reispas en toestemming meegaan verlof

leeuwke1969
Topic Starter

reispas en toestemming meegaan verlof

#1 , 29 jul 2012 14:42

Mijn man heeft een zoontje van 7, vorig jaar heeft hij de reispas moeten aankopen om het zoontje te kunnen meenemen op reis. De reispas is bij mijn man gebleven.

Nu krijgt mijn man van zijn ex een bericht dat ze de reispas wil omdat de tante met het zoontje op reis wil.

Ten eerste, moet mijn man de reispas meegeven ? (de kans is vrij groot dat wij die niet meer terug zullen krijgen)

Ten tweede, moet mijn man toestemming geven om het zoontje met de tante (tevens zijn zus met wie hij geen contact meer heeft) op vakantie te laten vertrekken ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 29 jul 2012 14:45

Ja, uw man moet de reispas meegeven. Deze horen bij de kinderen en zijn geen bezit van uw man.

De tweede vraag is een moeilijke. In prindipe beslist de mama tijdens haar tijd met de kinderen wat zij er mee doet. Als zij ermee op reis wil gaan, is dat haar zaak. In die lijn is het dus ook haar zaak als zij het in haar tijd toestaat om de kinderen met iemand anders op reis te laten gaan. Zij heeft echter wel de plicht om uw man op de hoogte te brengen. Ik vrees dat uw man daar echter niets aan kan doen.

Ik ben zelf stiefmama en mijn stiefjes zijn ook al met mijn ouders op verlof geweest (weekend centerparks bv). Daar heeft de mama ook niets over te zeggen, maar zij zou er ook niet aan denken om er moeilijk over te doen en wil gewoon dat de kindjes een fijne vakantie hebben, met wie dan ook. Pret en plezier van de kinderen staat hier altijd voorop. Waarom zou u dit willen weigeren? Zullen zij niet goed voor de kinderen zorgen? Of gaat dit puur om een persoonlijk kwestie? Want dan zal u sowieso geen been hebben om op te staan.

leeuwke1969
Topic Starter

#3 , 29 jul 2012 14:49

het gaat hem vooral om de reispas, wat als de moeder weigert hem terug te geven ? Kunnen wij een duplicaat vragen ? Wij wonen dicht bij de franse grens en gaan dus ook regelmatig de grens over.

Reclame

leeuwke1969
Topic Starter

#4 , 29 jul 2012 14:51

het gaat hem vooral om de reispas, wat als de moeder weigert hem terug te geven ? Kunnen wij een duplicaat vragen ? Wij wonen dicht bij de franse grens en gaan dus ook regelmatig de grens over.

Wat betreft de toestemming. Ik weet uit persoonlijke ervaring dat ik vorig jaar voor mijn toestemming moest geven via een papier van de gemeente om mijn dochter met haar grootmoeder op reis te laten vertrekken als het naar het buitenland is.

duma

#5 , 29 jul 2012 14:53

Bij wie zijn de kinderen gedomicilieerd?

Ja, maar één ouder is voldoende om toestemming te geven als ik mij niet vergis. De wetgeving daarrond is niet zolang geleden veranderd, waardoor er daar heel veel misverstanden rond verstaan.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jul 2012 16:07

Wij wonen dicht bij de franse grens en gaan dus ook regelmatig de grens over.

.
Daar heb je toch geen reispas voor nodig, enkel een kids-ID kaart.

mapleleiah

#7 , 29 jul 2012 16:44

Als u de reispas of Kids ID niet meegeeft, kan uw ex die pas gewoon als verloren melden bij de politie en een nieuw aanvragen bij de gemeente. Met het oude, zogezegde verloren pas bent u dan ook niets meer.

Tenzij u vermoedt dat die tante niet goed voor uw kinderen kan zorgen, zie ik niet in waarom men u gelijk gaat geven in uw weigering.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

leeuwke1969
Topic Starter

#8 , 29 jul 2012 16:47

Dat is het probleem, hij heeft geen kids-id. Mama heeft er nooit één aangevraagd en omdat wij vorig jaar naar Italië op reis gingen, ging het vlugger om een reispas aan te vragen dan een kids-id. Mama had te lang gewacht. Dus daarom heeft ze dan op het laatste moment een reispas aangevraagd die mijn man betaald en afgehaald heeft. De kinderen zijn bij de mama gedomicilieerd. En aangezien wij regelmatig uitstappen maken, ook over de grens is die dan bij ons gebleven.

