Hoe moet ik dit oplossen???

piepkuikentje
Topic Starter

Hoe moet ik dit oplossen???

#1 , 28 jul 2012 08:10

Wij leven al 2 jaar uit elkaar, de kindjes verblijven bij de papa door omstandigheden van 2 jaar geleden.
Hij wilt ervoor zorgen dat ik ze nooit meer zie, ik werd psychisch helemaal onderuit gehaald door hem...
Als ik niet deed wat hij vroeg dan kreeg ik de kinderen niet, Ik moest altijd toegeven en deed ik ook want anders zag ik hen niet. Ik werd van niets op te hoogte gehouden en kreeg als antwoord dat ik hem gerust moest moest laten en dat hij toch niet ging antwoorden enz...
Zelfs een hospitalisatie van de kinderen werd voor mij verzwegen... Ik heb dit wel allemaal op papier staan.
Nu Heb ik alle moed bijeen genomen en toch een procedure voor de rechtbank gestart want dit moet stoppen.
Ik heb nu al een voorlopig vonnis dus we gaan de goede kant uit.
Maar nu gaat er zich een probleem voorstellen in september.
Hij gaat onze kinderen alleen naar huis laten gaan van school. Ik vind dit onverantwoord en echt gevaarlijk. De kleinste is nog maar 3 jaar.
Ik wil dit dus echt niet!!!
De volgende zitting is pas eind december op de rechtbank.
De school trekken hun handen ervan af, zij hebben brief van de papa en zij volgen zijn wensen.
Wat nu?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 28 jul 2012 11:26

nog wat meer info:
- hoe oud zijn alle kinderen (vooral leeftijd van de oudste)?
- afstand naar de school?
- moeten ze de weg oversteken?
- is er een begeleide schoolrij of een "oversteekhulp"?
- gaan ze samen met vriendjes, bevriende ouder etc...?

Strikt genomen is dit bijvoorbeeld met een groter kind vanaf 11 jaar wel mogelijk als er niet veel overgestoken moet worden, de weg een goed afgeschermd voetpad heeft en niet te ver (max. 10 minuutjes bijvoorbeeld)
Maar dan leren ouders hun kinderen dat door de band samen aan, doen dat enkel in de maanden dat het smorgens en savonds voldoende licht is (dus niet in de winter)

In geval het oudste kind zeg maar 8 jaar is, de weg wel lang, veel gevaarlijke oversteekplaatsen, géén goed voetpad: dan mag je stellen dat je dat als ouder niet wenst. en dat is je recht ook. Omdat jullie samen co-ouderschap hebben (gezamelijk ouderlijk gezag) kan je dus laten weten dat je dit niet wilt. Maar geef dan ook een alternatieve oplossing. Ga ze zelf afhalen bijvoorbeeld. en vraag aan kenissen dat ze smorgens met hen mee kunnen stappen. Of omgekeerd. Daar kan en mag de vader zich niet tefgen verzetten.
In elk geval kan je aan de school laten weten dat de kinderen in geen geval alleen mogen vertrekken zonder begeleiding en dat je samen met de vader een oplossing zal zoeken om ze onder begeleiding te laten vertrekken en aankomen. Dat is je recht als ouder.
Zet je beslissing op papier en onderteken het en geef het aan de directie. En stuur de kopij aan de papa.
Wat er ook gevonnist zal worden met betrekking tot verblijf en omgang met de kinderen: je bent en blijft hun ouder en volgens de wet moet en kan je je ouderlijke autoriteit uitoefen, samen met de papa.
Hij kan dus niet eenzijdig beslissen hierover als jij het er niet mee eens is.
Maar het is dan wel de bedoeling dat je ook concreet oplossingen probeert te vinden.
Courage

Uiteraard neemt de school geen verantwoordelijkheid, dat kunnen ze ook niet meer op dat moment: dat zijn de ouders die dat moeten zijn.

piepkuikentje
Topic Starter

#3 , 28 jul 2012 11:50

De oudste is juist 6 geworden.
Is ongeveer 15 min stappen, de weg is wel redelijk veilig en ze moeten 2 straten oversteken.
Ik kan met hem onmogelijk communiceren, als ik iets wil weten dan moet ik altijd bij derden gaan horen.
Ik weet niets van mijn kinderen en mag ook niets weten, mag niet bellen, mag niet mailen, als ik dan is mail krijg ik een dreigmail terug enz
De dag dat ik een afspraak met school is hij dat te weten gekomen en ik kreeg de kinderen niet meer mee, en zo kan ik blijven doorgaan
Ik ze gaan halen is not done voor hem, da gunt hij me zeker niet...

Reclame

eylis

#4 , 28 jul 2012 12:47

3 kinderen tussen 3 en 6 altijd alleen naar en van de school op 15 minuten stappen is echt wel riskant. DAt heb je goed ingeschat.
Zoek dus zelf mogelijkheden om hren te begeleiden: zelf of met bevriende ouders.
Zet dat op papier en verstuur dat aangetekend of per mail naar je ex én in kopij naar de school.

