Vader stopt met betaling alimantatie

IntelliGence
Topic Starter

Vader stopt met betaling alimantatie

#1 , 13 sep 2012 02:06

Hey iedereen,

Ik zit met een klein/groot probleem,
Ikzelf 21j, student aan de hoge school.

Ik ga alles zo kort mogelijk uitleggen, zodat jullie een goed beeld krijgen van de situatie.
Ik ben 2x blijven zitten, 1x in het 1e middelbaar, 1x in het 4e middelbaar,

Nu ben ik vorig jaar in september gestart aan de hoge school, Accountancy en fiscaliteit.
Heel eerlijk, ik ben bijna nooit naar de les geweest en geen examens meegedaan, reden: Mijn vriendin had het pas uitgemaakt na een relatie van bijna 4j, wat geen reden is om niet te gaan... Maar ik had het er wel heel lang heel moeilijk mee om het te verwerken.
Daarna in maart van richting veranderd naar Autotechnologie: Personenwagens, waar ik ingeschreven was voor 3vakken (dus sowieso het 1e jaar opnieuw moest doen)

Nu ga ik weer veranderen van richting (allerlaatste keer, wat ik ook aan vader en moeder beloofd heb) naar Electronica ICT

Maar mijn vader zei je moet maar avondschool volgen als je nog een hoger diploma wil...

Hij heeft nog twee andere kinderen waar hij voor moet betalen uit een ander huwelijk, voor mijn zus is hij gestopt met betalen omdat zij zelf over een inkomen beschikt.

Nu wonen wij (ik, zus en moeder) in een sociale woning omdat de moeder niet veel verdient, mijn zus moet vaak bijspringen zodat we toch nog kunnen rondkomen met de dagelijskse kosten,

Mijn vader woont nu samen met een vrouw, hij komt goed rond met zijn inkomen, samen met zijn vriendin. Hij kan altijd op vakantie gaan en mooie auto's kopen etc. wat hij van mij allemaal mag doen natuurlijk...

Nu betaald hij dus niet meer (150 EUR alimentatie, mijn moeder laat al een paar jaar de indexering niet meer bijkomen bij het bedrag)
Hij beweert dat hij dit al veel langer had kunnen laten stoppen en daarmee gestopt is.

Juridische stappen ondernemen kunnen we ons echt niet veroorloven

Bij deze wat kan ik doen, wat zijn de mogelijkheden?

Alvast heel erg bedankt
Demitri K.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 13 sep 2012 06:36

Weinig, vrees ik (toch zonder juridische stappen). Uw vader is onderhoudsplichtig tot u een diploma heeft dat toegang geeft tot de arbeidsmarkt, maar uw geschiedenis (reeds 3 jaar niet geslaagd) wijst niet echt op voldoende inzet, en kan dan ook gebruikt worden als argument om te stoppen met alimentatie.

Wil u toch dat uw vader blijft betalen, zal u een rechter moeten overtuigen dat u ditmaal wel zal doorzetten en uw diploma gaat halen, en dat deze richting een betere toegang tot de arbeidsmarkt geeft dan uw huidige diploma secundair onderwijs.

Tope

#3 , 13 sep 2012 06:56

Van Accountancy naar Autotechnologie en nu dan Electronica ICT en 3 jaar verloren?
Dan is het heel braaf van jouw vader dat hij pas nu de alimentatie stopzet, want dat had hij juridisch gezien al eerder kunnen doen.
Op de leeftijd van 21 wordt het tijd om je eigen boontjes te doppen en je toekomst in eigen handen te nemen.
Je kan ook een studentenjob zoeken om je moeder financieel wat bij te springen.

Reclame

duma

#4 , 13 sep 2012 10:57

Wat Turaki en Tope zeggen.

Moraelin

#5 , 13 sep 2012 12:47

150€ was echt niet veel (zonder te weten wat de situatie was van moeder en vader maar als uw moeder in een sociale woning woont en uw vader niet...), ook niet goed van niet te indexeren maar als ik gehoord heb moest uw vader zelf de indexering toepassen, niet uw moeder. Maw dat zal hem zeker verweten worden in een mogelijke zaak. Of het sop de kolen waard is moet u zelf inschatten want wij kunnen niet voorspellen wat een rechter zal beslissen. Wegens de vele 'verloren' jaren is er een kans dat de rechter de alimentatie laat stopzetten, aan de andere kant kan het zijn dat uw vader wel het verschil van de indexatie in de laatste jaren zal moeten betalen. Maar is koffiedik kijken. Weet ook dat een rechtszaak geld kost en in zo'n rechtszaken is het meestal gedeelde kosten.

