vader wil kinderen mee op vakantie nemen naar marokko

amel1312
Topic Starter

vader wil kinderen mee op vakantie nemen naar marokko

#1 , 16 jul 2012 13:02

hallo,

Mijn ex en ik zijn nu ruim 3 jaar gescheiden. Met veel problemen , mijn ex heeft me veel bedrogen en mijn oudste zoon nu 12j is daarvoor nog steeds heel boos op hem. Hij komt de kids ook bijna nooit halen. Dit jaar voor de eerste keer op 4/05 en ik moest ze s'avonds al weer komen halen daar de jongste wat ook een mama's kindje is ziek was geworden ben ermee naar dokter geweest en die vond niets maar vroeg wat hij at gegeten en dan was een mengelmoes van spinaziepuree, worst, chocolade en chips en de dokter zei daar is dat kind ziek van en van de stress. Nu is hij met zijn marokkaanse vriendin voor 4 weken naar marokko, de kids blijven hier. Nu vroeg hij voor zijn vertrek wanneer hij de kids in de kerstvakantie moest nemen want hij heeft nog maar 4 dagen verlof. Hij is onlangs naar een advocaat gestapt omdat hij maar 4 weken vakantie heeft per jaar, ja ik ook dus .... Nu stuurde hij gisteren vanuit marokko dat hij in de kerstvakantie zijn kinderen een hele week wil hebben is zijn recht enz.... en wil hun paspoort en siskaart mee indien er een noodgeval zou zijn. Wel ik geef hun siskaart mee maar paspoort niet want hij wil ermee naar marokko gaan en de kids panikeren nu al. De oudste heeft door hem een depressie en angststoornis. Oook heeft de vader 5j voorwaardelijk staan wegens stalking en heb ik verschillende pvs van medicatie niet geven aan kids en ze niet komen halen en geen verse kledij aan doen enz... Hoe kan ik voorkomen dat ze n iet mee moeten met hem of ze helemaal niet meer naar hem moeten gaan. Ook betaald hij al 6 maanden geen rekeningen ivm de kids die zo in de akte staan. Hij doet alles zodat hij maar niets zou moeten betalen. Wat als hij niet meer terugkomt met mijn kids.
Hij is wel belg maar zij niet en het is daar goedkoper he.

groetjes

amel1312

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 16 jul 2012 13:43

1) U mag niet weigeren het paspoort mee te geven. Dit is een document dat bij de kinderen hoort, evenals de SIS kaart.

2) Als u effectief schrik heeft dat hij de kinderen zal ontvoeren, dient u een advocaat aan te spreken en een verzoekschrift in te dienen bij de rechtbank. Deze kan dan een vonnis uitspreken waarin staat dat toestemming van beide ouders nodig is indien een van de ouders met het kind naar het buitenland wil. Anders is uw ex even vrij als u en kiest hij waar hij staat en gaat met de kinderen in de tijd dat ze bij hem zijn. Het is natuurlijk wel aan te raden om met elkaar te communiceren over een vakantie, zodat de andere ouder ten minste op de hoogte is.

3) Bij niet betaling van alimentatie of andere kosten, kan u aangite doen. Ik lees echter dat u spreekt over een akte en niet over een vonnis. Dat kan een probleem zijn. Een notariële akte is maar geldig zolang beide partijen ermee akkoord zijn. Wat dus inhoudt: Zodra een van beide partijen kiest om er zich niet aan te houden, is er wettelijk niets aan te doen. Wat kan u hieraan doen: Een verzoekschrift indienen bij de rechtbank om de notariële akte te homologeren. Op die manier is deze wel rechtsgeldig en kan u klacht indienen. Als uw ex voor die 6 maanden wel steeds zijn bijdrage betaald heeft, kan dit door de rechter aanzien worden als een onderlinge overeenkomst die uw ex daarna eenzijdig opzegt. Sowieso heeft elke ouder de plicht om bij te dragen in het onderhoud van zijn kind. Ook hier weer één raad: Spreek een advocaat aan.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”