Dat is het probleem, hij heeft geen kids-id. Mama heeft er nooit één aangevraagd en omdat wij vorig jaar naar Italië op reis gingen, ging het vlugger om een reispas aan te vragen dan een kids-id. Mama had te lang gewacht. Dus daarom heeft ze dan op het laatste moment een reispas aangevraagd die mijn man betaald en afgehaald heeft. De kinderen zijn bij de mama gedomicilieerd. En aangezien wij regelmatig uitstappen maken, ook over de grens is die dan bij ons gebleven.
Maar wat nu, als wij de reispas niet terugkrijgen ? Dat is vooral ons probleem. Kan mijn man eigenlijk een reispas aanvragen als de kinderen niet bij hem gedomicilieerd zijn ? Ik weet dat het allemaal voorbarig is, maar we hebben al genoeg meegemaakt om voorzichtig te zijn.
Zoals Duma zegt, dan hebt u toch geen probleem...vraag de mama om een kids-ID aan te vragen, daarmee kan het kind ook naar het buitenland (in EU). Je moet idd in principe met 2 zijn maar je kan gemakkelijk mondeling of per e-mail goedkeuring geven voor de kids-ID. De codes worden dan zowiezo naar haar opgestuurd ok, dus kous af.
Wat betreft de 2de vraag: heeft uw man redenen om het kind niet met de tante te laten meegaan ? Want we kunnen hier nu wel veel over nadenken maar waarom zou het kind (in de veronderstelling dat het een goede band heeft met zijn tante) niet meemogen gaan ?