Een studentenjob of bijverdienste zou je zeker moeten doen. Ik was ook met mijn moeder en 2 zussen en wij werkten allemaal tijdens einde middelbaar en hogere studies in het weekend.

IntelliGence
Topic Starter

#6 , 13 sep 2012 14:47

Oke alvast heel erg bedankt voor de snelle reacties...
Ik heb me reeds opgegeven om vrijwillig brandweerman te worden zodat ik zelf een deel kon meebetalen voor men studies
Waarschijnlijk zal er dus niets ondernomen worden, simpelweg omdat de kosten voor een advocaat en al die dingen duurder uitkomen dan de alimentatie die we niet meer zullen krijgen...

Dankjewel allemaal!
Groetjes

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 sep 2012 19:17

Eventjes wat duidelijk maken.
Uw vader is x jaar geleden veroordeeld tot het betalen van onderhoudsgeld voor de kinderen.
Onderhoudsgeld valt weg op het ogenblik dat de kinderen een diploma hebben dat toegang geeft tot een valabel werk.
Indexaanpassing dient indien geen verplichting in vonnis gevraagd te worden. Uw moeder KAN 5 jaar teruggaan om dit te laten aanpassen.
Uw vader heeft niet te zeggen dat hij niet betaald.
Het niet betalen van alimentatie is een strafbaar (correctioneel vervolgbaar) feit.
Als het moet gewijzigd worden zak uw vader maar naar de rechtbank moeten stappen en zal het de rechter zijn die oordeelt of die ingreep gepast is.

Dat u er een zootje van gemaakt hebt daar kan ik inkomen maar u was toen nog maar een kind .... pas vanaf 18 is men verantwoordelijk voor zijn daden.

De aangifte doet u bij de politie wegens het niet meer betalen... uw vader zal dan gehoord worden door de politie
De index daarvoor stuurt u een aangetekend schrijven met de verschillende aanpassingen zie oa
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... nM_Ln8Pd0A" onclick="window.open(this.href);return false;

Als het vonnis moet gewijzigd worden zal uw vader/moeder best terug naar de rechtbank stappen.... indien ze overeenkomen hoeft er geen advocaat bij te zijn.

Ik citeer eventjes j.demoor uit een vroeger antwoord (waarvoor weer mijn dank)
“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken. Wanneer voornoemd beslag echter gelegd wordt om de betaling te verkrijgen van vervallen termijnen van een schuldvordering betreffende periodieke inkomsten, kan het ook plaatsvinden om de betaling te verkrijgen van de nog te vervallen termijnen, naarmate die vervallen.”(Gerechtelijk Wetboek).

Leg beslag op inkomsten of goederen van de onderhoudsplichtige. Een gehomologeerde overeenkomst E.O.T. is ook een uitvoerbare titel. Maandelijks onderhoudsgeld is ook ‘een schuldvordering betreffende periodieke inkomsten’

“Art.391bis.Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van...wordt gestraft hij die, na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat, te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of in de opgaande lijn, meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten...Art.391ter. Wanneer een persoon meer dan twee maanden in gebreke is gebleven te voldoen aan een van de verplichtingen op de niet-nakoming waarvan door artikel 391bis straf is gesteld, kan hij voor de vrederechter worden opgeroepen op verzoek van belanghebbenden of van het openbaar ministerie...”(8 juni 1867 Strafwetboek).

Leg klacht neer tegen elke niet-betaling na de tweede maand in gebreke zijn.

“Art.6.De onderhoudsgerechtigde kan de tegemoetkoming van de Dienst voor alimentatievorderingen aanvragen indien de onderhoudsplichtige zich gedurende twee, al dan niet opeenvolgende termijnen in de loop van de twaalf maanden die aan de aanvraag voorafgaan, geheel of ten dele onttrokken heeft aan de verplichting tot betaling van het onderhoudsgeld...”(21 FEBRUARI 2003. - Wet tot oprichting van een Dienst voor alimentatievorderingen bij de FOD Financiën).

Onderzoek vooraf of u aan de voorwaarden voldoet om voor die tegemoetkoming in aanmerking te komen.

Terug naar “Echtscheiding”