Samenwonen met nog getrouwde man die aant scheiden is...

Ingebel
Topic Starter

Samenwonen met nog getrouwde man die aant scheiden is...

#1 , 05 aug 2012 21:45

Hallo,

Even men verhaal...
Ik ben een alleenstaande mama met twee kindjes, men zoontjes gaan om de veertien dagen een weekend naar hun papa. Onlangs leerde ik men huidige vriend kennen. Hij zit nu in een moeilijke scheiding.
Zijn ex-vrouw woont niet meer in hun huis dat ze samen hebben gekocht maar haar domicile staat er nog wel. Ze hebben samen twee kinderen. Ze is enkele maanden geleden bij haar moeder ingetrokken en hun huis staat al een tijdje te koop. Ze heeft alle meubelen laten staan en is pas van plan ze op te halen als het huis verkocht word. Nu heeft mijn vriend gevraagd of ik bij hem wil intrekken, zodat het heen en weer pendelen gedaan is voor ons en ik zie dat samenwonen wel zitten... Maar de ex doet hier nu moeilijk over. Wat ik ergens ook wel begrijp. Men vriend wilt co-ouderschap voor hun twee bengels en zij wilt dit niet met excuus dat ze geen wagen heeft. Maar omdat ze uit de buurt gaan wonen is (meer dan half uur rijden naar haar moeder waar ze verblijft als ze niet bij haar vriend is) wilt ze ook de kinderen van school halen en daar waar ze nu woont naar school laten gaan, wat voor mijn vriend co-ouderschap niet mogelijk maakt.
Nu is mijn vraag... Kan dit zomaar en wat als ik bij hem in hun huis ga wonen? Kan ik dat? Mijn vriend is ondertussen naar en advocaat gestapt met het probleem omdat ze echt niet overeen komen en aangezien het schooljaar nadert wil hij het probleem zo snel mogelijk opgelost zien... Wat nu?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 06 aug 2012 11:06

ex-vrouw pleegt fraude: als ze daar niet meer woont in dat huis en toch nog gedomicilieerd is. Wonen= daar eten, slapen, zich ontspannen, daar bereikbaar zijn voor vrienden en familie op dat adres, je belangen daar behartigen: daar je energiecontracten hebben (electriciteit, verwarming betalen voor die woning)
Ze moet zich domicilieren waar ze echt verblijft. Het feit dat ze mede-eigenaar is van het huis, geeft haar niet het recht daar gedomicilieerd te zijn, of daar zomaar binnen te vallen, zonder dat ze daar woont.
In een eerste fase moet ze haar domiciliering wijzigen naar haar werkelijke verblijfplaats. Haar persoonlijke meubels verhuist ze: of stockeren jullie onder gezamelijke afspraak (mét ondertekend papier) voorlopig in één afgesloten kamer. (waar ze daarom niet persé op elk moment binnen kan. )Dat moet ook bij afspraak. Als ze dit niet wil doen, vraag de wijkagent te laten vastestellen dat mevrouw daar niet verblijft en geef het nieuwe adres door zodat ze kunnen vaststellen dat ze ginds verblijft.
Dan kan ze ambtelijk uitgeschreven worden. Intussen verhuis jij én laat je je domlicilieren op de woonst van je vriend.

De ex-vrouw heeft geen Verblijfso-ouderschap te weigeren. De jeugdrechter doet daar uitspraak over. Co-ouderschap heeft de papa sowieso: dus alle beslissingen mbt school, opvoeding en medische ingrepen moeten SAMEN genomen worden. De school kan ze in elk geval niet wijzigen zonder dat de vader daar akkoord mee is. De papa geeft best aan de andere school een seintje dat hij géén akkoord gegeven heeft de kinderen van school te wijzigen. Dan zal die school de kinderen niet kunnen inschrijven als de mama dat stiekem probeert te doen.
VReemd dat de advocaat van je vriend deze info nog niet gegeven heeft...
Hij weet dat ook.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2012 11:25

Hoe gaat zij hard maken dat kinderen naar een school moeten die kilometers verwijderd is van hun woning? Gezien ze daar nog is ingeschreven .... rechter zal dat niet begrijpen.
Zit in een echtscheiding dus IS nog niet gescheiden.
Wel ook al is overspel uit het strafwetboek dan nog kan men een betrapping op overspel laten uitvoeren .... en dit heeft nog steeds gevolgen voor de verliezende partij.
Zolang ze er officieel woont kan ze er wel binnen.
Of moet ze er voor de belastingen (klein beschrijf/registratierechten) nog blijven wonen?

lees deze omzendbrieven eens inzake verplichtingen scholen bij scheiding.
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Turaki

#4 , 06 aug 2012 15:28

Best ook de scholen in kwestie op de hoogte brengen hiervan, en dat het inschrijven in de nieuwe school en uitschrijven in de oude school niet mag zonder toestemming van de vader. Scholen gaan er namelijk van uit dat indien 1 ouder dit doet, dit met toestemming van de andere gebeurt. Eens in een andere school ingeschreven is het daarna vaak moeilijker om dit te wijzigen.

