uitkoop vader door zoon-moeder

DonRobbo
Topic Starter

uitkoop vader door zoon-moeder

#1 , 05 jul 2012 21:26

Mijn ouders hebben beslist de scheiding in te zetten.
Ze hebben een gezamelijke eigendom waar geen hypotheek meer van loopt, maar omdat het huis toch emotionele waarde voor me heeft en ik mijn moeder wil helpen de woonst te blijven bewonen hadden we gedacht om mijn vader uit te kopen, ook zou mijn adres daar te komen staan.
Het huis is inmiddels al geschat en ter goedkeuring ondertekend door beide partijen.
Nu hadden we gedacht samen een hypothecair krediet aan te gaan om de 50% te financieren die aan mijn vader toekomt, zodat ikzelf ook van fiscaliteit kan genieten en ze de woning niet hoeven te verkopen.

Na navraag bij verschillende instanties weten we echter niet meer van welk hout pijlen maken en vandaar dat ik hier eventueel een paar meningen kan lezen.

- de akte zou op naam van mijn moeder komen, daar zij al 50% in bezit heeft en het anders een schenking zou worden waar ik, als erfgenaam, succesierechten op moet betalen.
- ik als hoofdlener (groter inkomen), moeder als borglener ,mogelijk?
- mijn levensverzekering die al jaren loopt zou een volledige dekking kunnen geven op het bedrag, moeder is al bijna 60j dus een schuldsaldo zou voor haar een serieuze hap zijn.

Een paar instanties wisten ons te zeggen, dat ik onmogelijk van fiscaliteit kan genieten daar ik niks met de scheiding te maken heb en geen band heb met het huis (kadestraal inkomen?)

Hopelijk kan er iemand ons wat raad geven, het liefst in mensentaal :)

Bedankt alvast.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 jul 2012 15:16

- de akte zou op naam van mijn moeder komen, daar zij al 50% in bezit heeft en het anders een schenking zou worden waar ik, als erfgenaam, succesierechten op moet betalen.
Ik versta niet goed wat het één met het ander te maken heeft. Hier is nergens sprake van schenking.

Simpelste zou zijn dat jij gewoon vaders helft koopt , zonder tussenkomst van je moeder. Jij neemt alleen een lening en kan voluit genieten van de fiscale aftrek. Je moeder en jij zijn zo elk voor 50 % eigenaar.
Inderdaad , als het huis op moeders naam gezet wordt , kan jij geen belastingvermindering bekomen want je bent geen eigenaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

DonRobbo
Topic Starter

#3 , 06 jul 2012 19:01

Bedankt voor je antwoord, ùijn verhaal is allemaal nogal ingewikkeld neergeschreven maar het is ook geen simpele materie als leek.

Stel dat ik jou weg volg en de 50% op mij neem, Is hier ook de 1% (binnenkort 2,5%) van toepassing?
Wat bij overlijden van de moeder? Daar betaal ik dan toch succesierechten op of ben ik verkeerd?

Reclame

wanton

#4 , 07 jul 2012 11:55

Neen , u bent momenteel nog geen mede-eigenaar. U betaalt dus 10 % registratierechten ( eventueel 5 % bij KI onder 745 €).
Het deel van uw moeder kan uw eigendom worden op drie manieren :
1. u koopt het van haar : dan betaalt u ( buiten de koopprijs) 1 of 2.5 % aan registratierechten op de totale waarde.
2. uw moeder schenkt u haar deel : schenkingsrechten , gaande in schijven van 3 tot 10 %
3. u erft het als moeder overlijdt : successierechten , aan 3 % voor de eerste 50.000 € en 9 % voor het hogere gedeelte

Mogelijke variant van 1e optie : moeder schenkt u het geld om haar te betalen. Hoe dan ook , indien u koopt en zij overlijdt binnen de drie jaar , moet u steeds successierechten betalen op de waarde van haar deel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

krisje117

#5 , 19 jul 2012 23:24

Hallo,

Ik zit in een gelijkaardig geval (ouders gaan scheiden en hebben een afbetaalde woning) en ik wou vaders deel uitkopen zodat moeder kon blijven wonen. Volgens m'n moeder heeft de notaris echter gezegd dat ik dit niet kan aangezien ik nog een zus heb en haar dan hierdoor deels zou onterven. Mij ontgaat hier alle logica. Is dit misschien omdat de echtscheiding nog niet rond is? Ik had al bij de bank geïnformeerd voor een hypotheek en zij maakten toch geen bezwaren.

Kingfisher

#6 , 20 jul 2012 13:45

Ik denk dat uw moeder het fout heeft begrepen, wat die notaris heeft gezegd. Stel, het huis is 200 waard. U heeft 1 zus. Dus de erfenis is elk 100. Als u uw vader uitkoopt, dan betaalt u 100. U heeft de helft van het huis (twv 100), uw moeder de andere helft (waarde=100), uw vader heeft 100 in cash. De erfenis is nu 100 cash+ helft van het huis (deel v moeder), ook 100. Dus de erfenis is nog steeds 100.

Uiteraard moet de uitkoop gebeuren aan een markt conforme prijs, anders kan uw zus inderdaad benadeeld worden.

Terug naar “Echtscheiding”