Recht op tegemoetkoming na scheiding?

Geena
Topic Starter

Recht op tegemoetkoming na scheiding?

#1 , 03 sep 2012 19:25

Wij zijn 12 jaar getrouwd en mijn vrouw heeft sinds kort een nieuwe relatie. De gezinswoning was eigendom van mijn echtgenote vóór ons huwelijk.
Echter gedurende alle jaren van ons huwelijk was ik de grootste kostwinnaar (zij stempelde voornamelijk omdat onze 3 kinderen te veel tijd opslorpten)
Uiteraard heb ik al die jaren een groot deel van mijn loon ingebracht in de verbetering en onderhoud van de woning. (waarvan ik geen bewijzen heb omdat onze inkomsten op een gemeenschappelijke rekening gestort werden).

Nu heeft mijn vrouw de scheiding aangevraagd en zet ze me op straat zonder een enkel cent of meubilair of huisraad. Om de vrede te bewaren (voor de kindjes) ben ik iets gaan huren en woon nu alleen. Kan zij mij echter zo maar als een hond buitenschoppen zonder dat ik enige tegemoetkoming kan eisen voor die voorbije 12 jaren, waarbij ik toch ook veel geld gestoken heb in de gezinswoning van haar, aankoop meubilair, apparaten, enz...

Graag uw reactie hiervoor.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 03 sep 2012 20:03

nee dat kan ze niet zomaar. Onafgezien van het feit dat het huis haar eigendom is, is deze woning wel jullie gezinswoning én ben/was je er ook gedomicilieerd. Om te beginnen vraag je best dringende maatregelen aan bij de vrederechter in afwachting van een echtscheiding. Dan zal je (ex)vrouw je maandelijks bijvoorbeeld een woonstvergoeding moeten betalen die de helft bedraagt van een mogelijke huursom die je woning waard is. Dit omdat jij niet kan wonen in jullie gezinswoning. Anderzijds moet je ook financieel in het onderhoud van je kinderen blijven voorzien (anders heet dit gezinsverlating)
Alle meubelen en bezittingen gekocht tijdens het huwelijk zijn van jullie beiden samen (in het geval jullie getrouwd zijn zonder contract: dat heet dus in gemeenschap van goederen). Dat wil zegen dat bij een scheiding die zaken ook in twee verdeeld moeten worden. Er wordt dan niet gekeken wie wat gekocht heeft: alles is gewoon van jullie beiden samen. Alleen het huis niet.
Dat is van haar. Wat er op de bankrekeningen staat is ook van jullie beiden samen, onafgezien wie er geld op gestort heeft of op wiens naam de rekening staat.
Neem best contact op met een advocaat zodat je je goed kan informeren wat er je nu allemaal te doen staat. zo ook wat de kinderen betreft. Je hebt omgangsrecht en ook over de verblijfsregeling kan de advocaat je een aantal dingen uitleggen.
Courage.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2012 21:16

De woning is eigendom van mevrouw.
Ik zie niet in op welke grond zij zou kunnen veroordeeld worden tot betaling van een woonstvergoeding omdat zij haar eigen woning bewoont.

Ik ga er van uit dat Geena gehuwd is zonder huwelijkscontract.

In de mate dat de huwgemeenschap gelden besteed heeft aan de woning (niet het gewone onderhoud dat normaal ook ten laste is van de huurder, ik heb het over verbeteringen aan de woning die de waarde van de woning verhogen) moet de vrouw dit terugbetalen aan de huwgemeenschap.

Voor het overige heb je uiteraard recht op de helft van de huwgemeenschap.

De huwgemeenschap bestaat uit alles wat jij en je echtgenoot tijdens het huwelijk verdiend en aangekocht hebben.

Reclame

eylis

#4 , 04 sep 2012 08:47

@scorpioen, toch zijn daar precendenten van rechtspraak over en die zijn gebaseerd op het volgende principe: voordat de scheiding definitief is uitgesproken kan er tijdelijk een woonstvergoeding toegekend worden aan de partner die het huis heeft moeten verlaten; Zelfs al is de ene partner eigenaar van het pand; avoor de gehuwden is deze woning de gezinswoning en heeft men beiden recht om er te wonen. Maar dit zijn dus tijdelijke maatregelen tot de definiteive scheiding die in kortgeding getroffen worden. Vermits het al gauw over een jaar kan gaan: kan dat een substantieel bedrag zijn dat in korting gebracht kan worden van de gezinsbijdrage die Geena in deze periode voor de kinderen moet besteden.
Het klopt niet echt in dit verhaal dat tijdens het huwelijk de ene partner dan maar de valiezen moet pakken omdat de ene partner het huis bezit. Deze woning is de gezinswoning...Geena moet zijn boeltje pakken (enfin , hij mocht niet eens zijn boeltje meepakken, lees ik zo: t'is zonder boeltje) en een andere woonst gaan huren omdat zijn echtgenote maar beslist een andere partner te nemen én Geena moet kinderalimentatie betalen omdat er tegen hem nog klacht neergelegd worden wegens gezinsverlating. Heel foute boel dus. Een woonstvergoeding kan en mag voorlopig gevraagd worden; en wordt meestal toegekend in voorlopige maatregel.

scorpioen

#5 , 04 sep 2012 10:34

@eylis
Kan je verwijzen naar gepubliceerde rechtspraak?
Een woonstvergoeding wordt toegekend voor de gemeenschappelijk woning op grond van 577-2 BW (elke mede-eigenaar heeft het recht op gebruik en genot van de gemeenschappelijke zaak). Deze rechtsgrond is er dus niet als de woning exclusief eigendom is van één van de echtgenoten.

Een woonstvergoeding als voorlopige maatregel is mij helemaal onbekend. Als dat nodig is kan men als voorlopige maatregel onderhoudsgeld toekennen.

Wat wel mogelijk is, is dat één echtgenoot als voorlopige maatregel mag blijven wonen in de gezinswoning, ook al is die eigendom van de andere echtgenoot.

eylis

#6 , 04 sep 2012 10:38

dat moet ik dan wel even opzoeken...

Franciscus

#7 , 04 sep 2012 13:28

dringende en voorlopige maatregelen vrederechter
http://www.vredegerechtheist-op-den-ber ... dures.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook interessant
http://www.f4j.be/verblijfsregeling/art_203_bw.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”