Ingebel
Topic Starter

#5 , 07 aug 2012 08:39

Men vriend is gisteren bij zijn advocaat geweest en daar is er gezegd dat als ik bij hem in dat huis intrek dat ze dan haar deel van de lening niet meer aflost... En blijkbaar kan dat allemaal zomaar... En laat dat nu net het probleem zijn, als ik niet bij hem intrek dan kan men vriend geen co-ouderschap aanvragen omwille van zen uren op het werk... Hij kan die gedeeltelijk aanpassen maar niet voldoende en dat weet zen 'ex-vrouw' natuurlijk ook wel. Ze doet zelf geen enkele toegeving van haar kant uit en zeker nu ze weet dat ik bij hem ging intrekken is ze dwars op ons plannen gaan staan en weigert ze ook maar elk voorstel van mijn vriend ... Hoe kun je nu op een deftige manier scheiden als ze ons konstant den duvel aan wil doen... Nu zijn van de week hun kinderen ook bij ons en de uitspraken dat hun mama de ex gedaan heeft vind ik echt wel grof worden... De oudste dochter van zes kwam hier toe en zei dat ze direkt andere kleren moest aandoen omdat mama anders vind dat ze stinkend naar huis komt, en in dezelfde zin zegt ze dat ze maar 1 keer in bad mogen op een week omdat anders de exceem van de jongste te erg is...? Ik stel me toch wel vragen bij de hygiene...

eylis

#6 , 07 aug 2012 10:34

nog een tip: het is ergens wel logisch dat de ex géén aflossingen meer doet voor de woning. Ze woont er niet en dan heeft ze juridisch gezien ook recht voor een woonstvergoeding omdat ze er niet meer kan wonen. Dat is normaal gezien de helft van een mogelijke huursom én komt meestal overeen met de helft van de hypotheekkost die nog rust op de woning. Nogmaals: je vriend HEEFT al co-ouderschap. Het is de verblijfsco-ouderschap die gevonnist moet worden. En héél belangrijk:of mevrouw dat nu wil of niet. Als de vader er om vraagt zal de rechter al een hele goede reden moeten vinden oim het niet toe te staan.
Kortom: vat die zaak aan, jullie dtaan tamelijk sterk in de schoenen. Maar je advocaat moet ook een beetje van wanten weten en de zaak kordaat en pragmatisch aanpakken. (laat hem deze posts maar lezen :-)
En tip: kleren meteen wisselen als kinderen bij de andere ouder aanlkomen is een goed systeem: dan kan er niets foutgaan, geen ongelukjes, vlekjes, scheiren etc... Dan is er ook geen gezeur achteraf.

eylis

#7 , 07 aug 2012 11:19

en nog een tip: als de jongste zware exceem heeft is (kort) douchen inderdaad eerder aan te raden, maar inderdaad géén baden. (dat heeft een uitdrogend effect) Het is dus géén kwestie van NIEt te wassen, maar wel ànders te wassen. Dat de papa eens contact neemt met de behandelende arts van het kleintje. Als de papa verblijfsco-ouderschap wenst is het ook belangrijk dat hij zich zelf goed informeert over de gezondheid van de kindjes én hoe mogelijke problemen te behandelen. Als de mama de info niet geeft: ga dan zelf actief achter informatie aan!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 aug 2012 13:24

Waren partijen gehuwd zo niet is er geen echtscheiding en kan er ook geen overspel zijn.
Zij is daar gedomicilieerd en u daar met uw kinderen ook officieel wonen .... hoe gaat men dat aan de rechter uitleggen
Uw vriend kan aangifte doen bij politie dat zijn ex het echtelijk dak heeft verlaten en nu woont bij haar moeder/vriend

Ik geef maar mee... graag wat duidelijkheid aub.

Terug naar “Echtscheiding”