Slechte opvoeding door moeder

Evike1985
Topic Starter

Slechte opvoeding door moeder

#1 , 25 jul 2012 14:20

Hoi iedereen,

Mijn vriend is aan het scheiding met zijn ex-vrouw. Samen hebben ze een dochtertje van 6 jaar.
De ex-vrouw woont bij haar nieuewe partner en mijn vriend woont bij mij.
Bij ons heeft de dochter een aparte kamer met bed.
Bij de mama moet de dochter in de living slapen naast de tv terwijl zij en haar vriend nog tv aan het kijken zijn.
het huis waar ze in wonen is vreselijk oud en zou dringend moeten vernieuwd worden. Ook het toilet is momenteel buiten.
het kind moet dus steeds naar buiten als ze naar het toilet moet.

De week dat ze daar is word ze absoluut niet goed verzorgd. De mama kookt bijna nooit.
Ze krijgt constant frieten, pasta, pizza,... te eten. Ze is doodmoe als ze terug bij ons komt en is maar 1 max 2x in de week gewassen.

is er iets dat wij kunnen doen of is er iemand die deze situatie ook heeft meegemaakt?
We hebben haar er al vaak over aangesproken dat ze moet zorgen voor een aparte kamer voor de dochter maar ze heeft er geen oren naar.

Kunnen we de jeugdrechter inschakelen of iets anders ondernemen? Zo ja hoe?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
defoo

#2 , 25 jul 2012 16:10

Het valt me op dat stiefmama's het vaak opnemen voor hun stiefkind....Dat is een goed punt !

Maar.... voor zoiets kan je volgens mij echt niet naar de jeugdrechter stappen.
Iedereen voedt zijn kind op zoals hij denkt dat het goed is.

Er is hier geen sprake van verwaarlozing maar gewoon een andere opvoedingsstijl.

Evike1985
Topic Starter

#3 , 25 jul 2012 16:17

Hoi Defoo,

Bedankt voor je reactie. Ik neem het idd op voor mijn stiefdochter.
Ik wil dat zij een goede opvoeding krijgt, en zal haar dan ook opvoeden alsof het mijn eigen dochter is.

Ik dacht dat het moest dat het kind een eigen kamer had.
Het is toch niet normaal dat zij in de living moet slapen naast een muur die helemaal beschimmeld is van de vochtigheid.
Ik moet toch iets kunnen doen?

Reclame

defoo

#4 , 26 jul 2012 08:40

Ik weet niet of een kind een kamer moet hebben.
Soms kan het gewoon (financieel) niet anders....

Als je je zeer ernstig zorgen maakt, kan je steeds je vraag stellen aan het vertrouwenscentrum (http://www.kindermishandeling.be/startsite/3-www" onclick="window.open(this.href);return false;).
Ik vrees echter dat je je zal moeten neerleggen bij de situatie.

Lucke

#5 , 26 jul 2012 09:22

Bij een sociaal of deskundig onderzoek moet het kind bij voorkeur een eigen plek hebben.
Dit wordt meestal ook specifiek vermeld in het verslag.

Zo wordt verder en ondermeer in de sociale enquête rekening gehouden met:

- het belang van het kind in de meest brede betekenis van het woord
- beperking van de conflicten tussen de ouders door de opgelegde maatregel;
- de omgeving van het kind
- het effect van de maatregel met oog op de innerlijke rust van het kind;
- de stabiliteit en regelmatigheid die aan het kind kan worden geboden;
- de loyaliteit van de ouder ten aanzien van het kind maar ook ten aanzien van de andere partner (is deze bereid de omgangsrechten van de andere op een efficiënte wijze te laten uitoefenen?
- aldus de houding van de ouder ten aanzien van de andere ouder en ten aanzien van het kind over de andere ouder;
- leeftijd van het kind,
- de beschikbaarheid van de ouders,
- de mening van het kind zo het die kan en wenst te uiten,
- de afstand tussen de woonplaatsen van de ouders,
- opvoedkundige kwaliteiten van de ouders;
- sociale en culturele context die het kind de beste waarborgen kan bieden;
- gevaarsituatie, mishandeling, verwaarlozing;
- ongeschikte mogelijkheden tot huisvesting van het kind;
- mogelijkheid om beroep te doen op derden voor occasionele opvang van het kind of voor bijstand van het kind door grootouders, familieleden, derden of eventueel de andere ouder;
- de afstand tussen de woonplaatsen van beide ouders;
- relatie van de ouder met de nieuwe partner van deze ouder (al dan niet stabiele of conflictueuze relatie)
- relatie van de het kind met de nieuwe partner van deze ouder
- de inhoudelijke invulling van de ouder-kind relatie. Hoe staat de ouder thans/vroeger tegenover het kind en hoe staat het kind thans/vroeger tov de ouder

Terug naar “Echtscheiding”