van obstructie
- etc.....

Rechtbank heeft hier totaal NIETS mee gedaan, zelfs de moeder er niet over aangesproken tijdens de hoorzitting.
In het vonnis staat letterlijk dat ze een stabiele omgeving voor onze dochter wensen en dit is volgens hun bij de moeder.

Moraelin

#9 , 27 jun 2012 15:05

Jammer van de tijd die je erin steekt ook natuurlijk, want dat is dubbel genot voorde geweldpleger. Tja, die geweldplegers halen het ook altijd omdat het gerecht zich niet (of te laat) met dergelijke zaken wil bemoeien....
Nagel op de kop...

Franciscus

#10 , 27 jun 2012 21:47

Strafprocedure opgestart ? U als slachtoffer laten registreren?
Burgerlijke procedure opgestart?

Konijntje32

#11 , 02 jul 2012 13:16

Klein vraagje hieromtrent (niet dat ik er last mee heb, maar stel dat...)

Jullie geven aan de politie te waarschuwen en dat er een PV kan opgesteld worden. Maar daarmee heb je nog steeds de pasjes niet, toch? Als zij aan de deur weigeren om ze te geven, kan / mag de politie dan binnengaan om ze te zoeken bvb? Denk het niet he. Dus dan sta je nog steeds evenver toch? Of ga ik te kort door de bocht?

Bij ons waren er ook grote problemen hierrond. Maar na wat gedoe is het uiteindelijk allemaal goed gekomen. De stadsdienst (!) had contact opgenomen met de politie. De wijkagent is langs geweest om het te bespreken en de passen werden de week nadien meegegeven. Ik heb ze ondertussen zelf al twee- of driemaal vergeten mee te geven. Dit was telkens in een vakantie en aangezien de passen in hun boekentas zitten... Geen excuus natuurlijk maar ik dacht er niet aan. Binnen de dag hadden we natuurlijk de wijkagent aan de telefoon. Ondertussen zijn we bijna 2 jaar verder en heeft zij ze ook al eens vergeten mee te geven. Ik liet alles blauw blauw, al heb ik het haar achteraf wel gezegd dat ze ze vergeten was. Voorlopig zijn er geen problemen meer mee geweest. Dus ja, het kan ook gewoon goedkomen natuurlijk...

eylis

#12 , 02 jul 2012 13:59

Praxtische tip:
Voorzie bij afwisselende verblijfsregeling van kinderen voor een permanente "verhuistasje"
Daar steek je een lijstje in met de dingen die er MOETEN inzitten.
bvb: geneesmiddelen, identiteitskaart, SISkaart, abonnementen (openbaar vervoer, zwemkaart, sport ed) Maar ook de berichtjes, reminders voor de volgende week. (afspraak tandarts ed)
Dan gebeuren dit soort zaken veel minder en is er ook minder kans dat ouders elkaar verdenken van kwade wil.
Leer de kinderen ook zelf bij vertrek naar ander ouder de checklist na te kijken of alles in de tas zit.
Dat kan je zelfs al leren aan jonge kinderen.

Moraelin

#13 , 04 jul 2012 10:01

Strafprocedure opgestart ? U als slachtoffer laten registreren?
Burgerlijke procedure opgestart?
Dit moet je natuurlijk wel doen maar heeft totaal geen nut heb ik zelf al mogen ondervinden. Naar politie geweest, verklaring en PV opgesteld, blaadje ingevuld, naar parket gereden, afgegeven en een paar weken later krijg je een mooi bericht dat ze er niets mee doen en dat het geseponeerd wordt. Volgens mij moet je al iemand half dood slaan of erger voor ze daar iets ondernemen. Die hele slachtoffer-registratie en procedure is een grote farce, is om de mensen te sussen maar in feite wordt 99% geseponeerd.

Franciscus

#14 , 04 jul 2012 18:24

Dat is uiteraard uw mening.
Er zijn inderdaad zaken die mislopen maar het overgrote deel heeft uiteindelijk wel een oplossing.
Natuurlijk uw ervaring hangt af van wat u vraagt ..... of wilt hebben.
Zo ken ik een case waar de vader ook eisen .... alle mogelijke instanties erbij betrokken had maar geen gelijk heeft gekregen.
Diende dan maar klacht in tegen iedereen die bij het dossier betrokken was.
Of een andere case waar elke 14 dagen aangifte werd gedaan van niet meegeven kinderen en van niet komen ophalen kinderen... bij doorlezen van het vonnis bleek dat beide partijen steeds op de foute data kwamen... Parket seponeerde al die zaken natuurlijk .... wat al fout was dat er geen enkele terugkoppeling naar de partijen was.
Na tussenkomst van onze dienst ...was die zaak plots opgelost ... er werd gewoon gezamenlijk dus met beide partijen en een jaarplanner bekeken wanneer en hoelang de omgangsperioden liepen...

Trouwens seponering wil NIET zeggen dat er niets aan gedaan wordt dikwijls zijn er opvolgingen opgelegd o.a. bij IFG door het parket aan de dossierbeheerder en dit gedurende vb maanden.

Maar inderdaad er moet en er kan nog veel ten goede veranderen ...

Ook zijn ex had allerlei verwachtingen en diende eveneens klachten in tegen iedereen die bij de betrokken was.
Dus als we de grond van de zaak niet kennen is dat uw mening en uw ervaring maar wil dat nog niet zeggen dat het geheel niet goed tracht te werken.

Franciscus

#15 , 05 jul 2012 16:11

En uit wat bestonden uw bewijzen en wat is er juist gezegd.
Het is niet met alle respect de persoon die vindt dat hij bedreigd wordt maar de wet die bepaald of het een bedreiging is. Groot verschil.
Of iemand in de bak heeft gezeten of niet ...iedereen heeft recht op een correcte en gelijkwaardige behandeling.
Er zijn gelukkig nog maar weinig landen die uw redenering volgen.... enkel daarvan staan de laatste dagen weer dikwijls in het nieuws.
In ons land hebben we gelukkig al enige tijd geen last meer van dit soort van regimes.

Terug naar “Echtscheiding”