Notaris/verkoop huis/echtscheiding

Denpat
Topic Starter

Notaris/verkoop huis/echtscheiding

#1 , 24 aug 2012 11:53

Momenteel zit ik in de beginfase van een echtscheiding in onderling overleg maar er is nog geen enkel overleg geweest. Ons woonhuis werd te koop gezet en gelukkig zeer spoedig verkocht. De kopers namen de notaris waar wij de echtscheiding aan het regelen zijn maar omdat ik al mijn twijfels had gekregen over deze notaris nam ik en mijn echtgenoot waarvan ik dus aan het scheiden ben een andere. Ik zag de bui al aankomen....

Bij de betekening van de akte, waar mijn echtgenoot niet bij aanwezig was ( hij had al eerder getekend:)) bleek dat hij samen met de notaris ( van de kopers dus) had geregeld dat er kosten die hij al had gemaakt in de afrekening had laten opnemen. Geweldige actie natuurlijk echter ik ben hier niet accoord mee gegaan daar deze kosten niks met de verkoop van het huis te maken hadden. De kosten van mij stonden natuurlijk niet in het rijtje en daar werd ook niet naar gevraagd. Deze kosten behoren, net als de mijne besproken te worden in de echtscheidingsprocedure en niet bij de verkoop van ons huis.

De definitieve afrekening heeft dus niet plaatsgevonden. Nu is mijn vraag: Is dit rechtsgeldig? en zo neen, hoe kan ik de notaris er toe brengen dat de definitieve afrekening zsm plaatsvindt. De rente hiervan kan ik namelijk ook zeer goed gebruiken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 24 aug 2012 18:52

Als ik het goed begrijp dan werden er notariskosten gegenereerd naar aanleiding van de echtscheiding die jullie wensen.
En dat deze in opdracht van uw echtgenoot werden aangerekend samen met de kosten van de verkoop van het woonhuis(?)

Ik meende dat de regel was dat; de kosten ven vereffening en verdeling bij echtscheiding, normaliter aan de gemeenschap vallen...
Ik zou er dus vanuit gaan dat met de afrekening eveneens uw deel van deze kosten werden betaald,
wellicht is deze notaris bereid om de stand der wederzijdse rekeningen op te nemen in een notarisstaat, waarom u NU verzoekt.
Blijkt daar het tegendeel uit, dan kan u steeds bezwarigheden aan hem overmeken, en/of verzoeken om een eigen notaris.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”