Week om week regeling. Hoever gaan in meldingsplicht??

XenoX
Topic Starter

Week om week regeling. Hoever gaan in meldingsplicht??

#1 , 03 sep 2012 17:12

Hallo,

Volgend 'probleem':

Ik ben papa en heb een dochtertje van 7jaar. Reeds 2 jaar leef ik als 'samengesteld gezin'. Mij vriendin heeft ook 2 dochtertjes. We proberen alles zo goed mogelijk
de stroomlijnen inzake activiteiten, opvoeding ed.
Voor mijn dochter (en 2 andere kids) hebben we altijd alles gedaan. (rondrijden voor verjaardagsfeestjes, spelen bij schoolkameraadjes, danslessen, scouts enz...)
Dit alles is mogelijk omdat mijn nieuwe vriendin en ikzelf ons leven zo geplooid hebben dat veel kan en mogelijk is in de weken dat de kids bij ons zijn. (shiften enz)
Mijn dochter doet in onze week op woensdag al 3 jaar danslessen (waar ze ook in mama haar week naartoe gaat)
Op zondag doet ze enkel in onze week scouts. (de mama wou dit niet omdat ze haar dochter dan niet genoeg bij haar heeft)

Nu vraagt de mama of ze op zaterdag wekelijks mag gaan turnen. Ik heb nu na 2 a 3 jaar mijn leven met mijn dochter zou uitgebouwd dat ze al vrij veel doet van activiteiten
dat ik de vraag van de mama afgewezen heb. Reden: er blijft in het weekend dan bijna geen tijd meer over om is een dag weg te zijn/gezamelijke activiteiten te doen.
Zaterdag is onze enige dag dat er 'niets vast' gepland staat.

resultaat: de mama natuurlijk op haar paard. Dreigen dat ik mijn dochter sport ontneem blablabla.

Vraag1: hoever kan ze hiermee gaan? Ze heeft zelf haar dochter scouts ontnomen en nu begrijpt ze zelf niet als ik dezelfde reden aanhaal voor het niet laten meeturnen in mijn week...
Vraag2: omdat de mama de scouts niet zag zitten hebben we haar nadien ook nimeer gemeld als mijn dochter op vrijdag nog extra ging dansen. Nu maakt ze een probleem dat we niets
gemeld hebben. Maar moet elke activiteit die ze doet gemeld worden? Hoever moet daarin gegaan worden? Ik kan begrijpen dat als je naar het buitenland gaat je dit meld aan de andere patrij
maar toch niet elke uitstap/weekendje vakantie/activiteit die ze enkel in mijn week doet??? Hoe zit dat eigenlijk?

Alvast bedankt voor enige opheldering.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 03 sep 2012 20:26

bij verblijfsco-ouderschap kunnen de ouders samen wel overleggen om bepaalde vrijjetijdsbestedingen te laten doorlopen in zowel de mama-tijd als de papa-tijd. Maar het is geven en nemen én best een moeilijke evenwichtsoefening. Jij bent inschikkelijk en dus gaat je dochter alleen naar de scouts als ze bij jou is. Maar bij de mama niet. Nu dan moet de mama eigenlijk ook haar programma alleen inplannen in haar "verblijfstijd". De knoop zit 'm in het feit dat beide ouders verschillende soorten activiteiten willen inplannen. Teveel is teveel en trop dus trop :-)
Voor een kind van 7 jaar lijkt het me redelijk één activiteit te hebben op woensdagnamiddag en nog 1 activiteit in het weekend. Misschien in eerste instantie het kind vragen wat het wil? En dan maakt het niet uit wie wat voorgesteld heeft. Enkel dansen op woensdag en scouts in het weekend? Ok het zij zo.en wil ze volgend jaar iets anders doen? Dan overleggen de ouders samen over het vrijetijdsprogramma. Belangrijk is dat een activiteit toch wel een tijd volgehouden wordt: bijvoorbeeld een jaar.
Maar wettelijk kan je hier geen wetten of artikels over vinden... of toch eentje ja:
het verplichte gezamelijke co-ouderschap. Ouders beslissen SAMEN over de opvoeding van hun kinderen, ongeacht de verblijfsregeling... En daar hoort vrijetijdsvbesteding dus ook bij.

eylis

#3 , 03 sep 2012 20:32

en dan vergeet ik je laatste vraqg te beantwoorden;
meldingsplicht? Nee hoor, als je jij met je dochter tijdens jullie verblijfstijd activiteiten plant moet je daar strikt genomen niets over melden. Het is natuurlijk wel leuk als je er spontaan over kan babbelen en belangrijk is het Misschien wel als je met haar wil benjji-springen (vanwege de medische geschiktheid)
Maar meldingsplicht over een extra danssessie in jouw week? En hoever zou dat moeten gaan; dat jullie op zondag naar de bioscoop zijn geweest? Of een fietstocht met de grootouders?
Neen, dat lijkt op controledwang. Dat moet niet.

Reclame

XenoX
Topic Starter

#4 , 03 sep 2012 21:00

Dank je wel Eylis.

