studiebeurs in eigen beurs .....

marcellekes
Topic Starter

studiebeurs in eigen beurs .....

#1 , 23 aug 2012 09:58

Beste mensen,
wij vinden nergens een antwoord voor ons probleem. Kan iemand ons raad geven?

Korte omschrijving van de vraag :roll:

Wij zijn hertrouwd en mijn vrouw betaalt alimentatie voor haar jongste zoon ( 19 jaar ) Deze laatste gaat in oktober naar unief en op kot ....
Haar ex man gaat hiervoor een studiebeurs aanvragen en is zinnens hiermee zijn eigen beurs te spijzen :? Wij zouden nog eens extra de helft van de kosten moeten dragen (inschrijvingsgeld, boeken enz) kan hij dit zomaar doen of moet hij die gelden eerst gebruiken en dan de overschot in twee delen? We gaan sowieso reeds de helft van de huur voor het kot betalen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
defoo

#2 , 24 aug 2012 16:21

Je betaalt pas mee als de studiebeurs is uitgeput !
Dit wil zeggen dat de boeken, enz. eerst van de beurs moeten worden afgetrokken.
Zijn er daarna nog kosten dan betaald u die voor de helft.
Zo heeft mijn advocaat het mij uitgelegd...

lucgescheiden

#3 , 24 aug 2012 18:35

Je advocaat heeft gemakkelijk uitleggen, maar kreeg hij dat ook in je vonnis gezet???
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

eylis

#4 , 24 aug 2012 18:53

elke ouder- en dat geldt ook voor niet-gescheiden ouders - die een STUDIEbeurs niet aanwendt om STUDIEkosten te betalen fraudeert eigenlijk. Dus is het nogal logisch dat de beurs EERSt gebruikt wordt om inschrijvingsgeld, cursussen, boeken en transport school/thuis daarmee betaald wordt. en als de toelage uitgeput is tast je in je eigen portemonnee. In geval van gescheiden ouders dus gezamelijk de rest van de rekening.
Als poster dit zo toepast kan niemand hem/haar wat dan ook verwijten. De boekhouding klopt loepzuiver. Als een onkost betaald is met de studietoelage bestaat ze niet meer. Wat gaat de andere ouder dan doen? Een zaak aanvatten? Ze zullen hem/haar graag zien komen...

lucgescheiden

#5 , 24 aug 2012 19:28

Las ik op dit zelfde forum onlangs niet dat de rechtbank expliciet in een vonnis stipuleerde dat:
sociale voordelen ten goede moeten komen aan beide ouders?
De eerste vraag blijft dan wel: wat zijn sociale voordelen?

Waar ik mij volkomen aansluit bij de meningen van defoo en eylis, lijkt het me dat:
rechtbanken daar geen horen naar hebben en gewoon beslissen naar eigen goeddunken.

Hebben zij een punt met te zeggen dat:
de ouder die wast en plast voor het kind, deze kost mag aftrekken van de studiebeurs?
Om maar één argument te vernoemen...

Met het kindergeld; eenzelfde voorbeeldje:
De ouder waarbij de kinderen de meeste tijd verblijven (door zinloze, ongelijke verblijfsregeling; opgelegd van rechtswege), betaalt
het kindergeld en studiebeurzen rechtstreeks uit aan kinderen (eigen beheer), al wat ze meer nodig hebben aan
financiële middelen, daar moeten zij daar zelf voor gaan werken OF
dezelfde ouder schrijft hen een persoonlijke lening uit.
Op zich is dit verdedigbaar als: kinderen leren werken voor, en omgaan met, hun eigen budget.
Echter als dezelfde ouder voor de rechtbank de eis stelt op duizenden euro's extra kosten, dan
lijkt dit eerder op het weg houden van de kinderen van hun schoolwerk, uitmelkend, om zelf
zeker geen cent aan alimentatie te moeten uitgeven...
Als dit er vingerdik bovenop ligt, moet de rechtbank daar ook naar oordelen, niet?
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 07 sep 2012 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

eylis

#6 , 24 aug 2012 21:35

ik snap waar je naar toe wilt Luc, maar voor studiebeurs is het toch wel zo klaar als een klontje.
Met een studietoelage betaal je NIET dagelijkse voeding of kleding of vrijetijdsbesteding. Daar moet je echt studiegelinkte spullen mee te betalen. Kinderbijslag: daar kan je nog spijkers mee zoeken op laag water en zowat alles wat het kind maar een beetje aanbelangt mee financieren.
Maar dat je je wekelijks winkelwagentje zou betalen met de studiebeurs omdat je studerende kind ook moet eten is er echt over.
Trouwens de frauderende ouder zal wel wachten om dit voor de rechtbank uit te vechten. Die weet wel dat het niet koosjer is wat hij wil uithalen. Dat de poster maar vraagt dat de studieboekhouding bijgehouden wordt én niets betaalt voordat hij/zij inzage heeft in de in-en uitgaven. Tzal wel in orde komen.

Jorre

#7 , 27 aug 2012 15:58

Klopt.
Trouwens, een studietoelage is aan heel wat voorwaarden gebonden, dus is het nog niet zeker dat de vader die ook zal toegekend krijgen.

Probleem is hier echter dat de dienst studietoelagen enkel mag meededelen of er al dan niet een toelage is toegekend, maar niet hoeveel de toelage bedraagt.
Als die is toegekend, dan weet u als onderhoudsplichtige ouder nog niet of de studiegerelateerde kosten het toegekende bedrag van de studietoelage overtreffen.
Het hangt dus af van de oprechtheid van tegenpartij en ik lees in dit geval dat u daar jammer genoeg niet op hoeft te rekenen.
"Studiebeurs in eigen beurs" is niet langer zo gemakkelijk want de (Vlaamse) overheid beschikt tegenwoordig over heel wat controlemogelijkheden: inkomen, toestand gezin, onroerende goederen, fiscale gegevens, ...

Terug naar “Echtscheiding”