Ex weet van geen ophouden. Wat kan ik doen?

Veronique1983
Topic Starter

Ex weet van geen ophouden. Wat kan ik doen?

#1 , 25 jul 2012 09:03

Hallo,

Ik heb mijn vriend een paar maanden geleden verlaten (met kind) wegens drugsgebruik, agressie en bedreigingen.
na mijn vertrek heb ik een melding gedaan bij de politie dat ik de woning heb verlaten met kind en welke de reden is. Een week of twee later heb ik klacht ingediend tegen mijn ex omwille van het druggebruik en de bedreigingen (ook door zijn vrienden, stond op fb)

Sindsdien gebeurt het wekelijks dat ik op de meest absurde uren smsjes van hem krijg waarin hij mij verwijten maakt en probeert te intimideren. Op sommige momenten lijkt hij zelfs te weten wanneer ik de deur uit ben, want dan krijg ik een sms: waar ben je?. Ik voel me helemaal niet meer op mijn gemak en een nieuw nummer nemen is geen optie. Ik wil namelijk dat hij mij kan bereiken moest er iets gebeuren met onze dochter als ze bij hem is.

Heb hem al meermaals laten weten dat hij mij kan een bericht kan sturen als het gaat over onze dochter maar om het dan wel deftig te houden. Zonder resultaat.

Ik voel me helemaal niet meer op mijn gemak. Is er een manier om dit te doen stoppen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 jul 2012 09:24

Sowieso: Telkens klacht indienen bij de politie wegens stalking.

de rest laat ik over aan anderen.

Veronique1983
Topic Starter

#3 , 25 jul 2012 09:57

Is dit stalking? Het is namelijk niet dagelijks ...

Reclame

Vandebos

#4 , 25 jul 2012 10:30

Bij elke niet ter zake doende sms stuur je een tegenboodschap met een herinnering dat je enkel wenst gecontacteerd te worden als het jullie dochter betreft. Indien hij het na 5 dergelijke berichten nog niet begrepen heeft eens met de lokale wijkpolitie gaan spreken. Zij zullen dan een "gesprekje" met hem hebben. Werkt dit niet, dan kan je klacht indienen en heb je een basis om deze te ondersteunen.

defoo

#5 , 25 jul 2012 10:43

Stalking ontstaat zodra de sms'jes enz, als storend worden ervaren door u.
het hoeft niet dagelijks te zijn maar wel vaak.
U dient uw ex wel op de hoogte te brengen dat hij hiermee moet ophouden.
U dient ook aan de politie te zeggen dat dit u het leven onmogelijk maakt.
Hou alle sms-verkeer, enz.... bij.
Leg telkens klacht neer.

Hetzelfde geldt voor bedreigingen.
U moet duidelijk aan de politie zeggen dat u de bedreigingen ernstig neemt en dat u ze uitvoerbaar acht.
Leg ook hier telkens klacht neer en zorg ervoor dat je de nodige documentatie bij hebt (bvb prints van de facebookpagina's, namen van getuigen,...).
Voor een paar euro's kunt u een opnametoestelletje kopen : neem de gesprekken op.

U dient ook te weten dat een bedreiging waaraan een "ALS" voorwaarde is gekoppeld, veel meer aandacht krijgt bij de politie dan een gewone bedreiging : (dit heeft te maken met de grotere kans op reële uitvoerbaarheid van de bedreiging) : Vergelijk maar eens de twee volgende zinnen "Ik ga je vermoorden" vs. "Ik ga je vermoorden ALS je nog één keer naar mijn vrouw kijkt"....De eerste zin zal iedereen er wel eens uitflappen in een kwade bui, de tweede zin kan echt uitvoerbaar worden geacht...

Veronique1983
Topic Starter

#6 , 25 jul 2012 10:48

Ik heb zo'n gesprekken opgenomen. Ik dacht dat ik dit niet kon gebruiken als bewijsmateriaal.

Vandebos

#7 , 25 jul 2012 10:52

een opgenomen audiogesprek is rechtsgeldig zodra één van de partijen betrokken in het gesprek toestemming geeft om het op te nemen. Ik veronderstel dat u zichzelf toestemming heeft gegeven om het op te nemen?

Veronique1983
Topic Starter

#8 , 25 jul 2012 10:56

Ja dat klopt :). Hij zegt wel herhaaldelijk "pak dit gesprek maar". telt het dan?

defoo

#9 , 25 jul 2012 10:59

Ik heb zo'n gesprekken opgenomen. Ik dacht dat ik dit niet kon gebruiken als bewijsmateriaal.
De rechtbank is inderdaad niet geneigd om er rekening mee te houden (onder meer omdat ze uitgelokt kunnen zijn en de rechtbank zijn tijd niet wil stoppen in het beluisteren van opnames)....

