huis op 1 naam, lening op beider;wat bij scheiding goederen

Lente0001
Topic Starter

huis op 1 naam, lening op beider;wat bij scheiding goederen

#1 , 05 aug 2012 01:20

> Beste / Geachte,

Ik had een volledige eigendom zonder lening. Iemand leren kennen, getrouwd met scheiding van goederen.
Nu willen we samen een huis kopen, het huis volledig op mijn naam zetten (mijn eigendom gaat er volledig in zitten) maar de lening op beider naam.

Is dit een goed idee vraag ik me soms af. Wat gebeurt er bij een scheiding (dit klinkt heel neg, maar ben in t leven graag voorbereid op alles, heb al genoeg meegemaakt)
Wat zijn de verschillende opties die kunnen gebeuren en dit mbt de lening en wie wat "krijgt"?

Ik veronderstel dat ik eigenaar van het huis blijf ... maar moet ik dan mijn ex-man "uitbetalen", voor de tijd dat hij mee de lening heeft betaald???
Ik zou dit heel straf vinden, want die tijd heeft hij door mijn inbreng van mijn eigendom heel goedkoop gewoond bij manier van spreken ( de lening is 500 euro, dus elk 250 euro).

We hebben elk een rekening maar is eigenlijk "ene pot." Elke maand gaat er een groot stuk van mijn man zijn rekening naar de mijne en ik verdeel die dan over 2 rekeningen (wel beiden op mijn naam omdat die al bestonden, 1 is voor het huishouden enz, 1 voor al de rekeningen te betalen). Mijn loon blijft eigenlijk op de gewone rekening van het huishouden staan.

Voor de lening zal er wel een rekening geopend moeten worden op beider naam zekers???? We gaan naar andere bank dan waar ik de rekeningen nu al heb.
Speelt het dan een rol van waar het geld komt? volledig van mijn rekening waar mijn man ook op stort, of elk 250 op die rekening storten .. In beide gevallen is er een "bewijs" dat hij de lening echt persoonlijk heeft meebetaald, waardoor ik me dan afvraag of ik hem bij scheiding moet uitbetalen, desondanks gehuwd te zijn met scheiding van goederen en mijn vorige eigendom in de nieuwe eigendom zit.

Ik ben van plan om bij de notaris te laten stipuleren dat de nieuwe aankoop is kunnen gebeuren door mijn appartement volledig in het huis te steken.Mijn man wil zelf dat ik volledig wordt beschermd (ik verdien heel weinig en hij veel).Hoe kunnen we dit best doen ????Stipuleren dat bij scheiding , ook al heeft huis meerwaarde, na aftrek van nog mogelijke schuld, het bedrag van verkoop volledig voor mij is???Maar wat als ik er wil blijven wonen ....??? Moet ik hem dan betalen??? Mijn man wil ook laten noteren dat hij dan de helft van de lening verder blijft betalen.

Kan U me aub een beetje helpen. :roll:
Alvast heeeeel hartelijk bedanktMVG
>

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 05 aug 2012 10:47

Waarom schrijft u de woning niet naar inbreng van elke partner? Bijvoorbeeld u betaald 60% met de verkoop van uw vorige huis, en dan betaald elk de helft van de lening voor de rest, dus elk 20%. De woning wordt dan geschreven als 80% voor u, 20% van uw partner. Bij een eventuele uitkoop moet u dan maar 20% van de waarde betalen.

Als u de maximale korting wil krijgen bij de bank, zal u best uw loon laten storten op een rekening bij de bank waar uw lening loopt. Dit hoeft niet dezelfde rekening te zijn waar de lening van af gaat (dit is inderdaad meestal een rekening op beider naam). U bent hier dus niet toe verplicht, maar dit kan tot een halve procent schelen in uw lening.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”