Het probleem is dat ze een ruime tijd veel meer 'controle' over mij en men dochter had. (toen ik alleen was) Nadien toen ik terug de draad opnam met iemand anders (waar ik nu nog steeds gelukkig bij ben) verloor ze meer en meer de controle.
Kan ze moeilijk hebben. Ik heb vroeger mijn nachtwerk opgezegt om voor mijn dochter te zorgen. Zij speculeerde erop dat ze ons dochter volledig kon opeisen. Niet dus. Ik heb geknokt om co ouderschap. Heb heel veel zwarte sneeuw gezien.
Het was de beste beslissing ooit. Co ouderschap. Week om week regeling. Mij als man niet laten wegduwen.
Dus nu hebben mijn vriendin en ik de ene week een leven waarin alles rond de kindjes draait en de week nadien kunnen we opruimen ;-)
De andere partij kan dit moeilijk verkroppen. (lees: jaloezie)

Andere vraag: er is ooit voor de rechtbank een regeling op papier gezet omtrend de regeling van het ophalen en wegbrengen van de dochter.
Nu was er op dat ogenblik niet echt over die constructie nagedacht. Er werd dus een regeling genoteerd snel snel. Dus ophalen enzo midden in het weekend.
We hebben ons daar nooit echt aan gehouden.
Nadien heb ik doorgedruk om de regeling als volgt aan te houden:

van maadag (na het school) tot volgende maandag bij ons. Dwz wij gaan ze van het school halen op maandag en doen ze nadien op maandag terug naar het school. Dan komt de andere partij ze daar halen en zo door.
In mijn ogen de PERFECTE regeling. Je moet nooit je eigen kind naar de andere partij brengen! (leid toch maar tot zenuwachtige situaties en ergernissen) Met zo'n regeling buffert het school alles. Je doet ze naar school en das een
gezonde 'aktie'. Het kind ervaart het als normaal.
Deze regeling gaat nu het 3de jaar in. (samen met de kindjes van mijn nieuwe vriendin) Dus alles is op de 3 kindjes afgestemd.

Kan mijn ex dit nog aanvechten? Een andere regeling zou enkel maar nadelig zijn voor de dochter. Wisselen in het weekend zal ervoor zorgen dat vele weekend abrubt worden afgebroken.

Thx voor de reacties. Sorry voor de veel te lange teksten. Ik wil het goed uiteleggen ;-)

eylis

#5 , 04 sep 2012 08:58

de regeling die in het vonnis staat is de regeling die geeist kan worden door de ouders; DWZ als je mondeling een andere regeling hebt afgesproken met de mama, kan de mama ten allen tijden eisen dat terug de regeling wordt toegpast zoals ze in het vonnis staat. Wat je nu kan doen is op grond van de mondelinge afspraak die nu al 3 jaar wordt toegepast een herziening aan te vragen bij de jeugdrechtbank. die wellicht wel toegekend zal worden, als iedereen met die nieuwe regeling tevreden mee was/is en je kan de wijziging argumenteren (zoals je doet in je post). Zal even tijd, geld en moeite kosten. Maar dan is het ook geregeld.
inderdaad een Belangrijke tip voor de wissel:
Het kind wordt altijd best GEHAALD door de ouder. Nopoit in de helft van een weekend. Maar best erna; (dan sluit het kind de schoolweek bij de ouder af met een weekend; dat is een mooi geheel.)

duma

#6 , 04 sep 2012 11:29

Wat eylis zegt: Wat in het vonnis staat, is het enige juiste en wettelijke afdwingbare. Anders moet je inderdaad een herziening laten vragen, die wegens het feit dat je al jaren een andere regeling toepast en het feit dat de regeling in het vonnis 'vervelend' is, waarschijnlijk wel zal toegestaan worden. Tenzij je ex op die moment met allerlei redenen afkomt waarom ze toch de regeling van het vonnis terug zou willen invoeren. Dan zal het wikken en wegen zijn bij de rechter en niet voorspelbaar.

Persoonlijk ben ik enorm tegen een wissel op school. Op die manier ontlopen de ouders alle vorm van communicatie, hoewel dat zo belangrijk is om steeds te blijven commnucieren. Aan de deur (of snel even binnen) doe je al sneller een praatje. Ja, dat kan in het begin met spanning zijn. Maar goed, na een tijd betert dat echt wel.
Ten tweede moet een kind met een schoolwissel toch alles meeslueren naar school? Alle boeken die ze de volgende week nodig hebben, alle hobby-spullen, kleren e.d.? Of hoe doen jullie dat?
Maar bon, dat was persoonlijke mening en doet niet echt ter zake :)

Wat eylis nog 'vergeten' te zeggen is: Indien ouders niet overeenkomen of er niet in slagen om onderling dingen te regelen waarover ze SAMEN moeten beslissen, zal de jeugdrechter over zulke zaken belissen. Als jullie er dus echt niet uitkomen, is naar de jeugdrechter stappen altijd een optie. Deze zal dan alles bekijken en belissen.

eylis

#7 , 04 sep 2012 11:42

thanx duma :-)

Terug naar “Echtscheiding”