Wel kunt u de opnames uittypen, printen en als u een pv laat opmaken mee afgeven als bijlage (zeg er wel bij dat u de opnames ter beschikking houdt).
Het parket zal dan wel zien wat ze ermee doen.

Ik zou steeds opnames maken (je weet maar nooit) maar de opnames maar pas in een pv laten opnemen als er ernstige bedreigingen zijn.

j.demoor

#10 , 27 jul 2012 11:58

“Art.442bis.Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ERNSTIG zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig euro tot driehonderd euro of met een van die straffen alleen...Tegen het in dit artikel bedoelde misdrijf kan alleen vervolging worden ingesteld op een klacht van de persoon die beweert te worden belaagd...”(8 JUNI 1867. - STRAFWETBOEK).

‘Om als belaging strafbaar te zijn,moet de dader zich opzettelijk hebben gedragen op een wijze die de rust van de betrokkene ernstig kan verstoren. Het volstaat niet dat de houding van een chef door diens ondergeschikte wordt ervaren als een aantasting van zijn rust. Tevens wordt vereist dat de aan de klager berokkende overlast objectief als zwaar storend kan worden aangevoeld omdat er geen enkele redelijke verantwoording voor is‘[Cass. 8 september 2010(B.E./G.I.),R.W.2011-12,390,Noot(Cass. 21 februari 2007)].

STEVENS,L.,Stalking strafbaar.Commentaar bij de wet van 30 oktober 1998 tot invoeging van een artikel 442bis in het Strafwetboek houdende de strafbaarstelling van belaging,R.W. 1998-99,1377-1380
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Veronique1983
Topic Starter

#11 , 05 apr 2013 14:11

Dus ondertussen reeds melding gedaan en al klacht ingediend (belaging) lijkt helemaal niet te stoppen en juist erger te worden. Ik voel me niet meer op mijn gemak als ik de deur uit ga, heb schrik wanneer ik onze dochter moet brengen/halen want zijn stemming kan van de ene minuut op de andere drastisch veranderen.

Hij lijkt alsof hij zich op iedere mogelijke manier in mijn leven wil dringen en onze dochter daarvoor gebruikt als excuus
- heb jij een nieuwe relatie wil ik hem leren kennen (in het belang van onze dochter)
- is onze dochter dat weekend bij mij, begint hij te sturen dat hij haar wil zien. Als dat niet mogelijk ik wil hij met haar bellen (het kind is net 1 jaar geworden!). Lukt dat niet gaat hij ergens in een boom langs de weg cadeautjes hangen en me dan continu sms'en dat ik ze moet gaan halen voor iemand ze vind.
- hij wilt afspreken, heb ik ging tijd dan probeert hij me te dwingen (bv. door te zeggen dat hij naar zijn advocaat gaat stappen, dat hij zijn verhaal doet aan mensen die niet zo mals zijn als hem)
- hij vind ook dat we regelmatig samen op uitstap moeten gaan met onze dochter (want het is zo zielig dat mama en papa nooit samen zijn) terwijl hij me de dag ervoor op straat stond uit te schelden
- zet ik een voet uit de deur, dan komt hij ook achteraf af met "feiten" van die avond
- Afgelopen weekend was ik iets gaan drinken, hij ziet mijn wagen en is me beginnen te bellen/sms'en dat ik naar buiten moest komen en met hem moest komen praten. Hij heeft daar anderhalf uur staan wachten (21 sms 10 oproepen)

wanneer neemt men zoiets serieus?

Ook naar de jeugdrechter toe? Onze zaak is uitgesteld maar zijn advocate beweerde plots dat hij achtervolgd werd door mij!!!
Hij wil zijn eigen nu in een slachtofferrol steken

Vandebos

#12 , 05 apr 2013 14:34

Van elk feit onder het hoofdstuk belaging telkens en telkens opnieuw een melding maken. Indien er fysieke bewijzen bijhoren zoals mails, herhaaldelijke oproepen, sms of opgenomen scheldpartijen deze telkens in de melding of pv mee laten opnemen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 apr 2013 23:46

