Hoeveel moet ik mn ex uitbetalen

sloeberjjl
Topic Starter

Hoeveel moet ik mn ex uitbetalen

#1 , 02 aug 2012 09:41

Ik en mijn man gaan scheiden

Hebben huis, inboedel, auto en 3 kinderen

De kinderen zouden onder mijn hoede vallen
Hoeveel alimentatie moet ik vragen?
Hoeveel moet ik hem uitbetalen als ik huis zou uitkopen hij eist nu van elke euro die betaald is de volledige helft

Van de auto waar hij niet mee kan rijden eist hij ook de helft op van het deel dat reeds betaald is
Dan eist hij ook deel van spaarcentjes dat hij investeerde in de woonst volledig op
Lening die reeds betaald is eist hij ook helft van op

Van de inboedel zou hij niets willen dat is ook makkelijk maar kan hij natuurlijk op terugkomen

Wat denken jullie dat ik effectief aan hem moet uitbetalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 02 aug 2012 10:33

Onder welk huwelijksstelsel bent U gehuwd? gemeenschap van goederen of scheiding van goederen?

sloeberjjl
Topic Starter

#3 , 02 aug 2012 11:35

gemeenschap van goederen

Reclame

eylis

#4 , 02 aug 2012 12:56

sloeber, kijk best ook eens de huidige wetgeving na over het co-ouderschap. Hoederecht bestaat niet meer.
Jullie kunnen een omgangsregeling en een verblijfsregeling afspreken (of door de rechter laten bepalen) en het adres waar de kinderen gedomicilieerd zijn. Maar hoederecht is uit de wetgeving.
Ook al wonen de kinderen voor de meeste tijd bij de ene ouder: jullie voeren SAMEn het co-ouderschap.
Dat betekent dat jullie beslissingen over medische ingrepen, opvoeding en onderwijs SAMEN nemen.
Informeer je goed, want voor je het weet maakt de ene of de andere ouder gewoon een fout hiertegen.
Een geinformeerde mens is er twee waard :-)

sloeberjjl
Topic Starter

#5 , 02 aug 2012 13:04

Vertel mij wat pfff ik ben echt bang
hij moest de kinderen en inboedel niet maar wil van elke eurocent betaald aan huis, auto de helft

en dan moet ik veel te veel uitbetalen kan ik huis nooit houden na 6 jaar afbetalen :(

eylis

#6 , 02 aug 2012 13:44

in gemeenschap van goederen, heeft hij recht op de helft van de waarde van het huis en de auto, maar is hij ook verantwoordelijk voor de helft van de nog openstaande leningen.
dus stel dat het huis 100 euro waard is en er nog een lening loopt van 50 euro.
Dan zijn jullie elk nog schuldig voor 25 euro van de lening (af te betalen) en hebben jullie elk recht op 25 euro van de reeds afbetaalde waarde van de woning.
dus je kan hem uitkopen voor zijn helft, maar hij moet ook nog zijn helft van de lopende lening afbetalen.

Als de kinderen voltijds bij jou zullen wonen en je instaat voor hen, kan je vragen dat de kinderbijslag aan jou gestort wordt. Voor de kinderen vraag je een alimentatie die je berekent volgens jullie lonen. Verdient hij veel meer, dan kan hij wat meer bijdragen. VRaag een bemiddelaar om jullie hierin raad te geven.
Vraag ook dat biezondere kosten buiten de alimentatie gerekend worden. Dat wil zeggen dat biezondere kosten (biezondere medische ingrepen, speciale medicatie , orthodontie, kinésitherapie, schoolonkosten en openbaar vervoersabonnementen) door jullie samen betaald worden: dus eerst overleg als er iets moet gebeuren, en dan samen de factuur betalen. Met de gewone alimentatie betaal je de dagelijkse kosten, kleding, voeding en gebeurlijke huisdokter en apothker.

sloeberjjl
Topic Starter

#7 , 03 aug 2012 12:29

amaai zeg wat een info ik heb al wel wat info bijeen maar is toch wel interessant wat je hier kan vinden hoor

Oude Belg

#8 , 04 aug 2012 10:30

Opgepast : Mariette had gevraagd "scheiding van goederen of gemeenschap van goederen" Waarschijnlijk is het het meest gebruikte, nl het wettelijk stelsel.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Echtscheiding”