Uitkopen woning voor echtscheiding is uitgesproken

IvanD
Topic Starter

Uitkopen woning voor echtscheiding is uitgesproken

#1 , 19 sep 2012 15:27

Goedemorgen,

Wij zijn inmiddels bijna 3 maanden feitelijk gescheiden.
Mijn vrouw is in de gezinswoning blijven wonen, en wil mij ook uitkopen.

De verstandhouding tussen ons is betrekkelijk goed en het is de bedoeling dat we een echtscheiding aanvragen op gemeenschappelijk verzoek.

We zijn het min of meer eens over alles en hebben een consensus bereikt over de prijs die ze me voor mijn helft van het huis dient te betalen.

Maar nu hoorde ik dat het juridisch helemaal niet mogelijk is om mij uit te kopen voordat de echtscheiding definitief is uitgesproken...

Klopt dit?

Dank...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2012 11:52

Dit klopt.

U kan dit wel voorzien in een overeenkomst echtscheiding bij onderlinge toestemming. De overeenkomst heeft pas volledige uitwerking nadat de echtscheiding een feit is.

lucgescheiden

#3 , 22 sep 2012 12:33

Ik meende tevens dat u voorafgaandelijk aan de vereffening en verdeling zaken mag terugnemen als persoonlijk vermogen.
Mijn inziens kan een onderlinge verkoopsakte dit gegeven staven.
In dat geval zal wel moeten aangetoond worden dat de verkoopsom werd voldaan vanuit eigen vermogen.
Over naar notaris...?

Waar een voorafgaande verkoop zou moeten dienen voor het delgen van u persoonlijke noden, zou ik
veiligheidshalve opteren dat; mevrouw met een voorschot een optie neemt op de overname.
Aldus verkrijgt u niet alleen financiëel wat armslag, maar tevens enige zekerheid dat de steven niet plots in een andere richting wordt gewend.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”