Normaal moet de man al gehoord zijn geweest door de politie.
Vermoedelijk zelfs zal er al een opdracht van parket naar politie zijn gegaan met specifieke opdrachten.
Gezien we hier kunnen spreken van IFG Intra familiaal geweld.... psychische druk zou ik toch ook eens gaan praten met respectievelijk de dienst SLAchtofferZOrg van uw lokale politiezone en ook met de dossierbeheerder van de IFG dossiers in uw politiezone.
Onder nuttige documenten in deze rubriek
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358" onclick="window.open(this.href);return false;

sheila

#14 , 08 apr 2013 11:04

goeiemiddag zit te huilen terwijl ik dit type omdat ik niet meer weet wat ik moet doen
mijn ex zet men kind tegen me op ,elke keer hij vandaar komt is het alsof het bij mij terugkomen de hel is voor mijn negenjarig zoontje,sinds mijn ex een nieuwe liefde heeft en die goed bemiddeld is kan ik geen kant meer op ik doe niks goed ,mijn zoon wil liever daar zijn ,mijn huidige partner moet hij niet van weten ,ik word zowat gedwongen om hem zijn goesting te geven en men vriend buiten te gooien of ik verlies ik zie het einde niet meer .
Mijn kind heeft last van astma en overgewicht bij ons wotd er gedrukt op voeding elke avond weer het is een echte strijd en ik denk dat hij dat gebruikt om zen goesting te halen ,gisteren bel ik hem en hij zegt me een negenjarige he : sorry moeder maar ik heb ruzie met je vriend ,ik mag nooit kiezen wat ik eet en moet men bord leeg eten als ik genoeg heb ik genoeg ,en eerlijk ben het beu om ruzie met jou te maken ( als ik dus zeg je moet groenten eten en je eet je bord leeg dat is ruzie maken ) ,ik zeg tegen hem kijk of je altijd bij je papa zou zijn of dat je dan niet moet luisteren en eten wat er op tafel komt en hij hangt gewoon op na eerst te zeggen dan zal ik is vragen of ik daar kan wonen ik praat met jou niet meer en ik blijf de verdere vakantie bij men vader voila en ik zit hier men ex heeft er plezier in dat hij wint ,maakt me belachelijk terwijl men kind erbij staat zegt tegen men kleine zal wel is zaken over je moeder vertellen dat je heel boos op haar zal zijn enz... ben het beu ik weet niet meer wat ik moet doen ik wil niet mee doen aan dit spel maar je word erin gezogen .
ik en men huidige partner hebben ruzie hierover die zegt dat ik hem moet laten gaan als hij dat wil IK KAN DAT NIET wat moet ik doen ik ga hier kapot aan .
ik heb 11 jaar met de papa van men zoontje geweest en echt de hel gezien ,ik heb verslag van de rechtbank hij heeft als is verloren omdat hij vroeger veel drugs nam en voetbal steeds belangrijker was en andere vrouwen dan zen gezin en uitgerekend nu moet ik mijn kind aan hem gaan verliezen ???????????? wat moet ik doen aan deze manipulatie ?

Mariette

#15 , 08 apr 2013 14:02

Ik herken het volledig. Het is een onbegonnen strijd.
In ieder geval zou ik me zeker en vast houden aan de afgesproken data, of uw zoontje dit nu leuk vindt of niet. Het is niet omdat ouders gescheiden zijn dat de kinderen kunnen doen waar ze zin in hebben.
Mijn oudste kwam rond die leeftijd ook steeds totaal opstandig, boos en ronduit vijandig terug thuis. Het enige wat ik daarop gevonden heb was haar een half uurtje (of langer) rustig op haar kamer te laten verblijven zodat ze alles kon laten bezinken (alles = de negativiteit opgestookt door vader). Na die korte periode kwam ze steeds rustig naar beneden en konden we aan "onze" week beginnen (mijn kinderen woonden in die periode bij me, om de twee weken weekend bij vader). Ook mijn jongste had een probleem met overgewicht, met één weekend op twee was dat niet echt een probleem met vader. Toen ze later naar vader verhuisde kwamen er op slag vijf kilo bij (8 jaar!) want oma en opa hadden dus ook al "informatie" gekregen dat mijn kinderen thuis geen eten kregen.... Die pil heb ik aan me voorbij laten gaan: misschien kan sporten al een deel oplossen zonder dat hij thuis op dieet moet.
Uiteraard moeten groentjes steeds worden opgegeten bij mama thuis. Desnoods maak je er pureepatatjes van. Zal wel binnengaan. Verse soep gaat ook gemakkelijker binnen: truuk is om conflicten te omzeilen waar papa in vernoemd wordt.

Veel sterkte vooral!

Wees niet te negatief: mijn kinderen zijn ondertussen volwassen, vader is overleden, en onze relatie (moeder/dochters) kan niet stuk!

Terug naar “Echtscheiding”