waar welke documenten opvragen huidige financiële situatie

fancine
Topic Starter

waar welke documenten opvragen huidige financiële situatie

#1 , 17 aug 2012 09:44

De kogel is door de kerk. We gaan scheiden.
Graag had ik me op voorhand goed geinformeerd wat dit concreet gaat inhouden om niet te veel verrassingen tegen te komen.
Mijn wederhelft komt al met concrete vragen over de verdeling van het huis en zo verder.
Uiteraard dien ik eerst te weten hoe de financiële situatie ervoor staat en hoe het met de terugbetaling van het woonkrdiet staat.

Van mijn wederhelft krijg ik deze informatie echter niet. Ik heb ook geen zin om hier achter te blijven vragen, en kostbare tijd te laten verloren gaan.
Kan ik zelf aan die info komen? En bij wie moet ik daar juist voor zijn? (gratis op te vragen? of betalend?)
Ik dacht aan :
-acte van aankoop woning-> notaris?
-aflossingstabbel(len) ivm de hypotheek->bank?
-effectieve staat van afbetaling aan de bank-> bank?

Kan ik deze info simpelweg gaan opvragen zonder dat mijn man dit te weten komt?
Denken jullie aan nog andere documenten die ik best zou gaan opvragen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Moraelin

#2 , 17 aug 2012 12:06

Als jouw naam op die documenten staat dan kan je idd perfect alles opvragen bij de instanties die je correct aangeeft. Wel vreemd dat je zelf geen idee hebt van de afbetaling, zorg altijd dat je op de hoogte bent van je financiele rechten en plichten, je weet nooit hoe het uitdraait.

fancine
Topic Starter

#3 , 17 aug 2012 13:31

Ja, ik heb me nooit met de financiële kant van de zaak beziggehouden. Was tot op heden ook niet nodig en ik ging uit dat dit allemaal ter goeder trouw opgevolgd werd.
Helaas is eerlijkheid meestal ver te zoeken bij financiële kwesties en een scheiding.
Maar ik wil zo snel mogelijk WEL weten hoe het ervoor staat en aan wat ik me mag gaan verwachten.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 18 aug 2012 18:14

Wanneer u echtgenoot nu al niet open kan zijn, zal dit wellicht nooit het geval worden tenzij er iemand zich inzicht verschaft.

Mijn inziens doet u er best aan hem te overhalen om samen naar een notaris te stappen, indien dit niet lukt
de rechtbank verzoeken om een notaris aan te stellen, en dit met volmachten wegens weerspanningheid.

Dit laatste gaat de vijandschap allicht doen oplopen, waardoor u een advocaat zal tegenkrijgen, met alle gevolgen van dien....
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”