Maar wat nu, als wij de reispas niet terugkrijgen ? Dat is vooral ons probleem. Kan mijn man eigenlijk een reispas aanvragen als de kinderen niet bij hem gedomicilieerd zijn ? Ik weet dat het allemaal voorbarig is, maar we hebben al genoeg meegemaakt om voorzichtig te zijn.

duma

#9 , 30 jul 2012 08:39

Hij kan die aanvragen, dat kan elke ouder, maar normaliter wordt die opgestuurd naar het adres waar de kinderen gedomicilieerd zijn.

Bij een Kids-ID wordt de code ook maar alleen opgestuurd naar het domicilie-adres.

Laat haar een Kids ID aanvragen? Dan hebben jullie de reispas en zij het Kids ID?

Lucke

#10 , 30 jul 2012 09:54

In het geval dat het kind vergezeld wordt door een volwassenen, andere dan de ouder,... moeten beide ouders toestemming geven!
Dat gedeelte is niet veranderd. Dus een tante, begeleider of dergelijke, vallen nog steeds onder deze regel!

duma

#11 , 30 jul 2012 10:40

Dan heb ik mij dus vergist. Ik dacht dat de toestemming van één ouder voldoende was. Dat leek mij logisch.

Heb je per toeval ook de wettekst, Lucke? Aangezien er daar veel vragen over komen, is het handig om die bij de hand te hebben.

kristin

#12 , 30 jul 2012 10:43

Onlangs is mijn zoon met school naar het buitenland gegaan.
In de gemeente was het voldoende dat ik deze papieren getekend heb. Daar hebben ze niet achter de vader gevraagd

Lucke

#13 , 30 jul 2012 10:59

De meeste gemeentes gaan akkoord met de toestemming van één ouder maar ze moeten eigenlijk toestemming van beide ouders hebben indien deze niet meer samen wonen.
Ben zelf naar het stadhuis gegaan en daar kende men de regeling nog niet eens.
Sommige gemeentes hebben hier ook hun eigen regels voor opgesteld..
Vb Stad Brussel:
http://www.brussel.be/artdet.cfm/5964" onclick="window.open(this.href);return false;

En via de website van de overheid:
http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... _kinderen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Moraelin

#14 , 31 jul 2012 16:54

Dat is het probleem, hij heeft geen kids-id. Mama heeft er nooit één aangevraagd en omdat wij vorig jaar naar Italië op reis gingen, ging het vlugger om een reispas aan te vragen dan een kids-id. Mama had te lang gewacht. Dus daarom heeft ze dan op het laatste moment een reispas aangevraagd die mijn man betaald en afgehaald heeft. De kinderen zijn bij de mama gedomicilieerd. En aangezien wij regelmatig uitstappen maken, ook over de grens is die dan bij ons gebleven.

Maar wat nu, als wij de reispas niet terugkrijgen ? Dat is vooral ons probleem. Kan mijn man eigenlijk een reispas aanvragen als de kinderen niet bij hem gedomicilieerd zijn ? Ik weet dat het allemaal voorbarig is, maar we hebben al genoeg meegemaakt om voorzichtig te zijn.
Zoals Duma zegt, dan hebt u toch geen probleem...vraag de mama om een kids-ID aan te vragen, daarmee kan het kind ook naar het buitenland (in EU). Je moet idd in principe met 2 zijn maar je kan gemakkelijk mondeling of per e-mail goedkeuring geven voor de kids-ID. De codes worden dan zowiezo naar haar opgestuurd ok, dus kous af.

Wat betreft de 2de vraag: heeft uw man redenen om het kind niet met de tante te laten meegaan ? Want we kunnen hier nu wel veel over nadenken maar waarom zou het kind (in de veronderstelling dat het een goede band heeft met zijn tante) niet meemogen gaan ?

duma

#15 , 31 jul 2012 20:43

Toestemming geven voor een Kids ID? Dat hoeft helemaal niet. Beide ouders kunnen die aanvragen. Het probleem is enkel dat de codes steeds naar het domicilieadres worden opgestuurd.

Terug naar “Echtscheiding”