Eerst en vooral wil ik de mensen bedanken die op mijn vorige vraag, met als onderwerp 'terugbrengen kinderen', hebben geantwoord. Het was een boeiende discussie waar ik uit geleerd heb en heb dan ook rekening gehouden met de verschillende antwoorden. Ik wil dan ook even verduidelijken hoe het is afgelopen. De vader heeft na 4 Aug niets meer laten horen tot 12 Aug, waar hij een sms heeft gestuurd met als boodschap dat hij de kinderen om 18u komt halen en ze terug brengt op 26 aug om 18u. Ik heb daarop nogmaals herhaald dat ik daar niet mee akkoord was en mij aan het vonnis wou houden en dat hij de kinderen kon komen halen, maar ze ten laatste op 15 Aug 18u moest terug brengen. Hij heeft hier niet op geantwoord. Ik ben toen effectief thuis gebleven, maar hij is de kinderen niet komen halen. Sindsdien heb ik ook niets meer van hem gehoord en intussen is het bijna 4 maand dat hij zijn kinderen nog heeft gezien.
Nu krijg ik deze morgen bericht dat de kinderen vrijdagavond zullen afgehaald worden door zijn ma. Dit weekend is een paar weekend van een paar jaar, dus heeft hij recht zijn kinderen te hebben zoals beschreven is in het vonnis. Nu zit ik met 2 problemen:
1. Veiligheid kinderen: Zijn ma is 79jaar en moeilijk te been. Ze woont de andere kant van België en het is enkele rit 2u50 rijden. De kinderen zijn respectievelijk 2, 3 en 7 jaar, wat niet meteen de makkelijkste leeftijd is om als passagiers te hebben en ik kan ervan meespreken... Dus ik vraag me af of het verantwoord is om een bijna 80-jarige dame met beperkingen in totaal 5u40, waarvan 2u50 met veel lawaai, geween,... (want niet vergeten dat die dame ook een vreemde is voor de kleinsten) toe te laten mijn kinderen mee te nemen of laat het juridisch systeem niet toe dat ik als moeder hierover oordeel? Het vonnis zegt dat gezien de grote afstanden, de vader instaat voor alle verplaatsingen.
2. Ik weet niet of de kinderen dan een gans weekend bij de oma blijven of indien de papa dan zaterdag ,of wanneer dan ook, uit duitsland komt om zijn kinderen te zien, want ik vrees een beetje dat hij de oma gebruikt om de kinderen een weekend op te vangen, teneinde de schijn te wekken dat hij zijn omgangsrecht toch een minimum naleeft. Heeft de oma omgangsrecht?
Alvast bedankt