Neem dringend contact op met een advocaat, want op dit ogenblik meen ik dat je rechten als ouder ernstig geschonden worden. Of de kinderen nu voltijds bij de vader verblijven of bij jou: jullie hebben op dit ogenblik wettelijk co-ouderschap. Zelfs zonder biezonder vonnis.
-de vader moet met je overleggen mbt opvoedkundige, medische en andere belangrijke beslissingen mbt de kinderen
- je hebt in afwachting van een vonnis mbt een omgangsregeling zeker recht regelmatig contact te hebben met je kinderen: zoals regelmatig een telefoontje op afgesproken tijdstippen: bijvoorbeeld: 2 X per week.
- hij moet je op de hoogte houden van medische resultaten en schoolnieuws.

Je mag hen gerust van school afhalen en naar hem thuis brengen als dat de oplossing is, wettelijk heeft hij dat niet te weigeren als hij géén andere deftige oplossing van begeleiding vind. Dat is zelfs geen kwestie van gunnen.

Ik heb de indruk dat je weinig steun en raad vindt in je omgeving in een situatie die (naar wat ik hier lees) zeker niet eerlijk is.
Maak een afspraak met een advocaat om dit door te spreken. EEn eerste consult is altijd gratis.

duma

#5 , 29 jul 2012 14:40

eylis, misschien deze keer wat kort door de bocht?

Is er een vonnis? Waarom verblijven de kinderen altijd bij papa?

eylis

#6 , 30 jul 2012 15:54

@duma: er is een voorlopig vonnis, heb ik menen te lezen: en uit de context maak ik op: verblijf bij de papa, omgangsregeling voor de mama.
Concreet betekent dat de kindjes nu op bezoek komen bij de mama ( vanwege bijvoorbeeld gezondheidsproblemen?)en bij de papa wonen.
Papa regelt dus het dagelijkse reilen en zeilen. Maar ipv kindjes tussen 3 en 6 alleen naar school te laten stappen, zou hij best de medewerking van de andere ouder kunnen aanvaarden denk ik Duma. Als ze dat constructief voorstelt, moet het al van heel kwade wil getuigen als hij dat niet wil. Hij kan ook een andere oplossing zoeken.Maar ze zouden daar samen over moeten kunnen beslissen hoe het gebeurt, denk ik.

Lucke

#7 , 31 jul 2012 09:49

Schuif dit school dit eens onder de neus:

Omzendbrief van de overheid:
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;

kleine nota hieruit:
2. Titularissen van het ouderlijk gezag 1

2.1. Ouders

In principe zijn de beide ouders van een minderjarige gezamenlijk verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kind (co-ouders). Zij hoeven daarvoor niet gehuwd te zijn of samen te wonen, maar dat zal in de regel wel het geval zijn. Zij nemen solidair de beslissingen betreffende het onderwijs aan hun kind. Eén van de ouders (vader of moeder) kan namens beide ouders optreden tegenover derden die “te goeder trouw” zijn, op basis van een vermoeden van akkoord. 2 Welke personen “te goeder trouw” zijn, is een feitenkwestie die per individueel geval beoordeeld moet worden, desnoods door een rechtbank. De school mag dus de beslissingen (zoals de inschrijving) van één van de ouders uitvoeren, tenzij de school weet dat de andere ouder het er niet mee eens is. In het laatste geval moet de school weigeren de beslissing uit te voeren, zonder uitdrukkelijk akkoord van de andere ouder.

eylis

#8 , 31 jul 2012 17:15

zo is dat lucke!

piepkuikentje
Topic Starter

#9 , 19 aug 2012 20:16

Voor alle duidelijkheid is eer een voorlopig vonnis van 1 weekend om de 2 weken bij mij.
Dus in principe als ik de school laat weten dat ik mij verzet tegen zijn beslissing om de kindjes alleen naar huis te laten gaan moet de school dit volgen?
Wat als de school weigert??

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 aug 2012 11:45

Zij mogen de beslissing van de ene ouder NIET uitvoeren gezien het gebrek aan toestemming van de andere.

piepkuikentje
Topic Starter

#11 , 23 aug 2012 12:44

En toch doet de school hun eigen zin,
hun antwoord was: Wij hebben mail gekregen van papa dat kindjes alleen naar huis mogen, indien u ertegen bent moet u naar de rechtbank gaan...pfff

Moraelin

#12 , 23 aug 2012 14:33

In veel gevallen leven de scholen/leraars/leraressen de wet niet na....zij zoeken gewoon de gemakkelijkste oplossing, vooral voor zichzelf. Ik wil niet veralgemenen maar zeker in kleinere scholen is dit normaal. Ze sturen geen informatie op, ze communiceren niet, ze voeren uit wat 1 van de ouders zegt (of zelfs soms gewoon stiefouder) en checken niet met de andere ouder,.... ik kom dit ook tegen en heb dus geen tel. nr. of e-mailnr. van de lerares want die wil dit niet dus moet ik brieven schrijven en de directrice blijven stalken om alles in leven te houden. Als ik een paar maanden niets laat horen dan gebeurt er weer niks. Je moet er dus achter zitten, schrijf zeker de directie aan en laat hen weten dat je het serieus meent en dat je je rechten kent.

Terug naar “Echtscheiding”