Verdeling onroerend goed na scheiding 13 jaar geleden

AlainB
Topic Starter

Verdeling onroerend goed na scheiding 13 jaar geleden

#1 , 29 jul 2012 11:17

Beste,

Ik richt me tot dit forum omdat ik in een volledige patstelling zit en niet weet wat nog te doen.

In 1999 kochten mijn toenmalige echtgenote en ik een huis. We hebben dit helemaal verbouwd. In 2001 werd ik geconfronteerd met het feit dat zij een andere relatie had. Een echtscheiding was onhoudbaar. Ik werd geconfronteerd een gerechtelijke uithuiszetting omdat zij me uit het huis wou, om er te gaan leven met haar nieuwe vriend.
Sindsdien ben ik moeten gaan huren. De hypothecaire lening werd door mezelf gedurende 2 jaar nog mee afbetaald omdat ik hoopte op verzoening. Dat is er nooit van gekomen en ik ben dan naar de bank gegaan om maatregelen te nemen om van deze kost af te zijn.
Sindsdien zijn er verschillende pogingen van mezelf ondernomen om een minnelijke schikking te trekken om tot een verdeling te komen.
Het huis is geschat op 245000€. Ik heb haar dit jaar een bod gedaan om me uit te kopen voor 45000€. Ze gaf me een tegenbod van 5000€.

Kan ik een notaris inschakelen om de verdeling en vereffening in te laten gaan, en zo ja wat zou de kostprijs daarvan zijn?
Is er een mogelijkheid om toch nog tot een compromis te komen bij de notaris, of zal het dan tot een openbare verkoop komen (wat niet mijn bedoeling zou zijn)?
En is het zo dat, bij een uithuiszetting (zonder redenen van partnergeweld), ik mijn huur kan inbrengen als gelijkstelling van de afbetaling van de hypothecaire lening?

Alvast bedankt voor de eventuele hulp.

Alain.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
filip1968

#2 , 29 jul 2012 12:40

Ben je door een deurwaarder uit huis gezet? Ben je ondertussen al gescheiden? Vanaf het moment dat de scheiding is aangevraagd, heb jij recht op een woonstvergoeding.Aangezien het huis van jullie beiden is, moet zij u dus de helft van de geschatte huurwaarde betalen. (Art, 1278 van gerechtelijk wetboek).daarbovenop zal zij u dan de helft van de waarde van het huis moeten terugbetalen. Ga naar een notaris en vraag meer uitleg maar aanvaard zeker die 5000€ niet dat zij voorstelt.

AlainB
Topic Starter

#3 , 29 jul 2012 18:26

Beste Filip,

We zijn reeds 11 jaar officieel gescheiden. Ik ben uit het huis gezet met een dwangschrift van de rechter.
Alvast bedankt voor je nuttige informatie. Ik ga deze week contact opnemen met mijn advocaat om een afspraak te maken bij de notaris.

mvg.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”