Relatie onhoudbaar > wat met verkoop huis + co-ouderschap?

K09
Topic Starter

Relatie onhoudbaar > wat met verkoop huis + co-ouderschap?

#1 , 05 aug 2012 22:45

Besten,

Graag jullie advies over volgende situatie :

Ik ben een jonge zelfstandige vrouw, werk samen met mijn partner waarmee ik samen een huis (op beide namen) heb gekocht sinds december 2011. In mei 2012 ben ik bevallen van onze superlieve zoon. Sindsdien gaat het steeds bergafwaarts met onze relatie... Partner kleineert me op de werkvloer, verwacht dat ik 80% van de tijd voor de baby zorg EN het huishouden + full-time werk. Er komen geen positieve woorden meer van zijn kant en alles wat ik doe is slecht of kan iemand anders beter... kortom zeer vernederend. Hij dreigt ook steeds met de verkoop van het huis telkens ik toenadering of naar een positieve insteek zoek. Er is nog geen concrete beslissing genomen, maar ik voel wel duidelijk aan dat dit voor geen van beider partijen houdbaar blijft.

We zijn niet wettelijk samenwonend en denk dat de periode om feitelijk samenwonend verklaard te zijn te kort is... (slechts 8 maanden en 3 maanden in het verleden)
Het huis is 65% op zijn naam beschreven + dat hij op zijn kosten al verschillende werken heeft laten uitvoeren. Ik heb 35% op mijn naam staan.
Wat als we dienen te verkopen, waar heb ik recht op? Het huis is mits de verbouwingen toch wel gestegen in waarde...

Wat met mijn zoontje? Hij werd na veel gezeur dan toch erkend door de vader, maar als puntje bij paaltje komt, zorg ik altijd voor hem. stel dat we uit elkaar gaan, wat zijn mijn rechten / plichten en wat komt de papa tegemoet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 05 aug 2012 23:44

Feitelijk samenwonen hangt niet af van een termijn, het is gewoon een beschrijvende term. Indien 2 volwassen niet gehuwd zijn, en niet wettelijk samenwonen, is er sprake van feitelijk samenwonen.

Bij de verkoop van het huis is van belang of er facturen zijn betreffende de werken. Indien ja, zal hier rekening mee worden gehouden bij de verdeling na verkoop. Normaal wordt bij de verkoop eerst de lening afgelost, dan de (bewijsbare) kosten terugbetaald, en dan de overschot verdeeld volgens eigendomsverhouding.

Daar de vader uw zoon erkent heeft, heeft u automatisch co-ouderschap. Dit wil niet zeggen dat de verblijfsverdeling meteen 50/50 is, u kan ook iets anders afspreken. Ook wordt er met de leeftijd rekening gehouden, en bij een kind van 3 maanden gebeurt het vaak dat het voor het grootste deel van de tijd bij de moeder verblijft, met 1 halve dag per week bij de vader. Als uw kind dan ouder wordt, kan deze frequentie omhooggaan, hiermee rekening houdend met de gemaakte afspraken. Als de vader tevreden is met 1 weekend per 2 weken en dat is voor u ook geen probleem, kan dit zo afgesproken worden. Indien u niet tot een overeenkomst kan komen, wordt het jeugdrechtbank.
Zorg wel dat de verblijfsregeling en alimentatieregeling door de jeugdrechter bekrachtigd wordt, dan heeft deze de waarde van een vonnis en moet deze nageleefd worden. Elke andere afspraak, zelfs degene door een notaris bekrachtigd, kan door elk van de partijen op elk moment opgezegd worden.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”